قبل از آفرینش زمین و آسمان خدا کجا بوده است؟

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"


پیش از ارائه پاسخ لازم است چند مطلب را بدانید.

1 . توضیحی درباره وجود هستی:

ابتدا باید با وجود آشنا شویم، راستی وجود چیست؟ وجود یعنی هستی. من وجود دارم یعنی من هستم. شما وجود دارید یعنی هستید. آشنایی با عدم کمک میکند وجود را بشناسیم. عدم چیست؟ عدم یعنی نیستی. آیا ما معدوم میشویم یعنی آیا ما نیست میشویم، به هر حال پرسشگران گرامی وجود به معنای هستی است و هر چیزی که دارای وجود باشد، دارای هستی است.

2 . توضیحی درباره اقسام وجود و هستی.


وجود خیلی مهم است، چیزی هستی دارد که وجود داشته باشد. زمین هست چون که دارای وجود است. ما هستیم چون دارای وجود هستیم. آیندگان نیستند؛ چون هنوز وجود ندارند. حال که اهمیت وجود را دانستیم باید بدانیم همه وجودها یکسان و همانند یکدیگر نیستند؛ بخاطر همین همه هستیها، مانند زمین و آسمان و خدا که دارای وجود هستند یکسان نیستند.



پس بیائیم با تفاوت وجودها آشنا شویم یعنی ببینیم چند قسم وجود داریم.
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"


باید بدانیم که دو نوع وجود داریم.

1 . وجودی که وجودش مال خودش است

2 . و جودی که وجودش را از دیگری گرفته است.

با مثالی تفاوت این دو گونه وجود را بشناسیم.

مثال:

ما دو گونه روشنایی داریم 1 . روشنایی خورشید که مال خودش است. 2 . روشنایی اتاق که به خاطر تابش خورشید در اتاق ماست.

خورشید دارای روشنی است و این روشناییاش را از کسی نگرفته است، مال خودش میباشد، از وفتی خدا او را آفریده است، خورشید روشنایی را داشته است. اما اتاق ما که در روز دارای روشنایی میشود بخاطر تابش خورشید در اتاق است، یعنی آمدن روشنایی خورشید در اتاق باعث روشنایی اتاق شده است.

به خاطر همین اتاق همیشه دارای روشنایی نیست، وقتی خورشید نباشد اتاق تاریک میشود.

اکنون بیایید وجود را با روشنایی مقایسه کنیم. خداوند دارای وجود است؛ چون وجود مال خودش است و به همین خاطر همیشه خدا وجود دارد. ولی زمین و آسمان دارای وجودند بخاطر اینکه خدا به آنها وجود داده است، وجود مال خودشان نیست و به خاطر همین اگر خدا از زمین و آسمان وجود را بگیرد زمین و آسمان نیست میشوند. که وجود خدا مال خودش است و وجود آسمان و زمین مال خودشان نیست مال دیگری است بخاطر همین وجود خدا را وجود بینیاز و وجود آسمان و زمین را وجود نیازمند میگویند، یعنی خدا در وجود داشتن به کسی نیاز ندارند، ولی آسمان و زمین برای وجود داشتن نیازمند خدا هستند.
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"

مقایسه وجود خدا با وجود آسمان و زمین از توضیحات گذشته یک مطلب مهم ثابت میشود و آن اینکه آسمان و زمین بخداوند محتاجند، ولی خدا به آسمان و زمین محتاج نیست، بلکه خدا به هیچ چیز محتاج نیست، حتی جا و مکان نیز ندارد چون وجود او مثل ما نیست که جا و مکان بخواهد. حالا که خداوند به زمین و آسمان محتاج نیست، اگر آسمان و زمین وجود نداشته باشند خداوند هم وجود دارد؛ چون خدا به آسمان و زمین محتاج نیست. وجود خدا مال خودش است. برای همین مثل روشنایی خورشید که همیشه همراه خورشید هست وجود خدا هم همیشه همراه خدا هست، پس خداوند قبل از آسمان و زمین هم وجود داشته است، چون وجود خدا وابسته به مکان و زمان نیست تا با نبود آنها خدا نباشد، خدا نیاز به آنها ندارد. اکنون که مقداری با خدا آشنا شدیم و فهمیدیم وجود خدا چقدر با وجود آسمان و زمین فرق دارد و فهمیدیم نباید خدا را با آسمان و زمین مقایسه کنیم، میپردازیم به پاسخ سؤال.
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"

در پرسش آمده است که خدا قبل از آسمان و زمین کجا بوده است؟

اگر پرسیده شود که قبل از اینکه ما خانه مان را بسازیم، روشنایی خورشید کجا بوده است؟ معلوم است که روشنایی خورشید همراه خود خورشید بوده است. خوب قبل از اینکه خدا آسمان و زمین را به وجود آورد وجود داشته است، و وجودش همراه خودش بوده است؛ چون وجود خدا مال خودش است و همیشه همراه خودش است. نتیجه بحث این شد که خدا نیاز به جا و مکان ندارد و تا از نبودن آسمان، و زمین برایش مشکل پیدا شود.

وجود خدا مال خداست و همیشه همراه خداست، چه زمینی باشد چه نباشد، چه آسمانی باشد چه نباشد. خداوند همیشه در جهان هستی وجود داشته و دارد خواهد داشت؛ چون وجودش از خودش هست و بخاطر همین همیشه وجود دارد.

با مطالعه و دقت و تفکر البته این مسأله را که خداوند نیاز به مکان و زمان ندارد خداوند در جهان هستی همیشه وجود داشته است.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1. مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید، انتشارات امیر کبیر.

2. سعیدی مهر، محمد، کلام اسلاحی، ج، موسسه فرهنگی طه.

3. محسن غرویان، فلسفه دین سیری در ادله اثبات وجود خدا، ج1




منبع: وبلاگ بیاتو
 
بالا