تاثیر بانک در سبک زندگی اسلامی

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
تاثیر بانک در سبک زندگی اسلامی
اگر منظور از بانکهای فعلی باشند بله میتوان از انها به عنوان مهمترین نهاد تاثیر گذار در سبک زندگی یاد کرد به عنوان مثال اگر موبایل همراه اول است بانکها تکیه گاه اول مردم هستند حال اگر این پشتوانه خدای ناکرده لقمه حلال به دست مردم ندهد. و مردم را مجبور به پرداخت دیرکرد و جریمه و تهدید به زندان و فروش خانه کند و … مقدرات مردم را تغییر میدهد. فقیر را فقیرتر میکند غنی را غنیتر. مردم به امید وام به دام می افتند. برای گرفتن یک وام ازدواج چقدر به دنبال ضامن میروند، عده ای دیگر کسب و کارشان را تعطیل کرده اند و سود میخورند عده ای دیگر دلال وام شده اند و از مردم درصدی میگیرند تا پیگیری وام را برعهده گیرند. اما تمام این مشکلات یک طرف آثار وضعی آن طرف دیگر. وقتی در واقعه ی کربلا انسان مطالعه میکند. وقتی حضرت میخواست مشکل اشقیاء کربلا را بیان کند. دلیل این همه شقاوت و بد رفتاریها را آثار آن لقمه های حرامی میداند که شکمشان را پر کرده بود. لقمه ی حرام جهل مرکب می آورد. فهم را از انسان میگیرد. شاید بتوان به جرأت گفت ریشه ی همه ی بداخلاقی ها لقمه ی حرام است و بالاترین لقمه حرام ربا است. قران کریم هر نوع ربا خواری را در جامعه اسلام تحریم میکند (به جز موارد استثناء)تا آنجا که در آیات ۲۷۵ تا ۲۷۹ سوره مبارکه بقره، آیه ۱۶۱ سوره نساء، آیه ۳۹ سوره رم، آیات ۱۳۰ و ۱۳۱ سوره آل عمران به شدت رباخواری را نهی میکند و به رباخواران از ناحیه خدا و رسولش اعلام جنگ میکند و خدا وعده کرده که سود ربا را نابود میکند و به صدقات برکت می دهد و ربا خوار را از نوع کفار معرفی میکند. یکی دیگر از اثرات ربا مسئله ی بیکاری در جامعه است. وقتی ربا افزایش یابد طبیعتاً هزینه سرمایه گذاری افزایش می یابد در نتیجه تولید کنندگان تمایل کمتری به تولید دارند. چرا که باید محصولاتشان بیش از بهره پرداختی فروش رود تا سودی برند. در نتیجه همین باعث کاهش تقاضا برای جذب کارگران (جهت سود بیشتر تولید کننده در آن مقطع) و بیکاری میشود.
البته ناگفته نماند که همین بانک فعلی از جهاتی هم به زندگی مدرنیته فعلی کمک کرده همین عابر بانکها و روش پرداخت قبوض، وامها و … از جمله فوائد صوری آن است که نمیشود از آن یاد نکرد ولی رسالت اصلی بانکها این خدمات نیست. اگر نقدی به بانک صورت میگیرد به اصل بانک نیست چرا که اصل بانکداری خدمتی بزرگ به مردم و سهولت در انجام خدمات میباشد بلکه مشکل در سیاستگذاریهای کلان بانکداری میباشد که نیاز به اصلاح دارد و اگر با سیستم ربوی به صورت عینی و محسوس مبارزه نشود و شیوه مدیریتی آن را اصلاح نکنیم روز به روز به سمت نابودی پیش خواهیم رفت.
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
سلام و تشکر از موضوعی که مطرح کردین
دغدغه ی همه در این سالها هست این موضوع
داشتم روایات مربوط به ربا در آخرالزمان رو میخوندم ...پناه بر خدا از آخرالزمان :Frown:
:nervose::63:
امام علی علیه السلام :
برای مردم زمانی پیش می آید که احدی یافت نمی شود جز اینکه به ربا آلوده گردد، اگر مستقیماً هم ربا نخورد، گرد ربا به او می رسد
نهج الفصاحه، جلد 2 صفحه 500
امام صادق علیه السلام :
... رباخواری را می بینی که علنی است و به آن اعتراض نمی شود ...
بشاره الاسلام صفحه 23، 44 و 131، منتخب الاثر صفحه 428


 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: gole yakh
بالا