سوال:آیا جایز است زن در شب عروسی (در مجلس زنان)، غنا و آواز بخواند و عده ای به رقص و زدن بر روی میز و صندلی مشغول شوند؟ حکم شرعی چنین مجلسی چیست (البته از آلات موسیقی استفاده نمی شود)؟
جواب:همه ی مراجع (به جز تبریزی و خامنه ای): در فرض مذکور اشکال دارد(1)
تبریزی: اگر مرد یا پسر ممیز در مجلس زنانه حضور نداشته باشد و از موسیقی لهوی نیز استفاده نکنند؛ آواز زن در مجلس زنان و رقص زن برای زنان و زدن میز و صندلی و مانند آن- که از آلات موسیقی محسوب نمی شود- اشکال ندارد(2)
خامنه ای: اگر کیفیت زدن به شیوه ی متداول در عروسی های سنتی باشد و لهو محسوب نشود و نیز رقص زن برای زنان، باعث تحریک شهوت و یا مفسده دیگر نگردد، اشکال ندارد (3)
پاسخ:همه ی مراجع: اگر احتمال تأثیر می دهید، با فراهم بودن شرایط، نهی از منکر کنید و اگر نمی پذیرند- چنان چه حضور شما باعث استماع موسیقی حرام یا تأیید گناه گردد- باید مجلس را ترک کنید؛ مگر آن که عسر و حرج لازم آید (4)
پرسش : استفاده از آهنگ های مبتذل (موسیقی حرام)، در مجالس عروسی زنان چه حکمی دارد؟
پاسخ:همه ی مراجع: گوش دادن به موسیقی حرام- هر چند در مجالس عروسی زنان- جایز نیست (5)
تبصره- «موسیقی» و « غنا و آواز خوانی» دو مقوله است. آن چه که در مجالس عروسی زنان جایز شمرده شده، غنا و آواز خوانی زن است؛ ولی موسیقی لهوی، در هر حال و زمانی حرام است.
_________________________________________
پی نوشتها:
1)مکارم، استفتاءات، ج 1، س 535؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 1023؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س 1736 و 1737؛ دفتر: سیستانی، امام، نوری، وحید و بهجت
2) تبریزی، صراط النجاه، ج 6، س 1456 و 1448 و 1444.
3)خامنه ای، اجوبه الاستفتاءات، س 1133 و 1134 و 1166
4)مکارم، استفتاءات، ج 1، س 1160 و ج 2، س 1388 و 719؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 1013 و 1011 و ج 2، س 1482 و 1459 و 1010 و 1475؛ تبریزی، استفتاءات، س 1071 و 1074 و 1045؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 948 و 946 و 950؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتاءات، س 1167 و 1174 و 1064 و 1193 و 1429 و 1154؛ سیستانی، sistani.org، موسیقی ش 13؛ دفتر: بهجت، وحید، امام، نوری
5)امام، تحریرالوسیله، ج 1، م 13؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتاءات، س 1134؛ بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م 20 و وسیله النجاه، ج 1، م 1449؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 997؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2، م 20؛ وحید، منهاج الصالحین، ج 3، م 17؛ تبریزی، استفتاءات، 1057 و التعلیقه علی منهاج الصالحین، المکاسب المحرمه، م 17؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س 528؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 1698، و جامع الاحکام، ج 2، س 1585؛ دفتر: نوری