[FONT=&]*حكم مراسم شبيه خوانى[/FONT][FONT=&](تعزیه) در مساجد و حسينيه :[/FONT]
[FONT=&]همه[/FONT][FONT=&] مراجع[/FONT][FONT=&] بزرگوار(بجز آقاي صافي[/FONT][FONT=&](زيدعزه)[/FONT][FONT=&]): اگر مراسم شبيه خوانى مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و با توجه به مقتضيات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشود، اشكال ندارد ولى در عين حال بهتر است بجاى آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذكر مصايب حسينى و مرثيه خوانى برپا شود.[/FONT][FONT=&]
[/FONT][SUB][FONT=&]امام(ره): استفتاءات، ج 2، و مكاسب محرمه، س 70
آقاي خامنه اى(مدظله): اجوبة الاستفتاءات، س 1440
قاي مكارم(زيدعزه): استفتاءات، ج 1، س 572 و 573
آقاي فاضل(ره): جامع المسائل، ج 1، س 2166 و 2170
آقاي نورى(زيدعزه): استفتاءات، ج 2، س 596
آقاي تبريزى(ره): استفتاءات، س 2003 و 2005 و 2014[/FONT][/SUB]
[FONT=&]
[/FONT][FONT=&] آقای صافى[/FONT][FONT=&](زيدعزه)[/FONT][FONT=&]: اگر مراسم تعزيه و شبيه خوانى مشتمل بر محرمات نباشد، اشكال ندارد.[/FONT][SUP][FONT=&]جامع الاحكام، ج 2، س 1599[/FONT][/SUP]
[FONT=&]
*حكم ریا در عزاداری :
[/FONT]
[FONT=&]ریا در هر عبادتی حرام محسوب می شود ولی تظاهر به عزاداری امام حسین علیه السلام و تعظیم شعائر دین به قصد قربت جایز بلکه مستحب است مثل اینکه پراختن صدقه آشکار قربة الی الله برای تشویق دیگران مستحب است.[/FONT]
[SUP][FONT=&]استفتائات جدید آقاي مکارم(زيدعزه) ج 1 ص 504 س 1638[/FONT]
[/SUP]
[FONT=&]*حكم نماز خواندن عزاداران امام[/FONT][FONT=&]حسین [/FONT][FONT=&]علیه السلام[/FONT] با لباس سیاه :
[FONT=&]چون لباس سیاه علامت عزاداران سید الشهداء است و عزاداری آن حضرت کمال رجحان را دارد لذا نماز خواندن با آن نیز مکروه نمی باشد.[/FONT]
[SUB][FONT=&]جامع الاحکام آقاي صافی(زيدعزه) ج2 ص130 س159-
جامع المسائل آقاي فاضل(ره) ج2 ص620 س 2171[/FONT]
[/SUB]
[FONT=&]همه[/FONT][FONT=&] مراجع[/FONT][FONT=&] بزرگوار(بجز آقاي صافي[/FONT][FONT=&](زيدعزه)[/FONT][FONT=&]): اگر مراسم شبيه خوانى مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و با توجه به مقتضيات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشود، اشكال ندارد ولى در عين حال بهتر است بجاى آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذكر مصايب حسينى و مرثيه خوانى برپا شود.[/FONT][FONT=&]
[/FONT][SUB][FONT=&]امام(ره): استفتاءات، ج 2، و مكاسب محرمه، س 70
آقاي خامنه اى(مدظله): اجوبة الاستفتاءات، س 1440
قاي مكارم(زيدعزه): استفتاءات، ج 1، س 572 و 573
آقاي فاضل(ره): جامع المسائل، ج 1، س 2166 و 2170
آقاي نورى(زيدعزه): استفتاءات، ج 2، س 596
آقاي تبريزى(ره): استفتاءات، س 2003 و 2005 و 2014[/FONT][/SUB]
[FONT=&]
[/FONT][FONT=&] آقای صافى[/FONT][FONT=&](زيدعزه)[/FONT][FONT=&]: اگر مراسم تعزيه و شبيه خوانى مشتمل بر محرمات نباشد، اشكال ندارد.[/FONT][SUP][FONT=&]جامع الاحكام، ج 2، س 1599[/FONT][/SUP]
[FONT=&]
*حكم ریا در عزاداری :
[/FONT]
[FONT=&]ریا در هر عبادتی حرام محسوب می شود ولی تظاهر به عزاداری امام حسین علیه السلام و تعظیم شعائر دین به قصد قربت جایز بلکه مستحب است مثل اینکه پراختن صدقه آشکار قربة الی الله برای تشویق دیگران مستحب است.[/FONT]
[SUP][FONT=&]استفتائات جدید آقاي مکارم(زيدعزه) ج 1 ص 504 س 1638[/FONT]
[/SUP]
[FONT=&]*حكم نماز خواندن عزاداران امام[/FONT][FONT=&]حسین [/FONT][FONT=&]علیه السلام[/FONT] با لباس سیاه :
[FONT=&]چون لباس سیاه علامت عزاداران سید الشهداء است و عزاداری آن حضرت کمال رجحان را دارد لذا نماز خواندن با آن نیز مکروه نمی باشد.[/FONT]
[SUB][FONT=&]جامع الاحکام آقاي صافی(زيدعزه) ج2 ص130 س159-
جامع المسائل آقاي فاضل(ره) ج2 ص620 س 2171[/FONT]
[/SUB]
[FONT=&]*حكم گریه برای عزای[/FONT][FONT=&] امام حسین [/FONT][FONT=&]علیه السلام [/FONT][FONT=&]در نماز:
[/FONT] [FONT=&]اشکال دارد.[/FONT]
[SUP][FONT=&]استفتائات جدید آقاي مکارم(زيدعزه) ج3 س249[/FONT]
[/SUP]
[/FONT] [FONT=&]اشکال دارد.[/FONT]
[SUP][FONT=&]استفتائات جدید آقاي مکارم(زيدعزه) ج3 س249[/FONT]
[/SUP]