فواید برنج برای سلامتی

MeLoDy

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
فواید برنج برای سلامتی شامل تامین انرژی سریع و فوری، فعالیت خوب دستگاه گوارش، تثبیت سطح قند خون و فراهم کردن منابع لازم ویتامین B1 برای بدن میباشد. سایر فواید آن عبارتند از مراقبتهای پوستی، مقاومت دربرابر مشکلاتی مثل فشارخون بالا، اسهال خونی و بیماریهای قلبی. برنج یکی از عمدهترین موادغذایی در اکثر کشورها به شمار میرود که بیش از نیمی از جمعیت جهان را سیر میکند.

فواید مختلف برنج را میتوان در بیش از چهل نوع مختلف آن در سراسر جهان یافت. دو گروه اصلی آن شامل برنج غلات کامل و برنج سفید است. برنج غلات کامل چندان فراوری نمیشود، درنتیجه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد درحالیکه برنج سفید فراوری میشود و ازاینرو سبوس یا پوشش خارجی آن برداشته شده میشود و ارزش غذایی پایینتری دارد.

برنج همچنین برحسب طول هر دانه دستهبندی میشود. غذاهای هندی و چینی از برنجهای بسیار بلند استفاده میکنند درحالیکه کشورهای غربی از برنج کوتاه یا متوسط در غذاهای خود بهره میبرند.


766516Untitled-1.jpg



در زیر به برخی از مهمترین فواید برنج برای سلامتی به اختصار اشاره میکنیم:

منبع عالی انرژی: ازآنجاکه برنج سرشار از کربوهیدارات است، میتوان از آن بعنوان سوخت بدن استفاده کرد و به عملکرد طبیعی مغز نیز کمک میکند.

فاقد کلسترول: خوردن برنج فقط به این دلیل که فاقد چربیهای مضر، کلسترول و سدیم است، فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. برنج میتواند بخش مهمی از یک برنامهغذایی متعادل را تشکیل دهد.

سرشار از ویتامین: برنج منبع عالی از ویتامینها و موادمعدنی مثل نیاسین، ویتامین D، کلسیم، فیبر، آهن، تیامین و ریبوفلاوین به شمار میرود.

نشاسته مقاوم: برنج سرشار از نشاسته مقاومی است که به شکل هضمنشده به روده میرسد و به رشد باکتریهای مفید برای عملکرد عادی رودهها کمک میکند.

تنظیم فشارخون: ازآنجاکه برنج مقدار کمی سدیم دارد، برای آنها که از مشکل فشارخون بالا رنج میبرند بسیار مفید است.

پیشگیری از سرطان: برنج غلات کامل مثل برنج قهوهای سرشار از فیبر غیرمحلول است که میتواند از بدن دربرابر برخی سرطانها محافظت کند. دانشمندان بسیاری باور دارند که چنین فیبرهای غیرمحلولی برای محافظت از بدن دربرابر سلولهای سرطانی لازمند.

پیشگیری از اسهال خونی: قسمت سبوس برنج دارویی بسیار موثر برای درمان اسهالخونی به شمار میرود. سبوس درخت سه ساله برنج حاوی خواص ادرارآور است. چینیها باور دارند که برنج اشتها را به طور قابلملاحظهای بالا برده و بیماریهای شکم و گوارش را درمان میکند.

مراقبت پوستی: متخصصین پزشکی میگویند از پودر برنج میتوان برای درمان برخی بیماریهای پوستی استفاده کرد. در هند، آب برنج برای پیروان آیورودیک بعنوان پمادی موثر برای خنک کردن سطح پوست متورمشده به حساب میآید.

پیشگیری از بیماری آلزایمر: گفته میشود که برنج قهوهای حاوی سطح بالایی از موادمغذی انتقالدهنده عصبی است که میتواند از بروز بیماری آلزایمر تا حد زیادی پیشگیری کند.

سلامت قلبی-عروقی: روغن سبوس برنج حاوی خواص آنتیاکسیدانهای است که با کاهش سطح کلسترول در بدن، قدرت قلبی-عروقی را بالا میبرد.


براساس موسسه تحقیقات برنج در فیلیپین، ارزش غذایی برنج باید بالاتر رود تا به انسانها فایده برساند. برنج که یکی از متداولترین غلات مورداستفاده در سراسر جهان است، میتواند سلامت میلیونها نفر را ارتقا بخشد. با ترکیب روشهای سنتی مختلف برای رشد برنج و بیوتکنولوژی جدید، تلاشهای بسیاری برای بالا بردن ارزش مغذی برنج صورت میگیرد. این موسسه همچنین ذکر میکند که رشد برنج با ترکیبات سرشار از آهن و زینک از طریق غنیسازی امکانپذیر است.

فواید دیگر برنج
برنج همچنین از بروز یبوست مزمن جلوگیری میکند. فیبر غیرمحلول موجود در آن بعنوان یک اسفنج نرم عمل میکند که سریع و راحت وارد رودهها میشود. برنج قهوهای و غلات کامل سرشار از فیبر غیرمحلول هستند اما توصیه میشود که برای از بین بردن یبوست، همراه با این موادغذایی فیبردار، آب فراوان میل شود. به بیماران دیابتی توصیه میشود که برنامهغذایی خود برنج قهوهای اضافه کنند نه برنج سفید که حاوی سطح پایینی از شاخص گلیسمی است. فقط مصرف روزانه یک فنجان برنج قهوهای تقریباً ۱۰۰٪ منگنز موردنیاز شما را تامین میکند که به تولید انرژی از کربوهیداراتها و پروتئینها کمک میکند. برنج قهوهای برای عملکرد طبیعی سیستم عصبی بدن و تولید هورمونهای جنسی نیز شدیداً فایدهبخش است.

 

!!SaeeD!!

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
ملودی خانوم اینم بگید که این برنج هندی ها برای سلامتی خطرناکه...:68: و برای بدن ضرر داره..

بگید که منظورتون برنجه، نه این چیزایی که اینا درست میکنن و به اسم برنج ( هندی) میدن به خورد مردم :X_X:
 
بالا