جرایم رایانه سایبری !

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


جرایم سایبری

نوعی از جرایم اینترنتی میباشند که شامل جرمهایی هستند که در محیط سایبر بوجود میآیند، که در این تاپیک ما به تعریف محیط سایبر که یک محیط مجازی میباشدوبه ویژگی محیط سایبر، بطوریکه کاربران میتوانند به هرگونه خدمات اطلاعاتی الکترونیکی در سراسر دنیا دستیابی پیدا کنندوچگونگی ایجادجرایم که در فضای سایبر کپی عین اصل میباشدوانواع مجرمین محیط سایبرشامل هکرها، کرکرها، فریکهای تلفن وانواع جرمهای ممکن بانام سایبرکرایم ودرموردجرم آینده با نام تروریسم سایبر که مانند تروریستهای معمولی دارای انگیزههای سیاسی برای ارتکاب جرایم هستندو همچنین بحران سازهای سایبر شامل ویروسها، عنکبوتهای موتورهای جستجووپالسهای الکترومغناطیسی، کرمهاوبمبهای منطقی ودرمورد پلیس سایبر که مطابق با خاص بودن جرمهای سایبر، نیاز به آموزشهای خاص دارندو در آخر در مورد روشهای امنیت شبکه ودادهها میپردازیم.




n00004802-b.jpg

 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


تاریخچهٔ جرایم سایبر



دراواسط دههٔ ۹۰با گسترش شبکه های بین المللی وارتباطات ماهواره ای، نسل سوم جرایم کامپیوتری، تحت عنوان جرایم سایبری(مجازی)یا جرایم در محیط سایبر شکل گرفته است .به این ترتیب جرایم اینترنتی را میتوان مکمل جرایم کامپیوتری دانست، بخصوص اینکه جرایم نسل سوم کامپیوتری که به جرایم در محیط مجازی معروف است، غالبا از طریق این شبکه جهانی به وقوع میپیوندد.





ویژگیهای سایبرسپیس


کاربران میتوانند به هرگونه خدمات اطلاعاتی الکترونیکی دستیابی پیدا کنند، بدون درنظرگرفتن اینکه این اطلاعات وخدمات در کدام نقطهٔ دنیا واقع شده است. سایبر زمینهٔ فعالیتهای اقتصادی مهم وابزار ضروری برای انجام کلیهٔ معاملات تجاری ودر سطح بین المللی بدون دخالت مستقیم بشر فراهم آوردهاست.محدودهٔ فعالیت کاربر به مرزهای فیزیکی یک خانه یا یک محل کار وحتی مرزهای یک کشور محدود نبوده ودر یک سطح کم هزینه هرکاربر میتواند درهرزمانی ودرهرمکانی بامردم در هرنقطه ای از جهان ملاقات کندواطلاعات مبادله کند، بدون اینکه ازمحل واقعی وهویت فرد خبر داشته باشد.


از بعد اقتصادی سایبر سپیس را میتوان یک بازار واحدجهانی دانست که از ثمرههای موفق جامعه مبتنی بر تکنولوژی مدرن اطلاعاتی میباشدکه با روند توسعه آن روابط اجتماعی وسنتی وفرهنگی حاکم بر روابط افراد را در سطح ملی دچار تحول نماید.




images
 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


تعریف محیط سایبر



از لحاظ لغوی در فرهنگ های مختلف سایبر به معنی مجازی و غیرملموس میباشد،
محیطی است مجازی وغیرملموس موجوددرفضای شبکه های بین المللی(این شبکه هااز طریق شاهراه های اطلاعاتی مثل اینترنت بهم وصل هستند)که دراین محیط تمام اطلاعات راجع به روابط افراد، فرهنگها، ملتها، کشورهاوبه طور کلی هرآنچه در کرهٔ خاکی بصورت فیزیکی ملموس وجود دارد(به صورت نوشته، تصویر، صوت، اسناد)دریک فضای مجازی به شکل دیجیتالی وجودداشته وقابل استفاده ودسترس کاربران می باشندوبه طریق کامپیوتر، اجزا آن وشبکه های بین المللی بهم مرتبط میباشند.





6f4c75cf3f2189339a44585051edbed2.jpg
 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


فضای سایبر یا همان سایبر اسپیس (Cyberspace) عبارتی است که در دنیای اینترنت، رسانه و ارتباطات بسیار شنیده میشود.

به نظر می رسد بکارگیری این اصطلاح در این زمینه و برای ارجاع به امور فنی به آن رنگ و بویی صرفا فنی و مکانیکی داده باشد. ملاحظه دقیقتر این اصطلاح نشان میدهد که این واقعیت، وجوه و جنبه های متنوعی از جمله خصلت های روانشناختی قابل توجه نیز دارد. در منابع موجود آمده است که:
واژه سایبر از لغت یونانی Kybernetes به معنی سکاندار یا راهنما مشتق شده است. نخستین بار این اصطلاح "سایبرنتیک" توسط ریاضیدانی به نام نوربرت وینر Norbert Wiener در کتابی با عنوان "سایبرنتیک و کنترل در ارتباط بین حیوان و ماشین" در سال 1948 بکار برده شده است. سایبرنتیک علم مطالعه و کنترل مکانیزم ها در سیستمهای انسانی، ماشینی (و کامپیوتر ها) است.

