مقاله و مطالب در مورد پوست و مو

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
مقاله و مطالب در مورد پوست و مو hamid-sam

دکلره و بیرنگ کردن مو از مواردی است که امروزه در سالنهای آرایش، مشتریان بسیاری پیدا کرده است. پودر دکلره مخلوطی از چند ماده شیمیایی است که برای روشن و بلوند کردن مو استفاده میشود. ترکیب عمده تشکیلدهنده این پودر، هیپوکلریت کلسیم است که به عنوان عامل سفید کننده عمل میکند. جالب است بدانید که از این ماده برای تصفیه آب نیز استفاده میشود.

12639120201702352432248120974203114132156251.jpg

هیپوکلریت با نفوذ در ساقه مو و شکستن پیوندهای شیمیایی تشکیل دهنده کروموفور (کروموفورها مولکولهایی است که مسوولیت ایجاد رنگ را به عهده دارد) و تبدیل آن به یک ترکیب شیمیایی دیگر، رنگ طبیعی را از بین میبرد و رنگ پلاتینی روی مو ایجاد میکند که میتوان انواع رنگهای دلخواه را روی آن ایجاد کرد.



استفاده مداوم از دکلره میتواند عوارض غیر قابل جبرانی برای مو به ارمغان بیاورد، بویژه کسانی که پوست حساسی دارند.

این مواد به پوست سر آسیب جدی میرساند و در مواردی حتی میتواند ریزش مو و سفید شدن موها را به دنبال داشته باشد.


این مواد روی ساقه مو اثرات مخربی میگذارد و باعث خشک شدن، تغییر شکل پروتئینهای ساقه مو، شکنندگی، خشکی مو و موخوره میشود.
بهتر است سالانه فقط یک تا دو بار موهایتان را دکلره کنید تا موی شما در این فاصله، فرصت کافی برای رشد داشته باشد و رنگهای جدید آسیب بیشتری به مو وارد نکند


برای کاستن از عوارض دکلره کردن موها رعایت نکات زیر میتواند موثر واقع شود: 1- برای تغییر رنگ مو به رنگهای تیرهتر معمولا محدودیتی وجود ندارد، ولی اگر میخواهید رنگ موی خود را روشنتر کنید و برای این کار میخواهید از دکلره استفاده کنید، بهتر است سالانه یک تا دو بار بیشتر نباشد تا موی شما در این فاصله، فرصت کافی برای رشد داشته باشد و رنگهای جدید آسیب بیشتری به مو وارد نکند، چرا که دفعات زیاد این کار، مو را خشک و شکننده و مستعد آسیب جدی میکند.

2- همیشه قبل از دکلره کردن مو برای جلوگیری از حساسیت و التهاب، ابتدا روی قسمتی از موها، آن را آزمایش کنید. حساسیت ممکن است در حد قرمزی و خارش پوست و یا حتی شدیدتر به صورت ورم پوست سر باشد.

3- بعد از دکلره کردن، از شامپوهای ملایم مانند شامپو بچه و نرمکننده استفاده کنید، زیرا باعث لطافت بیشتر موها و شانه کردن آسان آنها میشود و حتما بعد از استحمام، سطح مو را با یک لایه از لوسیونها و روغنهای محافظ بپوشانید تا به تدریج مو بتواند به حالت اولیه برگردد.

همچنین برای شکل دادن به این موها هرگز از باد گرم سشوار، اتوی مو و اسپریهای حالت دهنده استفاده نکنید، چرا که در صورت استفاده، شکنندگی و خرد شدن مو را به همراه دارد.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد پوست و مو

کبودی لب ها علل مختلفی دارد، مانند کم خونی فقر آهن، سرمای زیاد هوا، بیماری قلبی یا ریوی و .... اگر کبودی لب ها در شما دائمی است، بهتر است برای تشخیص دقیق علت آن به پزشک مراجعه کنید تا خدای نکرده دلیل خطرناکی نداشته باشد.
16524240126205111113248022521025523015513275.jpg

اگر لبهایتان کبود شوند، نشان می دهد بدن شما دچار کمبود اکسیژن شده است.

وقتی در معرض سرمای شدید قرار میگیرید، بدن شما جریان خون را در سطح پوست کمتر کرده و برای حفظ گرما در اندامهای حیاتی مثل قلب، مغز و کلیهها، خون را به درون بدن هدایت میکند. این کار اکسیژن را در مویرگهای سطحی پوست کم کرده و رنگ پوست را در لبها، آبی (کبود) نشان میدهد.


کبودی لبها ممکن است نشانه کمبود اکسیژن خون در اثر سیگار کشیدن یا استنشاق گازهای سمی باشد.

اگر لبهایتان کبود و پوستتان رنگ پریده است، ممکن است دچار کمخونی فقر آهن باشید. آهن جزئی حیاتی در هموگلوبین (مادهای که رنگ قرمز به خون میدهد) است. غیر از کمبودهای تغذیهای، از دیگر عوامل کمبود آهن خون، قاعدگی خانم ها و زخم را میتوان نام برد، یعنی هر چیزی که باعث کم شدن خون بدن شود.

در کودکان، کبودی لبها و سرفه شدید ممکن است نشانه خروسک شدید باشد که بسیار شایع است.

لبهایی که ناگهان کبود شوند – همراه با تنگی نفس و تند شدن ضربان قلب – زنگ خطری برای بیماری قلبی یا ششها (ریه ها) هستند. در این حالت احتمالا دچار ناراحتی شدید قلب شدهاید، یا ششهایتان در اثر سینه پهلو، برونشیت، آسم یا آمفیزم، اکسیژن کافی دریافت نمیکند.

وجود لخته خون در شش هم این حالت را ایجاد میکند و باید فورا به اورژانس مراجعه کرد.
اگر لبهایتان ناگهان کبود شد و ضربان قلبتان بالا رفت، عرق کردید یا به سرفه افتادید و دچار تنگی نفس شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد پوست و مو

درمان کبودی لب ها اگر لبهایتان بدون دلیل مشخصی کبود شود، نزد پزشک بروید. پزشک امکان وجود کمخونی یا بیماری قلبی یا ریوی را بررسی میکند.

اما اگر کبودی لب در اثر سرما باشد، برای رفع آن کارهای زیر را میتوانید انجام دهید:

- خود را قنداقپیچ کنید. حولهای بزرگ یا پتویی را به سر تا پای خود بپیچید. هر چه بیشتر خود را گرم کنید، زودتر مرکز بدن گرم شده و خون به لبها و انگشتان دست و پا برمیگردد.

- نوشیدن مایعات گرم هم به انبساط رگهای خونی و جریان بهتر خون کمک میکند. اما قهوه نخورید، کافئین موجود در قهوه رگهای خونی را تنگتر میکند.

- ورزش کنید. حرکات ورزشی بدون توقف دست و پا، گردش خون را سریعتر کرده و اکسیژن بیشتری به بافتها میرساند و بهسرعت رنگ پوست و لب را برمیگرداند.

- سیگار نکشید. کشیدن سیگار، اکسیژن بدن را کم کرده و باعث تنگی رگهای خونی میشود.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- اگر لبهایتان ناگهان کبود شد و ضربان قلبتان بالا رفت، عرق کردید یا به سرفه افتادید و دچار تنگی نفس شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

- اگر لبها و ناخنهای کودکتان کبود شد و سرفه شدید، تب یا تنگی نفس داشت، فورا او را نزد پزشک ببرید.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد پوست و مو

در صورت گزش پشه، محل نیش را نخارانید، چون باعث تحریک و التهاب بیشتر و گسترش سم پشه در پوست میشود.

9882292484224813117714631811052613216116.jpg

نه اینکه تصور عمومی شیرین بودن گوشت بعضی افراد در کام پشهها درست باشد! بلکه فصول گرم، بویژه حدود نیمساعت قبل و بعد از غروب که فعالیت پشهها بیشتر میشود، بیش از صدها ترکیب شیمیایی موجود در پوست، بوی بدن، دیاکسیدکربن حاصل از تنفس بخصوص در افراد چاق و بزرگسالان، پوشیدن البسه تیره، نازک و کوتاه، بعضی افراد را بیشتر در معرض گزش پشهها قرار میدهد.



در این صورت محل نیش را نخارانید، چون باعث تحریک و التهاب بیشتر و گسترش سم میشود. در عوض از این روشها بهره گیرید:


1- گذاشتن یخ روی محل گزش، شستوشو با آب و صابون، مالیدن خمیر دندان و مالیدن آب نمک در اطراف محل خارش.

2- یک برش کوچک لیمو را پس از خارج کردن هستهها، روی محل گزش قرار دهید.

3- از مخلوط جوش شیرین و سرکه، خمیری درست کنید و روی محل نیش بمالید.

4- تکهای کوچک از موز را روی پوست بمالید. البته بهتر است قسمت داخلی پوست موز را روی محل گزش بگذارید.

5- پنبهای آغشته به سرکه سفید را روی نقاط گزش بمالید.

6- چای کیسهای استفاده شده و خیس، یا برگ اسطوخودوس، بارهنگ، یا حتی ریحان را که بیشتر در دسترس است، روی محل گزش بگذارید.

7- پس از مشورت با پزشک از کرمهای کالامین و هیدروکورتیزون استفاده کنید.
کاشتن برخی گلها مثل شمعدانی، همیشه بهار، بالنگ، اکلیل کوهی و علف گربه در باغچه یا گلدان درون منزل برای در کردن پشه ها از خانه مفید است
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد پوست و مو

اقداماتی برای دور کردن پشهها - نصب توری بر درها و پنجرهها و تعمیر درزها و پارگیهای آن.



- تعویض آب گلدانها و جلوگیری از جمع شدن آب در ظروف زیر آنها.

- پر کردن چالهها و تمیز کردن هر جایی که آب راکد در آن جمع میشود.

- جمعآوری جعبهها و کارتنهای بلااستفاده، بطریها و قوطیهای خالی یا هر وسیلهای که قابلیت تجمع آب دارد.

- ریختن گاهبهگاه نفت در چاه فاضلاب و حمام، حتی در آپارتمانها.

- کاشتن برخی گلها مثل شمعدانی، همیشه بهار، بالنگ، اکلیل کوهی و علف گربه در باغچه یا گلدان درون منزل.

- استفاده از کلر و تصفیهکننده در آب استخر.

- انداختن چند ماهی کوچک در حوضهای خانگی برای خوردن لارو پشهها.

- مالیدن مخلوطی از روغن زیتون و وانیل، مخلوط آب با یکی از مواد قابل دسترس مثل کمی سیر له شده، مقداری دارچین، عصاره اوکالیپتوس، یا روغن کرچک به پوست قبل از خواب.

- پوشیدن لباسهای با رنگ روشن.

- پاشیدن اسپریهای خانگی با بوی سرکه سیب یا سرکه سفید در فضای منزل، به جای استفاده از عطرها و اسپریها حاوی رایحه گلها.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد پوست و مو

شویندههای مختلف که به طور مرتب توسط خانم خانه استفاده میشود، موجب از بین رفتن رطوبت و چربی سطح پوست میشود. با از بین رفتن این لایههای محافظ مواد محرک حساسیتزای موجود در شویندهها به لایههای عمقی پوست نفوذ میکنند و باعث آسیب میشوند. از این مرحله است که مشکلات خانم خانه شروع میشود. وقتی پوست خشک شد، حتی مواد بیضرری مانند آب و شامپوی بچه هم میتوانند موجب تحریک بیشتر پوست و بدتر شدن ضایعه شوند.


