شأن نزول سوره قدر

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
نگاهي گذرا به روايات و كتب تاريخي و تفسيري كه درباره شأن نزول اين سوره مباركه سخن به ميان آورده اند، ما را با اين حقيقت مي رساند كه دليل نزول سوره مباركه قدر يا به عبارت روشن تر، سبب اعطا و تفضلّ شب قدر به پيامبر گرامي صلی الله علیه و آله و اين امت، تسلاي خاطر و دل جويي از آن پيامبر رحمت صلی الله علیه و آله بوده است.
در اين خصوص رواياتي در اختيار است كه بخشي از آن را در همين نوشتار آورديم.
اينك، براي تكميل بحث روايات ديگري را هم ضميمه مي كنيم:
در كتب روايي و تفسيري و تاريخي و از راه هاي گوناگون مي خوانيم كه آورده اند:
«شبي پيامبر صلی الله علیه و آله خواب ديدند كه امويان يكي پس از ديگري از منبر آن بزرگوار بالا مي روند و مردم را پس زده و آنان را از راه اسلام بر مي گردانند. فرداي آن شب آن حضرت اندوهگين و افسرده خاطر بودند. در اين حال، فرشته وحي از راه رسيد و سبب اين افسردگي را از ايشان جويا شد. پيامبر گران قدر صلی الله علیه و آله ماجراي خواب شب گذشته را بازگو فرمودند. جبرئيل عرض كرد: به آن كس تو را به حق و به جا پيامبر كرد سوگند كه از اين جريان بي اطلاع بودم. فرشته پيام آور دين، اين سخن گفت و به آسمان رفت و چيزي نگذشت كه همراه با آياتي از قرآن خدمت پيامبر مقدس اسلام شرفياب شد و وجود نازنين او را با آن آيات مأنوس كرد:
«أفرأيت ان متعناهم سنين * ثم جائهم ما كانوا يوعدون * ما اغني عنهم ما كانوا يتمتعون»1
خلاصه ترجمه: «اگر چند صباحي به مقدار اندكي از دنيا بهره مندشان كرديم، پس از آن عذاب به سراغ آنان آمد. آيا گمان داري اين بهره اندك از دنيا آنان را از عذاب موعود بي نياز مي كند ـ و نجاتشان مي دهد ـ؟!
و هم چنين:
«انا انزلناه في ليلة القدر * و ما ادريك ما ليلة القدر * ليلة القدر خير من الف شهر»
به راستي كه ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم و تو چه داني شب قدر چيست؟ شب قدر برتر از هزار ماه است».
در دنباله روايت آمده است كه: «خداوند شب قدر را براي پيامبرش برتر از هزار ماه حكومت بني اميه قرار داد.»
يكي از راويان اين حديث (القاسم بن فضل) گويد: «دوران حكومت بني اميه را حساب كرديم، ديديم هزار ماه است بي كم و زياد».2
1ـ الشعراء / 20 و 27.
2ـ الدر المنثور؛ ج 6، ص 371.



 

