حقيقت نوراني وضو:شاخصةمرتبة طهارت را «وضو» تشکيل ميدهد. در يک روايت آمده است که «الوضوء نور» وضوگرفتن نور است در روايتي ديگر آمده: اگر شخص با وضويي قبل از اينکه وضويش را باطلکند، وضوي ديگري بگيرد او نور بر نور افزوده است که «الوضوء علي الوضوء نور علي نور». در نکته 730هزار و يک نکته حضرت مولاي مکرّمم آمده است:شيخ رئيس در فصل دوم مقاله اُوليقانون در حفظ صحّت عين گويد: و ممّا يجلوا العين و يحدّها الغوص في الماء الصافي وفتح العين في داخله (يعني از جمله چيزهايي که جلا ميدهد چشم را و حفاظتش ميکندفرو رفتن در آب صافي و گشودن چشم در داخل آن است.) در تفسير نور الثقلين حديث 127آن اين است: في کتاب عللالشرايع باسناده إلي ابن عباس قال: قال رسول الله _صلي الله عليه و آله و سله_ افتحوا عيونکم عند الوضو لعلّها لا تري جهنّم (يعني در حين وضو چشمانتان را بگشائيد تا بدين طريقچشمانتان از آتش جهنم برحذر باشد)جهنم عين، رمد و عمي و ساير امراض آن است أعاذنا الله و ايّاکم منها.براي اينکه بحث وضو را دنبال کنيم، نکته 365هزار و يک نکته حضرت مولي (روحي فداه) را تلاوت ميکنيم تا بعد به شرح و بيان آنبپردازيم، در نکتة مذکور آمده است: «في ترک الاطناب في شرح الشهاب» (حديث 229)امتي الغر المحجلون يوم القيامه من آثار الوضوء. گفت پيامبر _ صلي الله عليه و آله و سله_ : امت من از اثر دست و روي شستن روي سپيد و دست و پاي سپيدباشند بدان که ايزد تعالي چون نماز را واجب کرد نخواست که بندگان وي به دنياآلوده، به خدمت آيند، ايشان را فرمود که وضو کنند و با اين چهار عضو مخصوص کردزيرا که آدم اوّل روي به درخت گندم کرد و به پاي رفت و به دست از درخت گندم بازکرد و بر سر نهاد و بر حوّا آمد. ايزد «عزّ اسمه» اين چهار عضو گناهکار را بفرمود:«شستن به گاه خدمت».تاريکي، حق ملاقات با روشنايي را ندارد:جنابرسول _ صلي الله عليه و آله و سله_ فرمودند:خداوند وقتي نماز را واجب کرد، ديد که بندگانش آلودهاند لذا دستور داد که بندگانقبل از ورود به نماز، اوّل روشن گردند و سپس وارد منطقه روشنايي «صلوة» شوند. زيرا بندة آلوده حقِ مشرف شدن به زيارت نماز را ندارد. چون نمازپاک است و حقيقت آن تماماً طهارت است کسي که وضو ندارد وجودش تاريک است و کسي کهتاريک باشد حق ملاقات با نماز را که نور است نخواهد داشت. پيامبر فرمود: خداوندوضو را واجب نمود زيرا که نخواست بندگانش با دنيايي که بدان آلوده اند وارد درنماز شوند زيرا بنده به دنيا آلوده است و شبانه روز در اين آلودگي به سر ميبرد.نتيجه اينکه انسان با وضو گرفتن خود را آماده ميسازد براي ورود در منطقه نورانيديگري به نام نماز.