11601451015810824817624312613514719996158191.jpg

مواد مضر برای پوست دست
عوامل زیادی میتوانند به پوست دست آسیب برسانند. تماس زیاد با آب و هوای خیلی خشک، صابونها، مواد پاککننده، پودرهای رختشویی، حلالها، مواد شیمیایی، دستکشهای لاستیکی و حتی مواد به کار رفته در کرمها و فرآوردههای بهداشتی میتوانند موجب حساسیت دستها شود.


علائم حساسیت پوست دست
بعد از تحریک اولیه توسط مواد حساسیتزا، ابتدا پوست معمولا خشک و پوستهپوسته شده و دچار خارش میشود. پوست نوک انگشتان و پشت دست که حساستر هستند قبل از بقیه نقاط دچار این مشکل میشوند.
قرمزی، ترکخوردگی و براق شدن پوست در مراحل بعد رخ میدهند.
در موارد شدید ممکن است پوست دچار تاولهای ریزی شود و کف دست و لای انگشتان نیز درگیر شوند.
معمولا بعد از چندین بار ایجاد علائم، پوست ناحیه مبتلا ضخیمتر از سایر نقاط بدن خواهد شد.
خارش زیاد بزرگترین مشکل این بیماری است که مبتلایان را آزار میدهد. شدت خارش به حدی است که معمولا در اثر خاراندن زیاد، خونریزی و زخمهای کوچک در دست دیده میشود.

مواد شوینده در تماس با پوست دست، چربیهای موجود بر روی پوست را از بین میبرد و آن را در برابر عوامل خارجی نفوذپذیر میکند




درمان حساسیت دست
معمولا حساسیت دست با قطع تماس با ماده محرک به مرور زمان خودبهخود بهبود مییابد، اما با تماس مجدد با ماده محرک علائم مجددا تکرار میشود.
ممکن است پزشک برای درمان و ترمیم پوست شما از مجموعهای از روشها استفاده کند.
در درمان، کرم یا پماد مرطوب کننده معمولا استفاده میشود. این کرم باید به تنهایی مصرف شود و آن را نباید همراه با سایر کرمهای دست به پوست مالید.
گاهی پزشک از پمادهای حاوی کورتون جهت درمان حساسیت دست استفاده میکند.
گاهی نیز برای درمان مشکل پوست باید آنتیبیوتیکهای خوراکی مصرف شود.
در پارهای موارد زمانی که ضایعات پوستی دستها در حال ترمیم هستند، منظره ناخوشایندی (به خاطر دلمه بستن) پیدا میکنند که به تدریج برطرف میشود. گاهی هم این ضایعات پس از بهبودی دوباره عود میکنند.
در صورت عود بیماری، حتما پزشک خود را از عود مجدد ضایعه پوستی دستهایتان مطلع کنید.
ضایعات پوست دستها معمولا دیر درمان هستند. ادامه درمان، رعایت دستورات پزشک و نیز حفظ ارتباط بیمار با پزشک در مدت درمان، بسیار اهمیت دارد.
حساسیت دستها به شرط رعایت نکات فوق، درمان شدنی است. اما به یاد داشته باشید که حتی پس از بهبودی کامل حساسیت دست در صورت عدم رعایت، احتمال عود آن زیاد است. پس سعی کنید نکات زیر را به صورت عادت روزمره درآورده و همیشه آنها را رعایت کنید.

برخی مواد شوینده میتوانند به درون پوست نفوذ کرده و التهاب شدید پوستی و سوختگیهای شیمیایی را سبب شوند




