:god7:
درآمد
در چند سدة اخیر شاهد تحولات عظیمی در غرب بودهایم كه امروزه در سراسر دنیا تقریباً جنبه همگانی یافته است. تا اواخر قرن نوزدهم، غریبان در تكاپوی گذار به دنیایی بودند كه از آن به «نوسازی» یا «مدرنیزاسیون» تعبیر میكردند، اما از قرن بیستم به بعد، آنان سایر ملل جهان را به پذیرش و التزام به فرهنگ و تمدن غربی فرا خواندند؛ به گونهای كه در اذهان بسیاری از ملل غیر غربی، غربی شدن به مثابه الگوی توسعه و ترقی معرفی شد.
امروز كمتر كشوری را میتوان یافت كه خود را عضوی از این دنیای مدرن احساس نكند، با این تفاوت كه دنیای مدرن جهان طبقه بندی شدهای است كه به درجه یك، دو و سه یا جهان پیشرفته، در حال توسعه و توسعه نیافته تقسیمبندی شده است و هر یك از كشورها بر اساس معادلات غربیها سهمی از این درجه را به خود اختصاص داده اند.
در این میان، انقلاب اسلامی ایران رویدادی است كه با انقلابهای مدرن دنیا تفاوتی بنیادین دارد و خود را عضوی از این جهان تقسیمبندی شدة مغرب نمیداند؛ زیرا خواهان طی شدن فرایندی است كه نتیجه آن عینیت یافتن حیات معنوی است. چنین آرمانی در تقابل جدی با خواست نهایی مدرنیته است كه در پی زیست مادی عاری از معنویت است.
: tasavir 21:
بیتردید در طول سالیان دراز كشور ما خواسته یا ناخواسته به تبعیت از فرهنگ مدرنیته و تحت تأثیر شرائط فرهنگی ـ اجتماعی حاكم بر كل جهان، الگوهایی را در زمینه حضور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زنان پذیرفته و بعضاً آنها را به باور عمومی تبدیل كرده است؛ اما سؤال اینجاست كه آیا این الگو كه مصدر تعیین و تشخیص مسائل و مشكلات زنان قرار گرفتهاند و به تصور بعضیها در صورت تغییر و تبدیل احكام شرع و هماهنگ شدن آنها با این الگوها، زنان به وضعیت مطلوب خود دست مییابند، با اهداف و مقاصد اساسی مورد نظر شرع مقدس هماهنگی دارد یا خیر؟
با این وصف، تبیین شخصیت فردی و جایگاه اجتماعی زنان بر اساس مبانی و منابع دینی و تعیین وضعیت مطلوب زنان در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، حقوقی و اقتصادی بر اساس موازین دینی ضروری مینماید. نبود سیاست كلان در هر یك از حوزه های اجتماعی به ویژه مسائل زن و خانواده باعث درهم ریختگی، سر در گمی، روز مردگی و در نهایت اتلاف امكانات مادی و انسانی و عدم تحقق اهداف و آدمانهای مورد نظر خواهد شد.
: tasavir 55: