[h=2]
[/h]
[/h]
مسجدالأقصي، واقع در شهر مذهبي بيتالمقدس مسجدي است كه از ديرباز تاكنون مورد توجه مسلمانان و ديگر ملتها ميباشد. بيتالمقدس از جمله شهرهاي مهم جهان است و به پرستشگاه انبيا معروف و نامهاي ديگر ش اورشليم و ايليا است. مثلاً ناصر خسرو در سفرنامهاش مينويسد:
«بيتالمقدس را اهل شام و آن طرف «قدس» گويند، از اهل آن ولايات كسي كه به حج نتواند رفتن در همان موسم به قدس حاضر شود، به موقف بايستد و قرباني عيد كند چنانكه عادت است. سال باشد كه زياده از بيست هزار خلق در اوايل ماده ذي الحجّه آنجا حاضر شوند.
قدس شهري است كه بر سر كوهي نهاده و آب ندارد؛ مگر از باران و برستاتها چشمههاي آبست امّا به شهر نيست و گرد شهر بارويي حصين است، از سنگ و گچ، دروازهها آهنين، نزديك شهر هيچ درختي نيست و...»1 «مقدسي» جغرافيدان معروف قرن چهارم هجري در وصف اين شهر مينويسد: «در ميان شهرهاي فلسطين بزرگتر از آن نيست. بسياري از قصبهها از آن كوچكترند چون اصطخر، قاين، فرما.
نه سرد بسيار و نه گرم است...» و جغرافيدان مشهور ديگري نيز در كتاب مهم خود «ممالك و مسایل»، از اين شهر وصف زيبايي نموده است. «بيتالمقدس، شهري بلند و خوش است بر سر كوهها و هر كه خواهد آنجا رود به هر جانب كه باشد، بيتالمقدس از موضع او بلندتر است...».2 در احاديث و روايات اسلامي نيز بر فضيلت اين شهر تأكيد شده است.
امام علي(علیه السلام) فرمودند: «يك نماز در بيتالمقدس معادل هزار نماز است.»3 و از ميمونه مولاالنبي بازگو كردهاند که گفت: يا رسول الله، ما را درباره بيتالمقدس فتوا دهيد، فرمودند: «ارض محشر و منشر، آنجاست، برويد و نماز را در آن بگذاريد و براي اين نماز در آن، مثل هزار نماز در غير آن است»، گفتم: اگر استطاعت آن را نداشته باشم، چه كنم؟ فرمودند: «روغن زيتي براي آن هديه بنما كه در چراغ آن بيفروزند، هر كس اين كار را بكند، مثل آن است كه به آنجا آمده است.»4 احاديث ديگري نيز در مورد اين شهر در كتب حديثي شيعه و اهل تسنن آمده كه ميتوان به كتب حديثي هم چون: «سفينـ[ البحار»، «من لايحضره الفقيه»، «صحيح بخاري» و «سنن سنائي» و... مراجعه نمود.
و در طول تاريخ دولتهاي قدرتمند براي تصرف و فتح اين شهر تلاشهاي زيادي نمودهاند، دولتهاي قديم چون بابليها، كلدانيها و... دولت روم، كشورهاي اروپايي، انگليس، فرانسه و اكنون رژيم صهيونيستي از اين جملهاند.
نسبت بيتالمقدس و امام عصر(علیه السلام)
بيتالمقدس، معاصر ظهور امام زمان(علیه السلام) از چند جهت مورد توجّه قرار ميگيرد. يکي از آن جهتها، وقوع نبردي بزرگ در آن، ميان سرسختترين دشمن امام(علیه السلام) و آن حضرت است. از دشمنان آشکار در نهضت حضرت مهدي(علیه السلام) فردي به نام «سفياني» است. وي جنايات خود را سه ماه پيش از ظهور از شام آغاز ميکند و شش ماه بعد از ظهور در نبردي حوالي بيتالمقدس پروندة خونبار و سياه وي براي هميشه بسته ميشود.
او دشمن سرسخت و روياروي آن حضرت ميباشد، هر چند که امام(علیه السلام) در حقيقت با نيروهاي کافري که از سفياني پشتيباني ميکنند روبروست. روايات تصريح کردهاند که خروج سفياني از وعدههاي حتمي خداوند است.
سفياني پس از جنايات متعدد و خونباري که از شام تا عراق و حجاز انجام ميدهد، با تجربة اوّلين شکست خود به سبب فرورفتن بخشي از سپاهيانش در بياباني حوالي مکه ـ بيداء ـ پس از ظهور، به مدينه و سپس عراق روانه ميشود.
روايات، در مورد جنگهاي سفياني با حضرت مهدي(علیه السلام) و يارانش، تنها به ذکر نبرد فتح قدس و آزادي فلسطين پرداختهاند که جنگ پاياني وي خواهد بود. نتيجة اين جنگ شکست او و همة هم پيمانان يهودي و غربياش ميباشد.
فتح قدس به وسيلة امام(علیه السلام)
«بيتالمقدس را اهل شام و آن طرف «قدس» گويند، از اهل آن ولايات كسي كه به حج نتواند رفتن در همان موسم به قدس حاضر شود، به موقف بايستد و قرباني عيد كند چنانكه عادت است. سال باشد كه زياده از بيست هزار خلق در اوايل ماده ذي الحجّه آنجا حاضر شوند.
قدس شهري است كه بر سر كوهي نهاده و آب ندارد؛ مگر از باران و برستاتها چشمههاي آبست امّا به شهر نيست و گرد شهر بارويي حصين است، از سنگ و گچ، دروازهها آهنين، نزديك شهر هيچ درختي نيست و...»1 «مقدسي» جغرافيدان معروف قرن چهارم هجري در وصف اين شهر مينويسد: «در ميان شهرهاي فلسطين بزرگتر از آن نيست. بسياري از قصبهها از آن كوچكترند چون اصطخر، قاين، فرما.
نه سرد بسيار و نه گرم است...» و جغرافيدان مشهور ديگري نيز در كتاب مهم خود «ممالك و مسایل»، از اين شهر وصف زيبايي نموده است. «بيتالمقدس، شهري بلند و خوش است بر سر كوهها و هر كه خواهد آنجا رود به هر جانب كه باشد، بيتالمقدس از موضع او بلندتر است...».2 در احاديث و روايات اسلامي نيز بر فضيلت اين شهر تأكيد شده است.
امام علي(علیه السلام) فرمودند: «يك نماز در بيتالمقدس معادل هزار نماز است.»3 و از ميمونه مولاالنبي بازگو كردهاند که گفت: يا رسول الله، ما را درباره بيتالمقدس فتوا دهيد، فرمودند: «ارض محشر و منشر، آنجاست، برويد و نماز را در آن بگذاريد و براي اين نماز در آن، مثل هزار نماز در غير آن است»، گفتم: اگر استطاعت آن را نداشته باشم، چه كنم؟ فرمودند: «روغن زيتي براي آن هديه بنما كه در چراغ آن بيفروزند، هر كس اين كار را بكند، مثل آن است كه به آنجا آمده است.»4 احاديث ديگري نيز در مورد اين شهر در كتب حديثي شيعه و اهل تسنن آمده كه ميتوان به كتب حديثي هم چون: «سفينـ[ البحار»، «من لايحضره الفقيه»، «صحيح بخاري» و «سنن سنائي» و... مراجعه نمود.
و در طول تاريخ دولتهاي قدرتمند براي تصرف و فتح اين شهر تلاشهاي زيادي نمودهاند، دولتهاي قديم چون بابليها، كلدانيها و... دولت روم، كشورهاي اروپايي، انگليس، فرانسه و اكنون رژيم صهيونيستي از اين جملهاند.
نسبت بيتالمقدس و امام عصر(علیه السلام)
بيتالمقدس، معاصر ظهور امام زمان(علیه السلام) از چند جهت مورد توجّه قرار ميگيرد. يکي از آن جهتها، وقوع نبردي بزرگ در آن، ميان سرسختترين دشمن امام(علیه السلام) و آن حضرت است. از دشمنان آشکار در نهضت حضرت مهدي(علیه السلام) فردي به نام «سفياني» است. وي جنايات خود را سه ماه پيش از ظهور از شام آغاز ميکند و شش ماه بعد از ظهور در نبردي حوالي بيتالمقدس پروندة خونبار و سياه وي براي هميشه بسته ميشود.
او دشمن سرسخت و روياروي آن حضرت ميباشد، هر چند که امام(علیه السلام) در حقيقت با نيروهاي کافري که از سفياني پشتيباني ميکنند روبروست. روايات تصريح کردهاند که خروج سفياني از وعدههاي حتمي خداوند است.
سفياني پس از جنايات متعدد و خونباري که از شام تا عراق و حجاز انجام ميدهد، با تجربة اوّلين شکست خود به سبب فرورفتن بخشي از سپاهيانش در بياباني حوالي مکه ـ بيداء ـ پس از ظهور، به مدينه و سپس عراق روانه ميشود.
روايات، در مورد جنگهاي سفياني با حضرت مهدي(علیه السلام) و يارانش، تنها به ذکر نبرد فتح قدس و آزادي فلسطين پرداختهاند که جنگ پاياني وي خواهد بود. نتيجة اين جنگ شکست او و همة هم پيمانان يهودي و غربياش ميباشد.
فتح قدس به وسيلة امام(علیه السلام)