گوشت خرچنگ، حلال یا حرام؟!

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
[h=2]گوشت خرچنگ، حلال یا حرام؟![/h]
بسم الله الرحمان الرحیم

فروش محصولات حرام دریایی، از جمله فروش گوشت کوسه و خرچنگ و برخی دیگر از ماهیان و آبزیان حرامگوشت در برخی شهرهای کشورمان شیوع پیدا کرده است.
حیوانات حلالگوشت، ضوابط و معیارهای مشخصی دارند که گاهی بی اطلاعی از این موضوع موجب میشود، کسانی که در پی تنوع در غذاها و طعمهای متفاوت هستند، اغذیه ای، که از نظر شرع اسلام حرام است را مصرف کنند.
فقها و مراجع تقلید "دامت برکاتهم" معیاری برای حلال بودن گوشت آبزیان بیان کرده اند، آنها فرمودهاند: خوردن گوشت حیوانات دریایی حرام است(1) مگر ماهیانی که پولک (فلس) داشته باشند(2) و خرچنگ چون فلس ندارد و از چنین ویژگی برخوردار نیست، بنابراین خوردن آن حرام است.(4)


علاوه بر این معیار کلی، برای حرمت خوردن گوشت خرچنگ، دلیل خاصی هم برای حرمت خرچنگ، در احادیث اهلبیت :S (31): وجود دارد. امام موسی کاظم (علیهالسلام) میفرمایند: خوردن جرّی (نوعی ماهی) و لاک پشت و خرچنگ حرام است.(3)



با بررسیهای به عمل آمده نسبت به نظر مراجع تقلید "ادام الله ظلهم" در مورد گوشت خرچنگ به این نتیجه رسیدیم که همه علمای شیعه "دامت برکاتهم" خوردن گوشت خرچنگ را حرام میدانند و بنا به گفته آیة الله مهدی هادوی تهرانی ، صاحب نظر در دانش های دینی، مسئله حرمت خوردن گوشت خرچنگ، مسئله اختلافی نیست که یکی از علما آن را جایز بداند و دیگری حرام (همه مراجع و علما گوشت خرچنگ را حرام می دانند).
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
مراجع گرانقدر نسبت به پاسخ استفتاء زیر چنین فرمودهاند:



استفتاء: خرید و فروش و استفاده از گوشت خرچنگ و خرگوش چه صورت دارد؟

حضرت آیة الله خامنهای: خوردن آن حرام است.


حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:
حرام است.



حضرت آیة الله بهجت:
خرچنگ و خرگوش حرام است .



حضرت آیة الله مکارم شیرازی:
جایز نیست و فروختن آن به غیر مسلمین اشکالی ندارد.


حضرت آیة الله تبریزی:
حرام است. اگر به کفار به شکل صوری بفروشند و قصد استنقاذ نسبت به آن داشته باشند مانعی ندارد.



حضرت آیة الله سیستانی:
خوردن آن حرام است ولی خرید و فروش چون منفعتی غیر از خوردن دارد اشکال ندارد.



حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:
گوشت خرگوش و خرچنگ حرام است و فروختن آن نیز برای خوردن جایز نیست. چنانچه منافع محلله داشته باشد از قبیل خوراک طیور و غیره، فروختن آن برای این جهت اشکالی ندارد.(5)




در بخش استفتائات پایگاه اینترنتی آیة الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به این که آیا خوردن گوشت خرچنگ حلال است این گوشت حرام توصیف شده است.

آیة الله مجتبی تهرانی:
نیز در بخش مرتبط با استفتائات خود در پاسخ به خوردن گوشت خرچنگ پاسخ دادهاند که حرام است.



استاد هادوی تهرانی:
در تعابیر فقها، معیار (و ملاکی) برای حلیت گوشت آبزیان بیان شده است. (به طور کلی) گوشت حیوانات دریایی (حرام است)و خورده نمیشود، مگر ماهی هایی که پولک(فلس) داشته باشند و خرچنگ از چنین ویژگی برخوردار نیست،( پس طبق این معیار، خوردن آن حرام است).
 
بالا