&&&&&&& دستور ساختن تابوت...... &&&&&&&&&

  • نویسنده موضوع kyana
  • تاریخ شروع

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"

:god17:






روايت شده: فاطمه (س) به اسماء بنت عُمَيْس فرمود: من ناپسند مى‏ دانم آنچه را كه با آن جنازه‏ ى زنان را حمل مى‏ كنند (3) كه پارچه‏ اى روى جنازه‏ ى آنها مى ‏اندازند و جسم آنها از زير پارچه پيدا است، و هر كس آن را ديد تشخيص مى ‏دهد كه مرد است يا زن، من ضعيف شده ‏ام و گوشت بدنم گداخته شده، آيا چيزى نمى‏ سازى كه مرا بپوشاند.

اسماء گفت: آن زمان كه در حبشه بودم (4) مردم حبشه براى حمل جنازه چيزى را كه پوشاننده بدن بود ساخته بودند، اگر مى‏ خواهى مثل آن را بسازم.

فاطمه (س) فرمود: آن را بساز.

اسماء تختى طلبيد و آن را به رو انداخت، سپس چند چوب از شاخه‏ ى خرما طلبيد و آن را بر پايه ‏هاى آن تخت، استوار كرد و سپس پارچه‏ اى روى آن كشيد (شبيه عِمارى درآمد) و به فاطمه (س) عرض كرد: تابوتهاى مردم حبشه، اين گونه است.

فاطمه (س) آنرا پسنديد و به اسماء فرمود: خدا تو را از آتش دوزخ محفوظ بدارد، مانند اين تابوت براى من بسازد و مرا با آن بپوشان.

و نقل شده وقتى كه حضرت زهرا (س) آن تابوت را ديد خنديد، با توجه به اينكه بعد از رحلت رسول خدا (ص) هيچگاه تبسّم (لبخند) نكرده بود و فرمود: اين تابوت، چقدر زيبا و نيكو است كه مانع مشخص شدن زن و مرد مى‏ شود! (5)





3ـ گويا تابوت آن زمان همانند نردبانى بدون ديوار بوده، و جنازه را روى آن مى‏ گذاشتند، و جنازه مشخّص مى‏ شد.
4ـ اسماء همسر جعفر طيّار بود، و حدود پانزده سال همراه جعفر در حبشه به سر برد و بعد از شهادت جعفر، همسر ابوبكر شد، محمد بن ابوبكر پسر او است (مترجم).
5ـ كشف‏الغمّه ج 2 ص 67 به نقل از ابن‏عبّاس.

آوینی





tasaavire-zibaa%20%2855%29.gif

 
بالا