....حسادت......

  • نویسنده موضوع ضحا
  • تاریخ شروع

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
pichak.net-69.gif


اصلا چرا به ديگران حسادت ميکنيم؟

انسان همواره علاقهمند به پيشرفت و تكامل بوده و هست. ضمير ناخودآگاه انسانهايي كه روح و روان آنها پرورش كامل نيافته است، به اين نقصان آگاه بوده و براي پردهپوشي آن تلاش مينمايدو چون در اثر ضعف و خودكمبيني قادر به تكميل خود نيست، پيشرفت و موفقيت اطرافيان را مورد حمله قرار ميدهد و تمام توان خود را براي از بين بردن آن به كار ميگيرد. حال اگر ويروس حسد ضعيف باشد فقط خود شخص مبتلا را همچون خوره از درون نابود ميكند ولي اگر قوي باشد، ديگري و ديگران را نيز از اين عصيان، متضرر خواهد كرد.

pichak.net-69.gif



 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
pichak.net-69.gif



حسادت چگونه به وجود ميآيد؟

حسادت وقتي به وجود ميآيد كه شخص احساس كند آنچه دارد، كمتر از آن چيزي است كه بايد داشته باشد. هيچچيزي وجود ندارد كه باعث حسادت نشود؛ مادي يا غيرمادي! بهطور كلي، وقتي انسان حسودي ميكند كه آنچه ديگري دارد برايش ارزش داشته باشد؛ مثلا کسي كه حوصله کار با کامپيوتر را ندارد، به كسي كه اين كار را ميكند، حسودي نخواهد كرد.


pichak.net-69.gif


 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

pichak.net-69.gif



اغلب بيماريها با ژنتيک ارتباط دارند. آيا حسادت نيز اينگونه است؟
حسادت ويژگي رفتاري و شخصيتي ارثي نيست و در نتيجه با ايجاد و اجراي راهکارهاي مناسب در خانواده و اجتماع ميتوان مانع پيشرفت و حتي بروز آن شد. بنابراين عوامل محيطي از دوران کودکي و در مراحل رشد باعث آن ميشوند.
خيلي وقتها به ديگران غبطه ميخوريم ولي فکر ميکنيم حسودي کردهايم. تفاوت غبطه و حسادت چيست؟
غبطه معناي مثبت حسادت است و به عنوان آرزوي نعمت و سعادت ديگران را داشتن، بدون آرزو كردن زوال نعمت و سعادت آنان، معني شده است. در واقع، حسادت و غبطه يك احساس هستند که فقط جهتشان با هم فرق ميكند. حسادت جهتاش به سمت شخص ديگر است اما غبطه جهتاش به سمت خود فرد است؛ مثلا ما وقتي به فردي زيبا حسادت ميكنيم، در دل ميگوييم: «اي كاش زيبايياش زايل شود» اما وقتي غبطه ميخوريم، ميگوييم: «من هم بايد ورزش كنم و مراقب تغذيهام باشم تا تناسب اندام پيدا كنم و پوستم شاداب و ظاهرم بهتر شود.» حسادت كه در نوع شديد آن باعث بروز پرخاشگري نسبت به طرف مقابل ميشود، نوعى بيمارى روانى است که بايد در پي درمان آن بود اما حسادت در اغلب اوقات، حاصل نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس در اشخاص است.


pichak.net-69.gif


 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

pichak.net-69.gif



حسادت در چه کساني شايعتر است؟
• كساني بيشتر حسادت ميكنند كه توانمنديهاي خودشان را دستكم ميگيرند.
• كساني كه خودشان را توانا ميدانند، ممكن است به موقعيت والاي ديگران غبطه بخورند.
• بيشتر افراد همسطح و همطبقه به همديگر حسادت ميكنند.
• هرچه پايگاه اجتماعي افراد به هم نزديكتر باشد، بيشتر به هم حسادت ميكنند.



pichak.net-69.gif


 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

pichak.net-69.gif



زنها حسودترند يا مردها؟
حقيقت اين است که مردان ا ز زنان حسودترند اما مردان بسترهاي اجتماعياي دارند كه حسادت خود را به عنوان رقابت جلوه دهند؛ در حالي که زنان معمولا از چنين امکاني محروماند؛ مثلا اگر مردي اتومبيلاش را عوض كند، ميتواند بگويد که اتومبيل جديد امكاناتاش بهتر از اتومبيل قبلي است اما اگر زني گردنبندش را عوض كند، معمولا اطرافيان ميگويند انگيزهاش چشم و همچشمي با ديگران بوده است!


pichak.net-69.gif
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
pichak.net-69.gif


حسادت چه تاثيري بر خلق و خوي ما ميگذارد؟

آثار حسادت را ميتوان به 4 گروه زير تقسيم کرد:
• آثار رواني: تاثيري که بر حالات رواني و خلق و خوي فرد تاثير ميگذارد و در او بهصورت يک عقده ظاهر ميشود.
• آثار رفتاري: شخص را وادار به صدمه زدن ميکند؛ مانند بدگويي، افترا، گروکشي اطلاعات، چوب لاي چرخ گذاشتن. حسادت آن بخش فعال روان را که هميشه آماده آزاررساني و تجاوز به حقوق ديگران است، تقويت ميکند.
• آثار ذهني: حسادت مانند هر احساس منفي ديگري، انرژياي از خود ساطع ميکند که ديگران نسبت به آن بيتفاوت نميمانند.
• آثار اجتماعي: اين آثار معمولا باعث ميشود فرد منفور شود.



