ربا ، جنگ با خدا و رسولش

Mehrdad M

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
در باب بانک و ربوی بودن ان صحبتهای بسیاری انجام شده است که حتما در جریان هستید.مطلبی که کسی در ربوی بودن آن بحثی ندارد جریمهای است که بابت دیرکرد وام گرفته میشود

در زیر نظر مراجع را مرور میکنیم


نظر آیت الله العظمی خامنه ای
اخذ دیرکرد وام ها توسط بانک ها جایز نیست و حرام می باشد ولی وام گیرنده به سبب اینکه مجبور است این کار را انجام دهد تکلیفی ندارد.

نظر حضرت آیت الله العظمی مظاهری
ایشان در باب اخذ دیرکرد وام ها توسط بانکها می فرمایند: اخذ دیرکرد وام ها جایز نیست و وام گیرنده اگر مجبور است که این کار را انجام دهد پرداخت آن برایش جایز است.

نظر حضرت آیت الله العظمی سیستانی

ایشان نیز اخذ دیرکرد وام ها را جایز نمی دانند ولی در مورد وظیفه وام گیرنده می فرمایند: به دلیل اینکه این یک قانون می باشد وظیفه ای بر گردن وام گیرنده نمی باشد.

نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه می فرمایند: اخذ دیرکرد وام ها در حد ۲الی ۳ درصد برای تأمین هزینه های جاری بانک، مثل: قبض آب، برق و … اشکالی ندارد ولی بیش از این درصد جایز نیست، ایشان در توصیه ای به وام گیرندگان می فرمایند: اگر نیاز مبرم به وام دارید و زندگی بدون گرفتن وام برایتان مشکل است گرفتن آن مشکلی ندارد اما اگر برای تجهیز تشریفات زندگی می باشد گرفتن این وام جای اشکال دارد.

نظر آیت الله العظمی نوری همدانی

اخذ دیرکرد بازپرداخت وام در بانک ها حرام و ربا می باشد.


به راستی چرا در برابر گناهی که در قرآن از آن به عنوان جنگ با خدا و رسولش ذکر شده است اقدامی صورت نمیگیرد؟
و چرا از بین این همه گناه خداوند این گناه را جنگ با خود نامیده است؟


و همینطور آیه ۲۷۵ سوره بقره میفرماید:

«الَّذینَ یَأْکُلُونَ الرِّبا لا یَقُومُونَ إِلاَّ کَما یَقُومُ الَّذی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیطانُ مِنَ المَسِّ ذلِکَ بِأَنَّهُم قالُوا إِنَّمَا البَیعُ مِثلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ البَیعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جاءَهُ مَوعِظَةٌ مِن رَبِّهِ فَانتَهى‏ فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمرُهُ إِلَى اللَّهِ وَ مَن عادَ فَأُولئِکَ أَصحابُ النَّارِ هُم فیها خالِدُونَ»


کسانی که ربا میخورند در قیامت برنمیخیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماس با شیطان دیوانه شده و تعادل ندارد این به خاطر آن است که گفتند: داد و ستد مثل رباست، در حالی که خدا بیع را حلال و ربا را حرام کرده است و اگر کسی اندرز الهی را گوش کند و از رباخواری دست بکشد سودهایی که در سابق به دست آورده مال اوست اما کسانی که مرتکب ربا شوند اهل آتشاند و در آن جاودان میمانند.


خداوند در آیه ۲۷۹ سوره بقره میفرماید:

«فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِکُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ»
و اگر (چنین‏) نکردید، بدانید به جنگ با خدا و فرستاده وى‏، برخاسته‏اید؛ و اگر توبه کنید، سرمایه‏ هاى شما از خودتان است‏. نه ستم مى‏ کنید و نه ستم مى‏بینید.


منبع : قرارگاه حامیان دکتر عباسی
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
خب حالا تکلیف این بانکهایی که به جنگ خدا و رسول خدا(ص) میروند چیست؟؟؟؟ عقا کسانی که به جنگ خدا میرود دانسته یا ندانسته دشمن خدا و رسول خداست(ص)........

و حال ببینیم ما با خدائیم یا با دشمنان خدا؟؟؟
 
بالا