مسافر

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : شأن نزول سوره قدر

وجه تسميه شب قدر، تقدير و احكام يك سال در شب قدر، يكى از شب هاى رمضان استوهر سال تكرار مى شود
در اين سوره آن شبى كه قرآن نازل شده را شب قدر ناميده ، و ظاهرا مراد از قدر تقدير و اندازه گيرى است ، پس شب قدر شب اندازه گيرى است ، خداى تعالى در آن شب حوادث يك سال را يعنى از آن شب تا شب قدر سال آينده را تقدير مى كند، زندگى ، مرگ ، رزق ، سعادت ، شقاوت و چيرهايى ديگر از اين قبيل را مقدر مى سازد، آيه سوره دخان هم كه در وصف شب قدر است بر اين معنا دلالت دارد: (فيها يفرق كل امر حكيم امرا من عندنا انا كنا مرسلين رحمة من ربك ) چون (فرق )، به معناى جدا سازى و مشخص كردن دو چيز از يكديگر است ، و فرق هر امر حكيم جز اين معنا ندارد كه آن امر و آن واقعه اى كه بايد رخ دهد را با تقدير و اندازه گيرى مشخص سازند.
و از اين استفاده مى شود كه شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و آن سالى كه قرآن در آن شبش نازل شد نيست ، بلكه با تكرر سنوات ، آن شب هم مكرر مى شود، پس در هر ماه رمضان از هر سال قمرى شب قدرى هست ، كه در آن شب امور سال آينده تا شب قدر سال بعد اندازه گيرى و مقدر مى شود.
براى اينكه اين فرض امكان دارد كه در يكى از شبهاى قدر چهارده قرن گذشته قرآن يكپارچه نازل شده باشد، ولى اين فرض معنا ندارد كه در آن شب حوادث تمامى قرون گذشته و آينده تعيين گر دد. علاوه بر اين ، كلمه (يفرق ) به خاطر اينكه فعل مضارع است استمرار را مى رساند، در سوره مورد بحث هم كه فرموده : (شب قدر از هزار ماه بهتر است ) و نيز فرموده : (ملائكه در آن شب نازل مى شوند) مؤ يد اين معنا است .
پس وجهى براى تفسير زير نيست كه بعضى كرده و گفته اند: شب قدر در تمام دهر فقط يك شب بود، و آن شبى بود كه قرآن در آن نازل گرديد،
و ديگر تكرار نمى شود. و همچنين تفسير ديگرى كه بعضى كرده و گفته اند: تا رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) زنده بود شب قدر در هر سال تكرار مى شد، و بعد از رحلت آن جناب خدا شب قدر را هم از بين برد. و نيز سخن آن مفسر ديگر كه گفته : شب قدر تنها يك شب معين در تمام سال است نه در ماه رمضان . و نيز سخن آن مفسر ديگر كه گفته : شب قدر شبى است در تمام سال ، ولى در هر سال يك شب نامعلومى است ، در سال بعثت در ماه رمضان بوده در سال هاى ديگر در ماههاى ديگر، مثلا شعبان يا ذى القعده واقع مى شود، هيچ يك از اين اقوال درست نيست .
بعضى ديگر گفته اند: كلمه (قدر) به معناى منزلت است ، و اگر شب نزول قرآن را شب قدر خوانده به خاطر اهتمامى بوده كه به مقام و منزلت آن شب داشته ، و يا عنايتى كه به عبادت متعبدين در آن شب داشته .
بعضى ديگر گفته اند: كلمه (قدر) به معناى ضيق و تنگى است ، و شب قدر را بدان جهت قدر خوانده اند كه زمين با نزول ملائكه تنگ مى گردد. و اين دو وجه به طورى كه ملاحظه مى كنيد چنگى به دل نمى زند.
پس حاصل آيات مورد بحث به طورى كه ملاحظه كرديد اين شد كه شب قدر بعينه يكى از شبهاى ماه مبارك رمضان از هر سال است ، و در هر سال در آن شب همه امور احكام مى شود، البته منظورمان (احكام ) از جهت اندازه گيرى است ، خواهيد گفت پس هيچ امرى از آن صورت كه در شب قدر تقدير شده باشد در جاى خودش با هيچ عاملى دگرگون نمى شود؟ در پاسخ مى گوييم : نه ، هيچ منافاتى ندارد كه در شب قدر مقدر بشود ولى در ظرف تحققش طورى ديگر محقق شود، چون كيفيت موجود شدن مقدر، امرى است ، و دگرگونى در تقدير، امرى ديگر است همچنان كه هيچ منافاتى ندارد كه حوادث در لوح محفوظ معين شده باشد، ولى مشيت الهى آن را تغيير دهد، همچنان كه در قرآن كريم آمده : (يمحوا اللّه ما يشاء و يثبت و عنده ام الكتاب ).
علاوه بر اين ، استحكام امور به حسب تحققش مراتبى دارد، بعضى از امور شرايط تحققش موجود است ، و بعضى ها ناقص است ، و احتمال دارد كه در شب قدر بعضى از مراتب احكام تقدير بشود، و بعضى ديگرش به وقت ديگر موكول گردد، اما آنچه از روايات بر مى آيد و به زودى رواياتش از نظر خواننده خواهد گذشت با اين وجه سازگار نيست .

تفسیر المیزان:ج20
 
بالا