قلّه ی بلوغ جهان
ابتدا بايد روشن شود در «انتظار فرج» به كجا بايد نظر کرد؛ چون در شرایطی شما منتظر هستيد، که چيزي را در افق خود بشناسيد، و به آن افق به اميد ظهور آن چيز نظر کنيد. از آن جايي كه پيامبر اسلام خاتم پيامبران هستند با ايشان تاريخِ زمين به قله ي انتهاييِ بلوغ خود ميرسد و دُور عالَم كه با حضرت آدم شروع شد. با به صحنه آمدن آخرين پيامبر(ص)، بستر ظهور نهاييترين کمالات ميگردد، پس بايد ظهور نهايي را بسيار مهم ارزيابي کنيم.
آنقدر ظهورِ جنبه هاي نهايي کمالِ عالم حتمي است که رسول خدا(ص) از يک طرف ميفرمايند: نزديکي من به قيامت در حد نزديکي دو انگشت است.[1] و از طرف ديگر ميفرمايند: «وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ فِيهِ وَلَدِيَ الْمَهْدِي»[2] سوگند به آنكه مرا به حق مبعوث كرده اگر نماند از دنيا مگر يك روز، هر آينه آن روز را خداوند آنقدر طولاني ميکند تا فرزندم مهدى ظهور كند. در چنین شرایطی تمام آنچه لازم بود با ظهور آخرين دين ظاهر شود پيش ميآيد و لذا با ظهور ایشان همه ي حقايقِ غيبي که امکان ظهور دارند، به صحنهي ظهور ميآيند.
نه تنها رسول خدا(ص) عصارهي همهي پيامبرانند که مهدي(عج) نيز باطن شريعت همهي انبياء ميباشد. حضرت عيسي(ع) مأموريتي دارند غير از آنچه حضرت موسي(ع) مأمور آن هستند ولي خاتم الرسل(ص) در مقام ظهور جامعيت اسماء الهي به صحنه آمدند تا عصارهي کار همه ي انبياء را به ميدان بياورند و بر همين اساس خداوند با تمام اسمائش در قرآن ظاهر شده، قرآني که بر قلب پيامبر(ص) نازل شده و با آن متحد گشته است.
با توجه به اينکه اسماء الهي تماماً در آخرين دين ظاهر شده و با توجه به اين که اميرالمؤمنين(ع) ميفرمايند: «ما مِنْ عِلْمٍ اِلاّ وَ اَنَا اَفْتَحُهُ وَ ما مِنْ سِرٍّ اِلاّ والْقائمُ يَخْتِمُهُ»[3] هيچ علمي نيست مگر اين که من آن را گشودم و هيچ سرّي نيست مگر آن که قائم آن را به انتها رساند. پس همهي اسرار دين توسط حضرت قائم(عج) ظاهر ميشود. دُور اين جهان، با ظهور مقدس امام زمان(عج) به انتها و کمال خود ميرسد. اين اولين نكته اي است كه بحمدالله همه ي عزيزان به آن اعتقاد دارند.
1- امالي شيخ مفيد، ص 188.
2- كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص 280.
3- تحفالعقول، ص 271.
آخرین ویرایش: