سرکه های خطرناک در سکوت سازمان استاندارد میجوشند!

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
سازمان استاندارد در حالی به کوتاهی در مورد نظارت بر فرایند تولید سرکه در واحدهای داخلی اذعان کرده است که در همین حال اداره استاندارد استان گیلان به تازگی طی بازدید از دو واحد سرکهسازی در شهرک صنعتی لوشان بخشهایی از این دو واحد را پلمپ کرد.




به گزارش ایسنا، سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که در حال حاضر فرآورده سرکه مشمول مقررات اجرایی استاندارد تشویقی بوده و قرار است از ابتدای تیرماه سال جاری مشمول استاندارد اجباری شود.



با این حساب میتوان نتیجه گرفت که سازمان استاندارد تاکنون که استاندارد سرکه اجباری نبوده، نظارت چندانی روی فرایند تولید این ماده غذایی پرمصرف نداشته است. بد نیست بدانیم استاندارد سرکه در سال 1374 تدوین شد و برای شمشین بار در سال 1391 مورد تجدیدنظر قرار گرفت.



سرکه هم به صورت مصنوعی و هم از طریق تخمیر باکتریایی تولید میشود. روش باکتریایی سرکه تنها 10 درصد از تولید دنیا را به خود اختصاص داده است اما به دلیل اینکه قوانین جهانی مربوط به سلامت غذا بر تهیه سرکه خوراکی از مواد بیولوژیکی تاکید میکنند از این روش همواره برای تولید سرکه استفاده میشود.


اما چند روز پس از انتشار گزارش خبرنگار ایسنا درباره تولید سرکه با ماده خطرناک اسید اسیتیک، حالا خبر رسیده که اداره استاندارد گیلان ضمن بازدید از دو واحد سرکهسازی در شهرک صنعتی لوشان بخشهایی از این دو واحد را به دلیل تخلف پلمپ کرده است. با این وجود به نظر نمیرسد در سایر استانها از جمله تهران اقدام مشابهی انجام شده است.



در همین حال یک تولیدکننده سرکه با اشاره به اینکه در هر شرکت صنایع غذایی یک مسوول فنی یا ناظر وجود دارد که به سازمان استاندارد گزارشهای مربوط به استاندارد و کیفیت را میدهد، گفت: وقتی این مسوول فنی حقوقش را از خود شرکت میگیرد چطور میتوانید انتظار داشته باشید که او گزارشهایی درستی را از شرکتی که در آن کار میکند، به سازمان استاندارد بدهد؟! آیا چنین ناظری میتواند تخلف مدیر خود را به سازمان استاندارد گزارش بدهد؟




ضرغام نوروزی با بیان اینکه در بسیاری از شهرهای کشور مانند شیراز در تولید سرکه تخلف رخ میدهد، اظهار کرد: متاسفانه در ایران هیچ دستگاهی برای تشخیص وجود اسید اسیتیک در سرکه وجود ندارد و حتی اداره استاندارد تهران نیز به ما اعلام کرد که قادر به چنین کاری نیست. این در حالی است که حتی در کشوری مانند عراق هم در ورودی مرزها دستگاههایی وجود دارد که آنالیز کلیه مواد غذایی را نشان میدهند و مورد مشابهی در آذربایجان هم وجود دارد.


وی افزود: این دستگاهها کلیه محتویات داخل مایعات را نشان میدهند و باعث تاسف است که ما از داشتن چنین تجهیزاتی محروم ماندهایم.




وی همچنین درباره اجباری شدن استاندارد سرکه از ابتدای تیر ماه امسال گفت: تا جایی که من به یاد دارم استاندارد سرکه از سال قبل اجباری شد و مشخص نیست چرا سازمان استاندارد اعلام کرده است که استاندارد سرکه از تیرماه امسال اجباری میشود!




چند روز پیش یک تولیدکننده دیگر سرکه با ارسال نمابری به خبرگزاری ایسنا توضیح داد که "با توجه به

افزایش بیرویه قیمت الکل از اسفند ماه سال 1391 از مبلغ 1700 تومان به مبلغ بیش از 4000 تومان در

اردیبهشت امسال عدهای سودجو با استفاده از استید استیک صنعتی تولیدی پتروشیمی اقدام به تولید

سرکه کرده و در استان زنجان شهرستان طارم – آب بر به فروش میرسانند. با توجه به اینکه اسیتد

اسیتیک صنعتی دارای فلزات سنگین است سرکه تولیدی با این ماده باعث بیماری میشود."

قدس ان لاین
 
بالا