pichak.net-69.gif





 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


pichak.net-69.gif


براي درمان حسادت بايد چهکار کنيم؟
در درجه اول، بايد نحوه تفکر و نگرش خود را تغيير دهيم. بايد در خودمان انگيزه ايجاد کرده و اثرات منفي حسادت را به خود يادآوري کنيم. بايد متوجه منافع حسادت نکردن باشيم؛ منافعي مانند داشتن يک زندگي توأم با آسايش. سبکي و زشتي اين ضعف و حرکات ناشي از آن را مرتبا به ياد آوريم. به خودمان تلقين کنيم که هرگز نسبت به هيچکس حسادت نکنيم. به نعمتها و امتيازها و نقاط مثبت خودمان بيشتر توجه کنيم. روي ارزشها تعمق کنيم و از خودمان بپرسيم که اصلا موضوع مورد فکر ما چهقدر ارزش دارد؟ با کار کردن روي عدم دلبستگي، حسادت خودمان را فرو بنشانيم. به عدالت خداوند و استحقاق خودمان بينديشيم. از رقابتهاي بيثمر بپرهيزيم. وقتي دچار حسادت ميشويم آن را مديريت کنيم؛ به اين ترتيب که تواناييهاي خودمان را شناخته و در جهت آن حرکت کنيم و اگر نتيجهاي حاصل نشد، از روانشناس يا روانپزشک کمک بگيريم تا مشکلمان ريشهيابي و راههاي رفع آن روشن شود.
منبع:www.salamat.com
pichak.net-69.gif


 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
حسادت از دیدگاه قرآن

pichak.net-69.gif

حسد یکی از زشت ترین و قبیح ترین خصلتهایی است که در هر جامعه ای دیده میشود. عده ای همه چیز را برای خود میخواهند. از آسایش و یا پیشرفت دیگران ناراحت میشوند. خودخوری میکنند و رنج خود را بصورت آزار دادن ، بدگویی و کار شکنی کردن ابراز میکنند. به جای اینکه بکوشند تا خودشان هم پیشرفت داشته باشند ، میکوشند تا دیگران را ساقط کنند و از ارزش بیندازند.
این واکنش همان حسد
است که خصلتی ناپسند و نکوهیده است.

کار حسد ممکن است به جایی برسد که حتی برای زوال نعمت از شخص ، محسود خود را به آب و آتش زده و او را نابود کند. چنانچه نمونهاش در داستانها و تاریخ معروف است. در نکوهش حسد همین بس که :

نخستین قتلی که در جهان واقع شد از ناحیه قابیل نسبت به برادرش هابیل بود که بر اثر انگیزه حسد چنین اتفاقی افتاد.



pichak.net-69.gif
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

pichak.net-69.gif



حسد نشانه چند نوع کمبود است.



  • [*=center]فرد حسود خودخواه است و همه چیز را تنها برای خود میخواهد.


    [*=center]کم ظرفیت و زبون است و گرنه در برابر مقام یا پیشرفت یا امتیازاتی که دیگران بدست میآورند، خود را اینچنین نمیبازد.


    [*=center]کوردل و کوته بین است و به همین دلیل دیگران را نمیبیند، فکر نمیکند که دیگران هم حقی دارند و باید به جایی برسند.


    [*=center]متجاوز است و حاضر است به طرف ضربه بزند و حیثیت و آسایش او را به خطر بیندازد تا به خیال خود عقده و کمبودی را که در خود می یابد
    [*=center]بگشاید.

pichak.net-69.gif


 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
pichak.net-69.gif




شخص حسود در روایات معصومین





  • [*=center]امام باقر علیهالسلام میفرماید : «اِنَّ الحَسدَ ایَاکُلَ الایمانَ کَما تَاکُلَ النّارَ الحَطَب ؛ حسد ایمان را میخورد همانگونه که آتش هیزوم را» (کافی _ ج 2)


    [*=center]پیامبر عظیم الشان اسلام در این باره میفرماید :
    [*=center]
    [*=center] «خداوند به موسی بن عمران فرمود : مبادا بر مردم حسد بری ، درباره آنچه من به آنها دادهام از فضل خودم.
    [*=center]
    [*=center]چشمانت را به دنبال آن دراز مکن و دل خود را به دنبال آن روانه مساز، زیرا آنکه حسد برد نعمت مرا بد داشته و از آن قسمتی که میان بندهایم کردم، جلو گرفته و هر که چنین باشد من از او نیستم او هم از من نیست» (کافی _ ج 2)



  • [*=center]امام جعفر صادق علیهالسلام میفرماید : «اصول الکُفر ثَلاثَه :الحرص و الاستکبار و الحسد ؛ اساس کفر سه چیز است : حرص ، تکبر و حسد» (کافی _ ج 2)
    [*=center]
    [*=center]حضرت علی علیهالسلام فرمود : بخیلان و حسودان لایق مصاحبت و همنشینی نیستند و همین در وصف حاسدان بس است که حق تعالی فرموده است : «و مِن شَرِّ حاسِدٍ اِذا حَسَد» پس از شر حاسدان و بخیلان پناه به رب جلیل بریم و بخل نکنیم و حسد بر کسی نبریم که اول گناهی که در آسمان و زمین کرده شد، حسد و بخل بود که شیطان در آسمان به آدم علیهالسلام حسد برد و به لعنت خدا گرفتار شد.
pichak.net-69.gif
 
بالا