موضوعی حیاتی برای همه اعضا!!! تاملی بر حقوق انسان....

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
به نام خدا

سلام به همه اعضای انجمن......

مطلبی مهم برای زندگی همه افراد به ذهنم رسید و اون رو در گوشه ای یادداشت کردم و لازم دیدم که این موارد رو هم به دوستان خوبم منتقل کنم........

این تاپیک از معدود تاپیکهای مهم این حقیر هست که تماما سعی شده موضوعی حیاتی و لازم در زندگی همه بررسی بشه و بصورت ساده و مفهومی بیان بشه........

با توجه به علم کم و جهل بسیار بنده جسارته که مطالبی رو از خودم ایجاد کنم چونکه میدونم اشکالاتی بر این مطالب وارد هست لذا از همه دوستان انجمن تقاضا دارم این تاپیک رو نقد کنند...البته نه مچ گیری بلکه نقدی که سازنده باشه و با هم بتوینیم این موضوع حقوق انسان رو تکمیل و به دیگران عرضه کنیم

نظر و نقد فراموش نشه

التماس دعا
m%20%2842%29.gif
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"

تاملی شگفت بر حقوق انسان
همه انسانها در اصل وجودی خودشان دارای حقوقی هستند که ناگریز می بایست آنرا عملی کنند. حقوقی که اجرای ان برای انسان امری مهم و حتمی است. چراکه ادا نکردن این حقوق خسارتهای جبران ناپذیری بر خود انسان و زندگی انسانها میگذارد.
حقوقی که از ابتدایی ترین آنها مثل راه رفتن زندگی کردن خوابیدن و خوردن و ... تا جزئی ترین آنها مثل رأی دادن و غیره..... است. که انسان باید به حقوق خود جامه عمل بپوشاند. حتی ادای این حقوق ، جزئی از حقوق ذاتی انسان است.

حقوق و قانون
حق و حقوق را می توان همان قانون نامید. چراکه عقلا هر حقی یک قانون است. قانونی که خواسته یا ناخواسته حق انسان است. مثلا انسان حق دارد تولید مثل کند ، و این یک قانون برای زندگی بشر است. و یا حق دارد که راه برود و این یک قانون است.

حق شخصی و حق عمومی
بین حق شخصی انسان و حقوق انسانهای دیگر ارتباط بسیار نزدیکی هست. بطوری که حتما بر حقوق انسان تاثیر میگذارد.برای توضیح بیشتر این مطلب لازم است چنین توضیح داد که ابتدایی ترین حق انسان ایسنت که آرامش داشته باشد! به دنبال این معنا یعنی اینکه انسانها آرامش داشته باشند. پس لازم هست که ادای حق شخصی می بایست آرامش ایجاد کند. و طوری نباشد که انسان برای رسیدن به حق خود آرامش دیگران را برهم بزند بلکه راهی را برود که آرامش خود و دیگران تحت تاثیر منفیات قرار ندهد. شاید قبول کردن این مورد با آزادی عملی انسان که حق هر انسانی است مغایر باشد اما عقلا اجرای حقی که آرامش شخصی و عمومی را بر هم میزند مهمترین و ابتدایی ترین حق انسان را زیر سوال میبرد.

حق سالم و حق ناسالم(جرم)
بنابر توضیح قسمت قبل لازم است گفته شود ، که هر انسانی می بایست از اجرای حقوق خود ، رعایت حقوق دیگران را نیز در نظر داشته باشد چرا که اگر به حقوق خود و دیگران توجه نکند در واقع مرتکب جرم شده است.
حق سالم حقی است که انسان در اجرای بر آوردن آن ، نه خود و نه دیگران را از حق آرامش ، دور نکند و اینکه در اجرای برآوردن حقوق خود، حقوق دیگران را از بین نبرد.
برای مثال همانطور که قبلا ذکر شد انسان حق دارد که راه برود ، مثلا در منزل شخصی اش و یا معابر عمومی راه برود ، اما آیا میتواند بدون کسب اجازه وارد محیط خصوصی در منزل کسی شود؟ در یک جمله باید بگوییم کسی که در منزل خود بدون هیچ مشکلی راه میرود به حق سالم خود رسیده است اما اگر بدون کسب اجازه در منزل دیگری راه برود مرتکب جرم گشته ، چرا که باعث رنجش دیگران شده. و در اجرای حق راه رفتن دچار جرم شده!
حق سالم و حق ناسالم رو اینگونه تعریف میکنیم:
حق سالم عبارت است از اجرای برآوردن حقی که به انسان آرامش دهدو یا هیچ گونه عواقب سوء و ضرر نداشته باشد.
حق غیر سالم(جرم) عبارت است از اجرای برآوردن حقی که به انسان آرامش ندهد و باعث رنجش شود و عواقب سوء و ضرر برای خود و دیگران داشته باشد.
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
[FONT=&amp]آزادی رکن اصلی حقوق انسان[/FONT]
[FONT=&amp]مقوله آزادی ریشه ای ترین حق انسان است. یعنی انسان دارای اختیار است و آزاد است که هر عملی را بدون در نظر گرفتن حقوق خود و دیگران انجام دهد.[/FONT] [FONT=&amp]مثلا آزاد است که دروغ بگوید یا نگوید . آزاد است غذا بخورد یا نخورد . و یا حتی آزاد است که حقوق خود را نادیده بگیرد و تنها موجودی که آزاد است و دارای اختیار می باشد انسان است .اما همانطور که قبلا تعریف شده بود اگر انسان در بر آرودن حقی ، خود و یا دیگران را آسیب برساند ، آن حق نیست بلکه جرم است. و یا بهتر است بگوئیم که آزادی که به انسان ضرر میرساند و به دیگران لطمه می زند حق سالمی نیست. آری انسان میتواند به هرکسی فحاشی کند اما این کار باعث سلب حقوق دیگران و حتی خود شخص از نظر عرفی و آبروئی میشود. آری انسان میتواند هر چیزی را بدون در نظر کرفتن پاکی بخورد ، اما وقتی که بیمار شد هم خودش متضرر میشود و هم به دیگران سرایت میکند و آسیب میبیند.[/FONT] [FONT=&amp]انسان آزاد است اما به چه قیمتی؟[/FONT] [FONT=&amp]همین مسئله حقوق انسان عقلا ثابت میکند که می بایست قوانینی در کار باشد که انسان و دیگران را از ناراحتی ها و آسیبها دور کند.قوانینی که به سعادت جامعه بشریت می اندیشد.[/FONT] [FONT=&amp]گاهی کسانی جملاتی را حسب تفکرات ضدعقیده ای میگویند که شاید معنای خوبی داشته باشد اما مقصود چیز دیگری است. مثلا میگویند دنیایی می خواهیم که از تابلوهای ممنوع و ایست پاک باشد. خب این جمله ظاهرا زیباست اما مقصود غرض ورزی های بی دینان است. انسانهای ساده لوح با شنیدن این جمله حس ضد دینی به خود میگیرند چرا که با محاسبه ای ساده به نظرشان اینطور میرسد که دین آزادی ها رو محدود کرده است. و همیشه میگویند چرا انسان آزاد نباشد. آزادی حق ماست...[/FONT] [FONT=&amp]که حقیر بدون هیچ دلیل قرآنی و روایت و حدیث محدود بودن آزادی رو عقلا ثابت نمودم.
[/FONT]
[FONT=&amp]نتیجه گیری از حقوق انسان[/FONT] [FONT=&amp]
قبلا گفته شد که انسان تنها موجودی در عالم هستی است که مختار و آزاد آفریده شده که هرطور میتواند زندگی کند. هم میتواند راه خیر را برگزیند که به نیکی و آرامش که حق سالم است برسد و هم میتواند راه شر را انتخاب کند که ناراحتی و ضرر را که جرم است برسد.[/FONT] [FONT=&amp]پس در یک نتیجه گیری بسیار ساده و عقلانی ، انسان میبایست راهی را انتخاب کند که به آرامش و نیکی برسد و نباید به راه ضرر و خسران برود.[/FONT] [FONT=&amp]خب حال که دانستیم آزاد هستیم و عقلا هم باید به حقوق سالم برسیم چه اقداماتی باید انجام دهیم ؟ به کجا برویم؟ چه کتابی مطالعه کنیم؟ چه علمی را یاد بگیریم؟[/FONT] [FONT=&amp]چگونه یافتن راه آرامش و نیکی اصلی ترین موضوع بشر بوده و هست که گویا آفریدگار متعال به آن پاسخ داده و ما را آن دعوت کرده است.

[/FONT] [FONT=&amp]توجه شما را به پاسخ زیبای خداوند را که چه شد که ما بوجود آمدیم و برای رسیدن به آرامش چه باید بکنیم را جلب میکنم:

[/FONT]
[FONT=&amp]بسم الله الرحمن الرحیم

[/FONT]

[FONT=&amp]و چون پروردگارت به فرشتگان گفت: من در زمين خليفهاى مى آفرينم، گفتند: آيا كسى را مىآفرينى كه در آنجا فساد كند و خونها بريزد، و حال آنكه ما به ستايش تو تسبيح مىگوييم و تو را تقديس مى كنيم؟ گفت: من آن دانم كه شما نمىدانيد. [/FONT][FONT=&amp]30[/FONT][FONT=&amp]و نامها را به تمامى به آدم بياموخت. سپس آنها را به فرشتگان عرضه كرد. و گفت: اگر راست مىگوييد مرا به نامهاى اينها خبر دهيد. [/FONT][FONT=&amp]31[/FONT][FONT=&amp]گفتند: منّزهى تو. ما را جز آنچه خود به ما آموختهاى دانشى نيست. تويى داناى حكيم. [/FONT][FONT=&amp]32[/FONT][FONT=&amp]گفت: اى آدم، آنها را از نامهايشان آگاه كن. چون از آن نامها آگاهشان كرد، خدا گفت: آيا به شما نگفتم كه من نهان آسمانها و زمين را مىدانم، و بر آنچه آشكار مىكنيد و پنهان مىداشتيد آگاهم؟ [/FONT][FONT=&amp]33[/FONT][FONT=&amp]و به فرشتگان گفتيم: آدم را سجده كنيد. همه سجده كردند جز ابليس، كه سرباز زد و برترى جست. و او از كافران بود. [/FONT][FONT=&amp]34[/FONT][FONT=&amp]و گفتيم: اى آدم، خود و زنت در بهشت جاى گيريد. و هر چه خواهيد، و هر جا كه خواهيد، از ثمرات آن به خوشى بخوريد. و به اين درخت نزديك مشويد، كه به زمره ستمكاران درآييد. [/FONT][FONT=&amp]35[/FONT][FONT=&amp]پس شيطان آن دو را به خطا واداشت، و از بهشتى كه در آن بودند بيرون راند. گفتيم: پايين رويد، برخى دشمن برخى ديگر، و قرارگاه و جاى برخوردارى شما تا روز قيامت در زمين باشد. [/FONT][FONT=&amp]36 [/FONT][FONT=&amp]آدم از پروردگارش كلمهاى چند فرا گرفت. پس خدا توبه او را بپذيرفت، زيرا توبهپذير و مهربان است. [/FONT][FONT=&amp]37[/FONT][FONT=&amp]گفتيم[/FONT][FONT=&amp]: [/FONT][FONT=&amp]همه از بهشت فرو شويد؛ [/FONT][FONT=&amp]پس اگر از جانب من راهنمايى برايتان آمد، بر آنها كه از راهنمايى من پيروى كنند بيمى نخواهد بود و خود اندوهناك نمىشوند [/FONT][FONT=&amp]38[/FONT][FONT=&amp] كسانى كه كافر شوند، و آيات خدا را تكذيب كنند خود اهل جهنّمند و جاودانه در آنجا خواهند بود [/FONT][FONT=&amp]39[/FONT]

[FONT=&amp]خب بر اساس آیات ذکر شده پیامبرانی از سوی خداوند مبعوث میشوند که قوانینی را به بشر ارائه خواهند کرد تا به جامعه بشریت به سمت آرامش و نیکی رهنمون گردد. و بهتر است بگوئیم خداوند مهربان اولین حامی حقوق انسانهاست. چرا که انسان را در این پرسش چوگنه دست یافتن به آرامش تنها نگذاشت و از روی لطف و محبت از جنس انسان راهنمایانی برگزید تا مایه هدایت و ابزاری برای رسیدن به آرامش و رسیدن به حقوق ما باشند.[/FONT]

[FONT=&amp]اما اگر به دنبال راه خیر نرویم دچار خسران و ضرر خواهیم شد. حال انتخاب با ماست.[/FONT] [FONT=&amp]



خدا را سپاس میگوئیم که ما را خلق نمود تا شایسته بهترین ها باشیم .[/FONT] [FONT=&amp]

والسلام علی عبادالله[/FONT]

[FONT=&amp]عرفان[/FONT] [FONT=&amp]29/02/1392[/FONT]
 

مائده سادات

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
خیلی تاثیر گذار و علمی و زیبا بود.... اگه درباره اش
خوب تامل کنیم...خیلی چیزا برامون روشن میشه...در واقع از جهل بیرون میاییم

:53:
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
زیباست
مدینه فاضله است
اگر اجرایی شود
در دنیایی که دستخوش طوفانهای جنگ و ناملایمات است
در جهانی که هر روزه عده ای بخاطر پول و قدرت کشته میشود
در دنیایی که عده ای بخاطر اعتقاداتشان سربریده و سوزانده میشوند
خیلی سخت است که فکر کنیم: حال حق انتخاب با ماست
واقعا حق انتخاب با ماست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
بالا