پیشگیری از حساسیت پوست دست
برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست دستهایتان توصیههای آسان زیر را اجرا کنید:
- با پوشیدن دستکش میتوان از دستها در برابر صابونها، پاککنندهها و سایر مواد شیمیایی مراقبت کرد. در فواصلی که از دستکش استفاده نمیکنید، آنها را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شوند.
- زمان کار با مواد شوینده علاوه بر دستکش مناسب و نفوذناپذیر، از کرمهای مرطوبکننده نیز استفاده کنید.
- در انجام کارهای روزمره منزل مثل سبزی پاک کردن یا آبلیمو گرفتن، دستکش نخی دست کنید.
- در صورت امکان حتما برای شستشوی لباسها از ماشین لباسشویی استفاده کنید.
- در موقع شستن دستها از آب ولرم استفاده کنید و مقدار کمی صابون به کار ببرید.
- در هر بار شستشوی دست، حلقه و انگشتر را از دست خارج کنید. حلقه و انگشتر، صابون و رطوبت را در زیر خود جمع کرده و موجب آزرده شدن پوست میشوند.
- به منظور حفظ رطوبت پوست پس از شستن دستها، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
- زمستانها از دستکش استفاده کنید تا مانع از خشکی و پوسته شدن دستهایتان شود.
- به خاطر بسپارید که تماس با کدام فرآورده یا انجام کدام فعالیت سبب ایجاد حساسیت میشود.

در صورت مشاهده علائمی مانند تغییر رنگ پوست ، سوزش ، خارش و درد ، به منظور جلوگیری از بیماریهای پوستی لازم است سریع به پزشک مراجعه شود


مواد شوینده به ریه آسیب میرسانند
شویندههایی مانند وایتکس که خانمهای خانهدار از آنها برای شستوشوی زمین و در و دیوار استفاده میکنند، علاوه بر اینکه میتوانند به علت داشتن ترکیبات قلیایی موجب سوختگی و آسیب پوست شوند، استنشاق آنها نیز به خاطر تبخیر سریع، میتواند به بافتهای ریه آسیب برساند.
جوهرنمک نیز خواصی مانند وایتکس دارد. اگر جوهر نمک به صورت تصادفی با دست تماس پیدا کرد، بهترین اقدام درمانی این است که ناحیه موردنظر به سرعت با آب شسته شود.
چنانچه هنگام استفاده از موادی چون وایتکس و جوهرنمک در فضای بسته فرد دچار سوزش چشم و سرفه شد، باید به سرعت از آن فضا که مملو از گازهایی با غلظت اسیدی و قلیایی بالاست، خارج شود. بهترین راه پیشگیری از آن هم، زدن ماسک است.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد پوست و مو

راه های رفع شوره سر

شوره سر یا سبوره با پوستهریزی پوست سر مشخص میشود که همراه با خارش و گاهی اوقات همراه با قرمزی ودلمه میباشد. شوره سر نوع خفیف درماتیت سبوروئیک میباشد. درماتیت شورهای به ضایعات قرمز و پوستهدار پوست که باتولید سبوره (پوستههای چرب یا خشک سفید رنگ) و خارش همراه است، گفته میشود. این بیماری مسری نیست.

شوره سر به دلایل مختلفی از قبیل تغذیه نادرست ، هیجان و نگرانی و استرس ، هوای گرم و مرطوب ، یا سرد و خشک ، پوست چرب ، تعریق زیاد ، عدم تعادل هورمونها به خصوص آندروژنها ، مصرف بیرویه مواد آرایشی مو و عدم رعایت نظافت مو ظاهر میشود. برای رفع شوره مختصر سر میتوانید از شامپوهای طبی ضدشوره از جمله سلنیوم سولفید ، کتوکونازول ، پیریتنیوم زینک (پریتیون روی) و شامپو های آنتی سپتیک مانند شامپو ستاولون و نیز لوسیونهای نرمکننده پوست استفاده کنید. در موارد شدیدتر ، امکان دارد شامپوهای حاوی قطران یا کرم پوست سر حاوی کورتیزون تجویز شود. در شوره شدید سر که با پوسته ریزی و دلمه همراه است پماد 5 درصد اسید سالیسیلیک مفید است. برای درمان شوره خشک شامپوی سلژل دوکری بسیار موثر می باشد.

