در ابتداي بحث اين سؤال را مطرح ميكنيم كه آيا اساساً فرقي ميان شأن نزول و سبب نزول وجود دارد يا نه؟
بيشتر مفسران فرقي ميان اين دو قائل نشدهاند و هر مناسبتي را كه ايجاب كرده است آيه يا آيههايي نازل شود،
گاه سبب نزول و گاه شأن نزول گفتهاند.
در صورتي كه ميان اين دو عبارت فرق است.
از اين جهت كه شأن نزول اعم از سبب نزول است هرگاه به مناسب جرياني در بارهي شخص و يا حادثهاي، خواه در گذشته يا حال يا آينده و يا در بارهي فرض احكام، آيه يا آياتي نازل شود همهي اين موارد را شأن نزول آن آيات ميگويند،
مثلاً ميگويند كه فلان آيه در بارهي عصمت انبياء يا عصمت ملائكه يا حضرت ابراهيم يا نوح يا آدم نازل شده است
كه تمامي اينها را شأن نزول آيه ميگويند؛
اما سبب نزول، حادثه يا پيشآمدي است كه متعاقب آن آيه يا آياتي نازل ميشود
و به عبارت ديگر آن پيشامد باعث و موجب نزول ميشود لذا سبب اخصّ است و شأن اعم.