سایبر پیشوندی است برای توصیف یک شخص، یک شی، یک ایده و یا یک فضا که مربوط به دنیای کامپیوتر و اطلاعات است. در طی توسعه اینترنت واژه های ترکیبی بسیاری از این کلمه سایبر بوجود آمده است که به تعدادی از آنها اشاره میکنیم: فضای سایبر(Cyberspace)،شهروند سایبر (Cybercitizen)، پول سایبر (Cybercash)، فرهنگ سایبر (Cyberculture)، راهنمایی فضای سایبر (CyberCoach)، تجارت سایبر (Cyberbussiness)، کانال سایبر (Cyberchannel) و ....


cyberspace-zr.jpg




واژه "فضای سایبر" را نخستین بار ویلیام گیبسون (William Gibson) نویسنده داستان علمی تخیلی در کتاب نورومنسر Neuromancer در سال 1984 به کار برده است.


 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
[h=3]

[/h][h=3]جرایم در سایبر اسپیس

[/h][h=3]فضای سایبر هنوز در مراحل اولیه است.طبیعت این جرایم وسوءاستفادههای مرتکب شده دراین دنیای مجازی جدید هیچ گاه در دنیای حقیقی دیده نشده است.امنیت نا کافی تکنولوژی همراه با طبیعت مجازی آن فرصت مناسبی را در اختیار افراد شرور قرار میدهد. نگران کنندهترین جنبهٔ فضای سایبر انتشارسریع اطلاعات درآن میباشد، مثلا در لحظهٔ کوتاهی قسمتی از اطلاعاتی که میتواند بطور بالقوه مورد سوءاستفاده قرار گیرد کشف میشود.در فضای سایبر برای جستجو و پیداکردن این جرایم مشکلات پیچیده تر میشود.دردنیای واقعی دزدی از بانک کاملا مشخص است چرا که بعد از سرقت در خزانه بانک پولی موجود نیست.ولی در تکنولوژی کامپیوتری شدن یک خزانه میتواند بدون هیچ علامتی خالی شود.[/h]برای مثال سارق میتواند یک کپی دیجیتال کامل ازنرمافزار بگیردونرمافزار اصلی را همان طور که دقیقا بوده باقی بگذارد.در فضای سایبر کپی عینا عین اصل است با کمی کار روی سیستم، سارق میتواند امکان هرگونه تعقیب وبررسی مثل پاک کردن اثر انگشت تغییر دهد.
[h=3]

[/h][h=3]مجرمین سایبر


[/h][h=3]هکر: دردههٔ ۱۹۷۰ واژهٔ هکر به شخصی اطلاق میشد که در برنامه نویسی بسیار ماهروباهوش باشد.بعدها دردههٔ ۱۹۸۰ این واژه به معنی شخصی بود که در نفوذ به سیستمهای جدید به صورت ناشناس تبحر داشته باشد.امروزه بیشتر با هدف ترساندن هکرها، رسانهها ومقامات مسئول مانند آژانسهای دولتی وادارات پلیس، این واژه به هرشخصی که مرتکب یک جرم مرتبط با فناوری شود، اطلاق میکنند.این درست است که هکرهای کنجکاو میتوتنند سهوا باعث زیانهای قابل توجهی شوند، اما جستجو برای یافتن اطلاعات وآموزش، نه انتقام گیری یا صدمه زدن به دیگران، عاملی است که باعث میشود اکثرهکرها سرگرمی خود را به نحوی بیرحمانه دنبال کنند.[/h]


  • کرکرها: ازسوی دیگر کرکرها هکرهای بدخواهی هستند.آنها به سیستمها رخنه میکنند تا خرابکاری کنند، ویروسها وکرمهای رایانهای رامنتشر کنند، فایلها را پاک کنند یابعضی انواع دیگرویرانی راببارآورند.اختلاس، کلاهبرداری یاجاسوسی صنعتی(سرقت اطلاعات محرمانه یک شرکت)تنها بخش کوچکی از اهداف احتمالی کرکرها میباشد.



    • تفاوت هکرهاوکرکرها : هکرها دریک مورد مهم با کرکرها تفاوت دارند، کارهایی که آنها انجام میدهند معمولاً از روی بدخواهی نیست.انگیزه بیشتر هکرهابرای این کار، تمایل شدید به یادگیری نحوه کار سیستم رایانه، یافتن راهی برای ورود مخفیانه به آنها وپیداکردن سوراخهای امنیتی این سیستم هاست هیجان خواندن اطلاعاتی که میدانند اجازه دیدن آنهارا ندارندیا انجام کاری که میدانند قانونی نیست به لذت دست زدن به چنین تجاربی توسط هکرها به عنوان سرگرمی می افزاید.آنها در فعالیتهای خود معتقد به نگرش ببین اما دست نزن هستند.



  • فریکهای تلفن : شکل دیگر از جرایم رایانهای را"فریکهای تلفن " مرتکب میشوند.فریکها به جای دسترسی به سیستمهای رایانه ای، ازطریق خطوط تلفن دردنیای سایبر گشت میزنند.فریکها از میان اولین هکرها دردهه۱۹۷۰ پدید آمدند.یکی از حوادثی که توسط فریکها بوجود آمده بود در سال ۱۹۷۷ مربوط به اداره پلیس شهر نیویورک میشد، فریکها به سیستم تلفن این اداره نفوذ کرده بودند ومتن ضبط شدهای را که به تماس گیرندگان خوشامد میگفت تغییر داده بودند، در متن ضبط شدهٔ جدید گفته میشد که افسران پلیس مشغول خوردن نان شیرینی ونوشیدن قهوه هستند وفر صت جواب دادن به تلفنها را ندارند، این پیام به تماس گیرندگان توجه میکرد که در موارد اورژانس با شماره ۱۱۹ تماس بگیرند
 
بالا