همچنین برای برای مراقبت از موهای خشک می بایست از شامپوهای حاوی نرم کننده استفاده کرد وبهترین نوع برس برای شانه زدن موهای خشک برس نرم دارای موهای طبیعی میباشد. در صورت خیس بودن موها هرگز نباید آنها را شانه کرد و استفاده از مواد شیمیایی نامرغوب خشکی را بیشتر می کند . حرارت دادن مو با سشوار از فاصله نزدیک مشکل را بیشتر می کند و می بایست موها را به آرامی بایک حوله نرم خشک نمود برای تقویت و نرم کردن استفاده از حنا و سدر بی رنگ بسیار موثر است .آلودگی های هوایی و نور شدید آفتاب و گرمای زیاد خشکی موها را شدیدتر می نماید.
بیماری درماتیت سبورئیک در دو گروه سنی بروز میکند و علت آن در این دو گروه متفاوت است..در دوران نوزادی و در جوانی.

در دوران جوانی بعد از بلوغ جنسی و ترشح هورمونهای جنسی که باعث تحریک ترشح غدد چربی میشوند این بیماری بروز میکند . علت دقیق آن مشخص نیست و یک التهاب مزمن پوست است که فاکتورهای زیادی را در بروز آن سهیم میدانند. از جمله این فاکتورها وجود نوعی مخمر است که روی پوست همه افراد دیده میشود این مخمر چون بیهوازی میباشد با تخمیر ترشحات چربی سطح پوست به زندگی خود ادامه میدهد . بعضی از افراد به محصولات این تخمیر حساس میباشند و به این محصول واکنش نشان میدهند و نتیجه کار ایجاد پوسته ریزی یا همان شوره - قرمزی و خارش که بیشتر بصورت سوزشی است میشود . این بیماری نسبت به درمان کمی سرکش است چون با از بین بردن این مخمر بوسیله داروهای موضعی و خوراکی ضد قارچی به فاصله کمی دوباره در سطح پوست ظاهر میشود ( تا دارو مصرف میشود بیمار عاری از ضایعه است و با قطع دارو دوباره مشکل شروع میگردد. با گذشت زمان و غیر حساس شدن پوست نسبت به این محصول تخمیر مشکل وجود دارد. این غیر حساس شدن در بین افراد مختلف متفاوت است و میتواند تا چندین سال هم ادامه یابد.

روشهای درمان متنوعی دارد که بر اساس علت رایج میتوان از آن استفاده کرد. شامپوهای ضد قارچی از جمله سلنیم سولفید - زینک پریتیون و کتوکونازول میتواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. مشخص ترین گیاه داروئی که برای درمان استفاده میشود آلوئه ورا میباشد . این بیماری حالت مزمن دارد و در فصولی از سال فعال میشود و با استرس روحی تشدید میابد.

شوره سر در حقیقت نوعی حساسیت پوست به مواد تخمیری یک نوع مخمر در سطح پوست و مو میباشد و درمان طولانی مدت و تکرار شونده دارد. البته اگر کتوکنازول مصرف میشود باید فقط موضعی آن استفاده گردد و بطور مرتب از آن نباید مصرف کرد .
همچنین میتوانید از شامپوی کرتیول دوکری براساس دوره درمانی مشخصی که دارد استفاده نمایید.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد پوست و مو

