اتومبیل اسپایدر s650 ، شاهکار کانورتیبل مکلارن

behz@d

بی وفــا
مصرف سوخت و میزان آلایندگی این خودرو نیز همان ارقام مربوط به مدل کوپه هستند: مصرف 11.7 لیتر در هر صد کیلومتر و تولید 275 گرم دی اکسیدکربن درهر کیلومتر.


برخلاف اغلب مدلهای کانورتبل، مکلارن S650 اسپایدر عملکردی کاملا مشابه نمونه پایه کوپه S650 دارد. شتابگیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت آن فقط 3 ثانیه طول میکشد.

مکلارن اسپایدر 650S یک خودروی کانورتیبل (تبدیلشونده) با عملکرد بالا است که سقف روباز آن کوچک ترین اختلالی در عملکرد بینظیرش به وجود نیاورده است. در حقیقت اسپایدر 650S عملکرد، هندلینگ و لذت رانندگی یکسان با مدل کوپه را ارائه میکند. علاوه براین یک سقف تاشوی فلزی و دو قسمتی هم روی آن تعبیه شده است.

این مدل در رنگ جدید مکلارن یعنی نارنجی Tarocco ارائه میشود که با همکاری شریک فناوری کمپانی، AkzoNobel تولید شده است.

اسپایدر 650S به لحاظ مکانیکی با مدل کوپه 650S یکسان است و به موتور منحصربفرد کمپانی، M838T مجهز شده است. این موتور 8 سیلندر و V شکل که به توئین توربو (توربوشارژر دوقلو) مجهز است قدرتی معادل 641 اسب بخار و گشتاور 678 نیوتنمتر تولید میکند. شتابگیری صفر تا کیلومتر بر ساعت آن 3 ثانیه طول میکشد که با مدل کوپه یکسان است. شتابگیری صفر تا 200 کیلومتر بر ساعت هم در 8.6 ثانیه بدست میآید که تنها 0.2 ثانیه بیشتر از مدل کوپه است. حداکثر سرعت آن نیز 329 کیلومتر برساعت رقم خورده است.

مصرف سوخت و میزان آلایندگی این خودرو نیز همان ارقام مربوط به مدل کوپه هستند: مصرف 11.7 لیتر در هر صد کیلومتر و تولید 275 گرم دی اکسیدکربن درهر کیلومتر.

بسیاری از رقبای کانورتیبل اسپایدر 650S به دلیل بهرهگیری از سقف روباز عملکرد یکسانی با مدلهای پایه خود ارائه نمیدهند. این مدلها اغلب سنگینترند و سواری و هندلینگ آنها به میزان قابل ملاحظهای تحتالشعاع قرار میگیرد.


شاسی MonoCell فیبر کربنی مکلارن، شالوده مستحکم 650S را تشکیل میدهد و بدون نیاز به تقویت بیشتر در حالت روباز هندلینگ و سواری بینظیری به آن میبخشد. وزن کلی اسپایدر 650S، 1370 کیلوگرم است. در نتیجه اسپایدر تنها 40 کیلوگرم افزایش وزن داشته است. این افزایش وزن نتیجه مستقیم سقف فلزی تاشو و مکانیزم آن است اما کمتر از هر خودروی دیگری در این کلاس است. این سقف فلزی تاشو و دوتکه به طور خودکار در کمتر از 17 ثانیه باز یا بسته میشود و میتوان آن را در حالت سکون یا حرکت تا سرعت30 کیلومتر بر ساعت فعال کرد.

مانند مدل اسپایدر 312C، این مدل هم از پنجره عقب مجهز به سیستم گرمایشی استفاده میکند که به طور مستقل از سقف عمل میکند. با پایین بودن سقف پنجره عقب به عنوان یک بادگیر عمل میکند و از ایجاد سروصدا و تکان اضافه در کابین جلوگیری میکند. با بالابودن سقف این امکان وجود دارد که پنجره عقب پایین کشیده شده و سروصدای موتور بیشتر به گوش برسد. بدین ترتیب حتی با سقف بالا هم تجربه سواری در هوای باز امکانپذیر خواهد بود. هنگامیکه سقف جمع میشود، در محفظهای همرنگ بدنه در قسمت عقب جای میگیرد که میتوان در سایر مواقع از آن به عنوان فضای بار اضافی استفاده کرد.

هر دو مدل کوپه و اسپایدر 650S نه تنها خودروهای جادهای و مسابقهای هستند، بلکه تا حد چشمگیری امکانات لوکس سطح بالا در آنها به کار گرفته شده است. از این امکانات میتوان به ترمزهای کربن سرامیکی، چرخهای سبک وزن، تایرهای پیرلی زیرو، سیستم مسیریاب ماهوارهای IRIS، رادیوی دیجیتال در اروپا و رادیوی ماهوارهای SIRIUS در آمریکای شمالی، اینترنت وایرلس (بیسیم)، سیستم کنترل صدا و روکش آلکانترا که در سراسر کابین به چشم میخورد، اشاره کرد. همه این امکانات به صورت استاندارد روی این مدلها قرار گرفتهاند.


 
بالا