آیا استفاده از فیس بوک به منظور نشر معارف اسلامی جایز است؟

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
سوال: آیا استفاده از فیس بوک به منظور نشر معارف اسلامی جایز است؟

شرح سوال: امروزه فیس بوک و ... در نشر معارف اسلامی و انقلابی ما نقش فراوان دارد خصوصا در بیداری اسلامی. از طرفی هم این سایت ها در ایران فیلتر و به تعبیر دقیقتر استفاده از آن تخلف از قانون است. آیا مسلط بودن به زبان های خارجی و سوابق فعال انقلابی مثل عضویت بسیج و یا طلبه بودن می تواند مجوز استفاده باشد؟ (نظر به اینکه یکی از ابزارهای صدور انقلاب همین ابزار می تواند باشد.)
به لحاظ شرعی استفاده از اینترنت به ویژه در جهت تبلیغ اسلام جایز است مگر اینکه مفسده ای در این کار باشد و یا این که خلاف قانون شمرده شود.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
[h=2]حضرت آیة الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی):[/h]
بهطور کلی [استفاده از سایتهای اینترنتی] اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود و یا خلاف قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامی باشد، جایز نیست.
[h=2]حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):[/h]
چنانچه خلاف مقررات باشد و مفسده ای داشته باشد جایز نیست.
[h=2]حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):[/h]
بطور کلی افرادی که از مسائل عقیدتی صحیح اطلاعات کافی دارند باید از همه ابزار موجود در رفع شبهات القاء شده در جامعه را تلاش بکنند که این از مصادیق امر به معروف ونهی از منکر است.
[h=2]حضرت آیة الله هادوی تهرانی(مد ظله العالی):[/h]
استفاده مشروع از اینترنت به ویژه در جهت تبلیغ اسلام و مکتب اهل البیت (:S (31):) جایز است مگر این که خلاف قوانین باشد.
(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست انجام گرفته است)
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش احکام اسلامی تبیان

 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"

سلام برادر ارجمند
به مساله ی خوبی پرداختین !
ظاهرا استفاده از فیسبوک هم مثل سایر مسائل بستگی به این داره که مقلد کدوم بزرگوار باشیم
اما نقدی که معمولا وجود داره به قوانین ماست ! قوانین ما گاها خیلی منطبق با اوضاع و احوال فعلی جامعه نیستن وفرد رو با سکوت در قانون دچار سردرگمی میکنن!

ما هیچ کجای قانون جرایم سایبری نداریم که استفاده از فیسبوک جرم باشه .


:53:
 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


آیا عضويت در فيس بوك جرم است؟





معاون مبارزه با جرايم پليس فتا با اعلام شناسايي بيش از 100 هكر در كشور گفت: هكرها بيشتر به دنبال شناساندن نقاط ضعف امنيتي در سايتها براي نشان دادن تواناييهاي حرفهاي خود هستند.



به گزارش مشرق، سرهنگ تورج كاظمي در گفتوگو با ايسنا، گفت: موضوع هكرها يك موضوع جديد در دنيا مجازي نيست اما با توجه به راهاندازي پليس فتا يك گروه خاص اقدامات هكرها را پيگيري ميكند.
وي با اعلام اينكه شناسايي هكرها از سوي پليس در حال انجام است، گفت: تاكنون بيش از 100 هكر در كشور شناسايي شدند و در مجموع ميانگين سني هكرها بين 18 تا 25 سال است.
كاظمي اضافهكرد: اخاذي از جمله جرايمي است كه از سوي هكرها مورد توجه قرار ميگيرد بطور مثال هكرها با هك كردن برخي از سايتها اقدام به اخاذي از صاحبان آن ميكنند كه البته اينگونه جرايم در كل دنيا متداول است.
معاون مبارزه با جرايم پليس فتا درباره عضويت در سايت فيسبوك نيز اظهاركرد: براساس قانون جرايم رايانهاي موضوعي به اسم مجازات افراد به دليل عضويت در فيسبوك وجود ندارد و حتي اگر افراد از طريق فيسبوك اطلاعاتشان مورد سوء استفاده قرار گيرد و به دادسراي جرايم يارانهاي مراجعه كنند، شكايت آنان مورد پيگيري قرار ميگيرد اما هيچگاه با اين افراد به عنوان متهم برخورد نميشود و بر اين اساس عضويت در فيسبوك جرم نيست مگر آن كه افراد بخواهند از اين فضا سوءاستفاده كنند.




معاون مبارزه با جرايم پليس فتا به ايسنا گفت: هر اقدامي كه موجب هك حرمت و حيثيت افراد در فضاي فيسبوك شود جرم محسوب ميشود و افراد اگر در فيسبوك اقدام به توهين و افترا به مقامات دولتي يا افراد خاص و هر شخصي كه خسارت و توهيني به فرد ديگر وارد كرده باشد، مرتكب جرم شده است.
كاظمي افزود: بيشترين جرايمي كه در فيسبوك رخ مي دهد سوء استفاده از اطلاعات شخصي افراد است.



مشرق نیوز :53:





دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - 2013 June 10




 
بالا