دانستنیهای خواندنی درباره مو


در پوست سر یک فرد معمولی ۱۰۰ هزار تار مو، در افراد با موهای قرمز ۹۰ هزار، در افراد با موهای مشکی ۱۱۰ هزار و افراد با موهای بلوند ۱۵۰ هزار تار مو موجود میباشد. در سـر بچـه در هــر سانتی متر مربع سر ۱۱۰۰ پیاز مو وجود دارد کـه ایـن تعـداد در سـن ۲۵ ســالگی به ۶۰۰ و در سن ۳۰ الـی ۵۰ سـالـگـی بـه ۲۵۰ الـی ۳۰۰ تـار مـو کـاهــــش مـییابد. از هر پیاز مو در حدود ۲۵ تار مو (پس از ریزش تـار مو قبلی) در طول حیات فرد رویش می کند که هر کدام از آنها سالها باقی می ماند. مو از پروتئـیـنـی بـنـام کـــراتین تشکیل یافته است این همان ماده ای است که سـازنــده پر پرندگان، ناخن، سم و چنگـال حیوانات می بـاشد. خود کـراتـیـن عـمدتـا از اسـیـد آمــینه سیستئین (cysteine) تشکیل یافته است. همـچنین مـو حـاوی رنـگدانه مــلانین میباشد. دو نوع ملانین در مو تولید میـگردد یکی اوملانین
(eumelanin) که ایجاد کننده رنـگ قـهوه ای و مشــــکی
است و فئوملانین (phaeomelanin) که ایجاد کننده رنگ قرمز می باشد. تـرکـیــب این دو دو نوع رنگدانه رنگهای متنوع مو را پدید می آورند. قطر مو ۰٫۱ میلی متر می باشـد. مو بطور متوسط در روز ۰٫۳۵ میلی متر و در ماه ۱ سانتی متر رشد می کـــند. رشد مو در تابستان از زمستان بیشتر بوده و همچنین رشد مو در مردان انــدکی سریعتر از زنان میباشد. حداکثر طول مو در سر ۷۰ الی ۹۰ سانتی متر میباشد. در بـــدن انسان ۳ نوع مو رشد میکند:
۱- لانوگو (lanugo): موی نازک، بی رنگ و فاقد مغز میانی که کرک مانند بوده و تمام بدن جنین را در رحم میپوشاند اما یک ماه پیش از بدنیا آمدن کودک این موها ریزش پیدا میکنند.
۲- ولوس (vellus): تمام سطح پوست بدن جز کف دست و پا و لبها را پوشانده.این مو نیز کرک مانند بوده و فاقد رنگدانه است.لطیف، نرم و نازک و فاقد مغز میانی میباشد.
۳- ترمینال (terminal): موهای بلند و ضخیم و زبری می باشند که ابــروهـــا، مـوی سر، مژه ها، ریش و سبیل و موهای نواحی تناسلی را تشکیل میدهد.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد پوست و مو

موخوره (split ends) چیست؟

زمانی که ساقه مو از درازا شکاف برمیدارد و سر مو شاخ شاخ می گردد، به آن موخوره شدن مو می گویند. در این حالت کوتیکول محافظ مو آسیب میبیند و فـیبر داخلی مو فرسوده میگردد.
عوامل ایجاد موخوره:
۱- سشوار و اتو حالت دهنده مو چربی طبیعـی مــو را از میان برده که سبب موخوره میشوند
۲- کمبود آب بدن: آب فراوان بنوشید.
۳- برس کشیدن موهای خیس: چـون ســبب کشیدگـی ساقه مو شده و موها آسیب میبینند.
۴- از گیره و سنجاق سر کمتر استفاده کنید.
۵- در معرض زیاد نور خورشید قرار نگیرید.
۶- در محصولات مو حاوی الکل استفاده نکنید.
۷- استـفاده از رنـــگ مــو و فر کردن مو نیز سبب موخوره میگردد.
سـعی کنید سر موهای خود را برای پیشگیری از موخوره شدن هر ۶ هفته یکبار اندکی کوتاه کنید.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : مقاله و مطالب در مورد پوست و مو

موی درون روییده (ingrown hair) چیست؟

هـــــنگامی که سر مو بدرون پوست فرو میرود به آن موی درون روییده میگویند. علت اصلی آن این است که هـنگام تـراشـــیدن مو توسط تیغ و یا ماشین اصلاح، مـوهـا را بـر خلاف رویششان کوتاه میکنند. هــمواره موها را در جهت رویششان کوتاه کنید زیرا تراشیدن ریش از نظر دینی و علمی مضر اعلام شده است. یک دلیل دیگر آن این می بـاشـــد که موها زیاد از ته تراشیده می شوند. مــوهای درون روییده می توانند سبب التـهاب، خـارش و یـا عـــفونت گردند.
 
بالا