ماجرای فدک قبل از وفات پیامبر (ص)+دانلود روضه

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"

فدك چيست و كجاست؟ (1)
فدك رزميني آباد در سراشيبي خيبر با چشمه اي پرآب و منطقه ي وسيع كشاورزي و قلعه اي مهم بود و نسبت به خيبر نخلستان هاي بيشتري داشت. ساكنان آن عده اي از يهود بودند كه با اهل خيبر در ارتباط بودند و رئيس آنان در روز فتح آنجا « يوشع بن نون» نام داشت.

فتح فدك (2)
پس از فتح خيبر در سال هفتم هجرت و حدود چهار سال قبل از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله ، خبر حيرت انگيز فتح آن قلعه ي پولادين به دست اميرالمومنين عليه السلام وحشت و اضطراب زيادي بر قلوب دشمنان اسلام چيره ساخت به گونه اي كه عده اي از آنان قبل از اعلان جنگ از طرف حضرت پيشقدم شده و خود را تسليم كردند. يكي ازين سرزمين ها فدك بود كه نزديكترين منطقه به خيبر بود و اهل آن مرتبط ترين جمعيت با اهل خيبر بودند.
اهل فدك تسليم شدند بدون آنكه لشكر اسلام در فتح آنجا شركت داشته باشند، و به حكم آيه اول سوره حشر «ما افاء الله على رسوله ...» چنين سرزمينهايى ملك شخصى پيامبر صلى الله عليه و آله مى شود.
لذا سرزمين فدك به صورت يكپارچه از آن پيامبر صلى الله عليه و آله شد كه مى بايست مردم فدك در آن كار مى كردند و در آمد آن را به حضرت تسليم مى نمودند و فقط اجرت دريافت مى كردند.
بلافاصله پس از فتح فدك ، آيه « وات ذا القربى حقه... » نازل شد، يعنى حق خويشان را به آنان بده ، و جبرئيل در بيان آن از طرف خداوند عرضه داشت : فدك را به فاطمه عطا كن .
پيامبر صلى الله عليه و آله حضرت زهرا سلام الله عليها را فرا خواند و به دستور آن حضرت سند فدك بعنوان بخشوده و اعطايى پيامبر صلى الله عليه و آله به آن حضرت تحويل داده شد. سپس پيامبر مردم را در منزل زهرا سلام الله عليها جمع نمود و به آنان خبر داد كه فدك از آن فاطمه است.در همان جا نيز از درآمد فدك به عنوان اعطايي فاطمه عليها السلام بين مردم تقسيم كرد و بدين ترتيب تصرف مالكانه ي فاطمه عليها سلام در فدك را به آنان نشان داد
همچنين پيامبر صلي الله عليه و آله به دست مبارك خود در سرزمين فدك يازده درخت خرما كاشتندكه به عنوان يادگاري از آن حضرت در سرزمين فدك بماند و اين درختان ساليان متمادي مورد توجه مردم بود و بدانها تبرك مي جستند.
حضرت زهرا سلام الله عليها در سرزمين فدك نماينده اى قرار داد، و او پس ‍ از محاسبات لازم و پرداخت مخارج ، در آمد آن را - كه از هفتاد هزار سكه طلا تا صد و بيست هزار سكه نوشته اند - خدمت حضرت زهرا سلام الله عليها تقديم مى نمود.
هر ساله حضرت به اندازه قوت خود بر مى داشت و بقيه را بين فقرا تقسيم مى كرد، و تا هنگام رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله اين شيوه ادامه داشت.

چهار سال مالكيت و تصرف حضرت زهرا عليها سلام در فدك دوران شيرين آن بود كه طي شد تا آنگاه كه دوران غصب آن فرا رسيد و شيريني گذشته را به كام فاطمه عليها سلام و شيعيانش تلخ كردند.
________________________________________________

۱- معجم البلدان ج ۴ ص ۲۳۸ ، فدك في الماضي و الحاظر ص ۲۸
۲- بحارالانوار ج ۲۱ ص ۲۲ ،۲۳ ،۲۵ و ج ۲۹ ص -۱۹۵ ۱۰۵
 

پیوست‌ها

  • Mojtaba Mohseni (1).mp3
    2.7 مگابایت · بازدیدها: 134
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا