شبهات فقهی (دوستان لطفا همکاری کنید)

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : شبهات فقهی (دوستان لطفا همکاری کنید)

چرا شیعیان در سه وقت نماز را به جا می آورند؟

پرسشگر : محمد رضا گوهری
توضیح سوال :
خدمت تمام دوستان سلام تقدیم داشته موفقیت بیشتر تانرا درراستای خدمت به مذهب برحق تشیع ازدربار خداوند متعال خواستارم .بنده باشنده کشور افغانستان میباشم منطقه محل سکونت بنده دردرجائی موقعیت دارد که اکثریت مطلق آن اهل تسنن میباشندچون ما باهم معاشرت داریم ایشان اکثراً انتقاد مینمایند که شما چرا نماز های پنجگانه را دروقت وزمان معین ادا نمیکنید از شما تقاضا مندم که برای پاسخ ایشان یک جواب قاطع ومقنع برایم ارسال نمائید تا با استدلال به آن قناعت آنهارا حاصل نمایم البته برای ما نیز واضح وروشن است که ایشان با لجاجت که دارند واقعیت را قبول نخواهند کرد اما با جواب که شما ارسال مینمائید شبهه را که برای بعضی ازجوانان شیعه ممکن است پیدا شود پاسخ داد.
به امید موفقیت هرچه بیشتر تان

پاسخ :
در دو مرحله به سوال شما پاسخ میدهم:
الف: جمع خواندن و جدا خواندن سنت نبوی؟
روایت اول:
صحیح مسلم – مسلم النیسابوری – ج ۲ – ص ۱۵۲- دارالفکر
حدثنا أبو بکر بن أبی شیبة وأبو کریب قالا حدثنا أبو معاویة ح وحدثنا أبو کریب وأبو سعید الأشج واللفظ لأبی کریب قالا حدثنا وکیع کلاهما عن الأعمش عن حبیب بن أبی ثابت عن سعید ابن جبیر عن ابن عباس قال جمع رسول الله صلى الله علیه وسلم بین الظهر والعصر والمغرب والعشاء بالمدینة فی غیر خوف ولا مطر
**لازم به ذکر است که صحیح بخاری یکی از بزرگترین کتب اهل سنت است. تا جایی که علمای سلف اهل سنت چنین می گویند: (بعد از قران صحیحترین کتب. بخاری و مسلم می باشد)**
کمی هم از حیث سندی این روایت را بررسی کنیم؟
اجازه هست؟
با اجازه بزرگترها
الف: ابوبکر بن ابی شیبه
تاریخ بغداد – الخطیب البغدادی – ج ۱۰ – ص ۷۱
أبو بکر بن أبی شیبة ثقة .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
لسان المیزان – ابن حجر – ج ۴ – پاورقى ص ۲۸۶
أبى بکر بن أبی شیبة ثقة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تاریخ بغداد|الخطیب البغدادی|۱۰|۴۶۳|مهمترین مصادر رجال سنى|دراسة وتحقیق : مصطفى عبد القادر عطا|الأولى|۱۴۱۷ – ۱۹۹۷ م||دار الکتب العلمیة – بیروت – لبنان||
لسان المیزان|ابن حجر|۴|۸۵۲|مهمترین مصادر رجال سنى||الثانیة|۱۳۹۰ – ۱۹۷۱ م||مؤسسة الأعلمی للمطبوعات – بیروت – لبنان||الطبعة الأولى بمطبعة مجلس دائرة المعارف النظامیة الکائنة فی الهند بمحروسة حیدر آباد الدکن عمرها الله إلى أقصى الزمن سنة ۱۳۳۰ هجریة
ب: ابوکریب:
عمدة القاری – العینی – ج ۲۳ – ص ۷۵
محمد بن العلاء بن کریب أبو کریب الکوفی وهو شیخ مسلم أیضا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تقریب التهذیب – ابن حجر – ج ۲ – ص ۱۲۱
محمد بن العلاء بن کریب الهمدانی أبو کریب الکوفی مشهور بکنیته ثقة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
عمدة القاری|العینی|۲۳|۸۵۵|مصادر حدیث سنى – فقه||||بیروت – دار إحیاء التراث العربی|دار إحیاء التراث العربی||
تقریب التهذیب|ابن حجر|۲|۸۵۲|مهمترین مصادر رجال سنى|دراسة وتحقیق : مصطفى عبد القادر عطا|الثانیة|۱۴۱۵ – ۱۹۹۵ م||دار الکتب العلمیة – بیروت – لبنان||طبعة مقابلة على نسخة بخط المؤلف وعلى تهذیب التهذیب وتهذیب الکمال
ج: ابومعاویه
تحفة الأحوذی – المبارکفوری – ج ۸ – ص ۲۳۶
أبو معاویة ثقة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تقریب التهذیب – ابن حجر – ج ۲ – ص ۳۲۴
أبو معاویة ثقة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تحفة الأحوذی|المبارکفوری|۸|۱۲۸۲|مصادر حدیث سنى – فقه||الأولى|۱۴۱۰ – ۱۹۹۰ م||دار الکتب العلمیة – بیروت – لبنان||
تقریب التهذیب|ابن حجر|۲|۸۵۲|مهمترین مصادر رجال سنى|دراسة وتحقیق : مصطفى عبد القادر عطا|الثانیة|۱۴۱۵ – ۱۹۹۵ م||دار الکتب العلمیة – بیروت – لبنان||طبعة مقابلة على نسخة بخط المؤلف وعلى تهذیب التهذیب وتهذیب الکمال
نکته: در متن روایت امده است. که جناب ابو سعید الاشجع لفظ جناب ابی کریب را بیان میکنند. پس نیازی به بررسی جناب ابوسعید نیست. البته ایشان جزو ثقات اهل سنت هستند. ولی برای خلاصه کلام به اصل راویان می پردازیم.
خ: وکیع
الجرح والتعدیل – الرازی – ج ۱ – ص ۲۲۰
قال سمعت ابن نمیر یقول : وکیع اعلم بالحدیث من ابن إدریس .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الجرح والتعدیل – الرازی – ج ۱ – ص ۲۲۲
حدثنا عبد الرحمن نا علی بن الحسین الهرثمی قال سمعت أبا داود البستی وسأله أبو بکر الخراز ( ۶۲ ک ) [ وغیره - ۲ ] : من أفضل من أدرکت عندک ؟ فقال : ما أدرکت رجلا کان أخشع لله عز وجل من وکیع .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تفسیر القرطبی – القرطبی – ج ۵ – ص ۲۲۲
وکیع ثقة إمام أخرج له البخاری ومسلم وغیرهما من الأئمة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تاریخ بغداد – الخطیب البغدادی – ج ۲ – ص ۷۸
أخبرنی أبی قال محمد بن أبان أبو بکر البلخی مستملی وکیع ثقة .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تاریخ مدینة دمشق – ابن عساکر – ج ۶۳ – ص ۹۰
حدثنا عبد الرحمن بن یوسف بن خراش قال وکیع ثقة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الجرح والتعدیل|الرازی|۱|۳۲۷|مهمترین مصادر رجال سنى||الأولى|۱۳۷۱ – ۱۹۵۲ م|مطبعة مجلس دائرة المعارف العثمانیة – بحیدر آباد الدکن – الهند|دار إحیاء التراث العربی – بیروت||عن النسخة المحفوظة فی کوپریلی ( تحت رقم ۲۷۸) وعن النسخة المحفوظة فی مکتبة مراد ملا ( تحت رقم ۱۴۲۷) وعن النسخة المحفوظة فی مکتبة دار الکتب المصریة ( تحت رقم ۸۹۲)
تفسیر القرطبی|القرطبی|۵|۶۷۱|مصادر تفسیر سنى|تصحیح : أبو إسحاق إبراهیم أطفیش||۱۴۰۵ – ۱۹۸۵ م||دار إحیاء التراث العربی – بیروت – لبنان||مؤسسة التاریخ العربی
تاریخ بغداد|الخطیب البغدادی|۲|۴۶۳|مهمترین مصادر رجال سنى|دراسة وتحقیق : مصطفى عبد القادر عطا|الأولى|۱۴۱۷ – ۱۹۹۷ م||دار الکتب العلمیة – بیروت – لبنان||
تاریخ مدینة دمشق|ابن عساکر|۶۳|۵۷۱|مهمترین مصادر رجال سنى|علی شیری||۱۴۱۵|دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع – بیروت – لبنان|دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع – بیروت – لبنان||
د: الاعمش
معرفة الثقات – العجلی – ج ۱ – ص ۴۳۴
کان الأعمش ثقة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الجرح والتعدیل – الرازی – ج ۴ – ص ۱۴۶
سلیمان بن مهران الأعمش ثقة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الجرح والتعدیل – الرازی – ج ۴ – ص ۱۴۷
قال سمعت أبی یقول : الأعمش ثقة یحتج بحدیثه . حدثنا عبد الرحمن قال سمعت أبا زرعة . یقول : سلیمان الأعمش امام .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
معرفة الثقات|العجلی|۱|۲۶۱|مهمترین مصادر رجال سنى||الأولى|۱۴۰۵||مکتبة الدار – المدینة المنورة||
الجرح والتعدیل|الرازی|۴|۳۲۷|مهمترین مصادر رجال سنى||الأولى|۱۳۷۱ – ۱۹۵۲ م|مطبعة مجلس دائرة المعارف العثمانیة – بحیدر آباد الدکن – الهند|دار إحیاء التراث العربی – بیروت||عن النسخة المحفوظة فی کوپریلی ( تحت رقم ۲۷۸) وعن النسخة المحفوظة فی مکتبة دار الکتب المصریة ( تحت رقم ۸۹۱)
و: حبیب بن ابی ثابت
الکامل – عبد الله بن عدی – ج ۲ – ص ۴۰۷
ابن أبی مریم سمعت یحیى یقول حبیب بن أبی ثابت ثقة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الکامل|عبد الله بن عدی|۲|۳۶۵|مهمترین مصادر رجال سنى|قراءة وتدقیق : یحیى مختار غزاوی|الثالثة|محرم ۱۴۰۹ – ۱۹۸۸ م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع – بیروت – لبنان||الطبعة الأولى تحقیق : الدکتور سهیل زکار ۱۴۰۴ – ۱۹۸۴ م / الثانیة ۱۴۰۵ – ۱۹۸۵ م / الثالثة منقحة وبها تعلیقات وزیادات کثیرة – قرأها ودققها على المخطوطات یحیى مختار الغزاوی – محرم ۱۴۰۹ – ۱۹۸۸ م
ه: سعید بن جبیر
الجرح والتعدیل – الرازی – ج ۴ – ص ۱۰
عن یحیى ابن معین أنه قال : سعید بن جبیر ثقة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الجرح والتعدیل|الرازی|۴|۳۲۷|مهمترین مصادر رجال سنى||الأولى|۱۳۷۱ – ۱۹۵۲ م|مطبعة مجلس دائرة المعارف العثمانیة – بحیدر آباد الدکن – الهند|دار إحیاء التراث العربی – بیروت||عن النسخة المحفوظة فی کوپریلی ( تحت رقم ۲۷۸) وعن النسخة المحفوظة فی مکتبة دار الکتب المصریة ( تحت رقم ۸۹۱)
آری این بود بررسی روایت مورد نظر که در صحیح مسلم یکی از بزرگترین کتب اهل سنت بیان شده است.
حال آیا این روایت را دیگران نیز بیان کرده اند؟
المغنی – عبد الله بن قدامه – ج ۲ – ص ۱۲۰
لنا ما روى ابن عباس قال جمع رسول الله صلى الله علیه وسلم بین الظهر والعصر وبین المغرب والعشاء من غیر خوف ولا مطر وفى روایة من غیر خوف ولا سفر ،
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
صحیح مسلم – مسلم النیسابوری – ج ۲ – ص ۱۵۲
حدثنا أبو بکر بن أبی شیبة وأبو کریب قالا حدثنا أبو معاویة ح وحدثنا أبو کریب وأبو سعید الأشج واللفظ لأبی کریب قالا حدثنا وکیع کلاهما عن الأعمش عن حبیب بن أبی ثابت عن سعید ابن جبیر عن ابن عباس قال جمع رسول الله صلى الله علیه وسلم بین الظهر والعصر والمغرب والعشاء بالمدینة فی غیر خوف ولا مطر
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سنن أبی داود – ابن الأشعث السجستانی – ج ۱ – ص ۲۷۱ – ۲۷۲
حدثنا عثمان بن أبی شیبة ، ثنا أبو معاویة ، ثنا الأعمش ، عن حبیب ‹ صفحه ۲۷۲ › ابن أبی ثابت ، عن سعید بن جبیر ، عن ابن عباس ، قال : جمع رسول الله صلى الله علیه وسلم بین الظهر والعصر والمغرب والعشاء بالمدینة من غیر خوف ولا مطر ، فقیل لابن عباس : ما أراد إلى ذلک ؟ قال : أراد أن لا یحرج أمته .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سنن الترمذی – الترمذی – ج ۱ – ص ۱۲۱
حدثنا هناد حدثنا أبو معاویة عن الأعمش عن حبیب بن أبی ثابت عن سعید بن جبیر عن ابن عباس قال : ( جمع رسول الله صلى الله علیه وسلم بین الظهر والعصر ، وبین المغرب والعشاء بالمدینة ، من غیر خوف ولا مطر . قال : فقیل لابن عباس : ما أراد بذلک ؟ قال : أراد ان لا یحرج أمته ) .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سنن النسائی – النسائی – ج ۵ – ص ۲۶۰
أخبرنا عیسى ابن إبراهیم قال حدثنا ابن وهب عن یونس عن ابن شهاب أن عبید الله بن عبد الله أخبره أن أباه قال جمع رسول الله صلى الله علیه وسلم بین المغرب والعشاء لیس بینهما سجدة صلى المغرب ثلاث رکعات والعشاء رکعتین وکان عبد الله بن عمر یجمع کذلک حتى لحق بالله عز وجل
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
السنن الکبرى – البیهقی – ج ۳ – ص ۱۶۲
( أخبرنا ) أبو عبد الله الحافظ وأبو سعید بن أبی عمرو قالا ثنا أبو العباس هو الأصم ثنا أسید بن عاصم ثنا الحسین بن حفص عن سفیان عن أبی لزبیر عن أبی الطفیل عن معاذ بن جبل قال جمع رسول الله صلى الله علیه وسلم فی غزوة تبوک بین الظهر والعصر وبین المغرب والعشاء
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
السنن الکبرى – البیهقی – ج ۳ – ص ۱۶۷
( واما حدیث ) هشام بن سعد ( فأخبرنا ) أبو القاسم الحرفی ببغداد ثنا علی بن محمد بن الزبیر الکوفی ثنا إبراهیم بن إسحاق ثنا جعفر بن عون عن هشام بن سعد ثنا أبو الزبیر عن سعید بن جبیر عن عبد الله بن عباس قال جمع رسول الله صلى الله علیه وسلم بین الظهر والعصر والمغرب والعشاء فی المدینة من غیر خوف ولا سفر قلت لم ترى یا ابن عباس قال أراد ان لا یحرج أمته
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
السنن الکبرى – البیهقی – ج ۳ – ص ۱۶۷
أبو الحسن علی بن محمد المقری أنبأ الحسن بن محمد بن إسحاق ثنا یوسف بن یعقوب القاضی ثنا أبو موسى ثنا أبو معاویة قال وحدثنا محمد بن أبی بکر ثنا وکیع قالا ثنا الأعمش عن حبیب بن أبی ثابت عن سعید بن جبیر عن ابن عباس قال جمع رسول الله صلى الله علیه وسلم بین الظهر والعصر والمغرب والعشاء بالمدینة فی غیر خوف ولا مطر قیل له فماذا أراد بذلک قال أراد ان لا یحرج أمته قال وکیع فی حدیثه قال سعید قلت لابن عباس لم فعل ذلک رسول الله صلى الله علیه وسلم قال کیلا یحرج أمته
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
شرح مسلم – النووی – ج ۵ – ص ۲۱۶ – ۲۱۷
عن ابن عباس جمع رسول الله صلى الله علیه وسلم بین الظهر والعصر وبین المغرب والعشاء ‹ صفحه ۲۱۷ › بالمدینة فی غیر خوف ولا مطر قلت لابن عباس لم فعل ذلک قال کی لا یحرج أمته
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
مجمع الزوائد – الهیثمی – ج ۲ – ص ۱۵۹
عن أبی سعید یعنی الخدری قال جمع رسول الله صلى الله علیه وسلم بین الظهر والعصر وبین المغرب والعشاء أخر المغرب وعجل العشاء فصلاهما جمعا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
عمدة القاری – العینی – ج ۷ – ص ۱۴۹
(من روایة حجاج عن عمرو بن شعیب عن أبیه عن جده قال : ( جمع رسول الله صلى الله علیه وسلم بین الصلاتین فی غزوة بنی المصطلق )
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
عمدة القاری – العینی – ج ۷ – ص ۱۵۰
رواه مسلم وفی لفظ قال ( جمع رسول الله صلى الله علیه وسلم بین الظهر والعصر والمغرب والعشاء بالمدینة فی غیر خوف ولا مطر . قیل لابن عباس : ما أراد إلى ذلک ؟ قال : أراد أن لا یحرج أمته .
اما این روایت را از حیث رجال اهل سنت بررسی کنیم:
حتّى اگر فرض کنیم که همه این اسناد مشکل داشته باشند، بازهم نمىتوانیم از حجیّت آن دست برداریم؛ زیرا بر مبناى قواعد علم رجال اهل سنّت، اگر سند روایت از سه عدد گذشت، حتّى اگر همه آنها ضعیف باشد، یکدیگر را تقویت کرده و حجّت مىشود؛ چنانچه بدر الدین عینى (متوفای ۸۵۵هـ) در عمدة القارى به نقل از محیى الدین نووى مىنویسد:
وقال النووی فی (شرح المهذب): إن الحدیث إذا روی من طرق ومفرداتها ضعاف یحتج به، على أنا نقول: قد شهد لمذهبنا عدة أحادیث من الصحابة بطرق مختلفة کثیرة یقوی بعضها بعضا، وإن کان کل واحد ضعیفا.
نووى در شرح مهذب گفته است: اگر روایتى با سندهاى گوناگون نقل شود؛ ولى برخى از راویان آن ضعیف باشند، بازهم به آن احتجاج مىشود، افزون بر این که ما مىگوییم: تعدادى حدیث از صحابه و از راههاى گوناگونى نقل شده است که برخى از آن برخى دیگر را تقویت مىکنند؛ اگرچه هریک از آن احادیث ضعیف باشند.
العینی، بدر الدین محمود بن أحمد (متوفای ۸۵۵هـ)، عمدة القاری شرح صحیح البخاری، ج ۳، ص ۳۰۷، ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت.
ابن تیمیه حرّانى در مجموع فتاوى مىنویسد:
تعدّد الطرق وکثرتها یقوی بعضها بعضا حتى قد یحصل العلم بها ولو کان الناقلون فجّارا فسّاقا فکیف إذا کانوا علماء عدولا ولکن کثر فی حدیثهم الغلط.
زیادى و تعدد راههاى نقل حدیث برخى برخى دیگر را تقویت مىکند که خود زمینه علم به آن را فراهم مىکند؛ اگر چه راویان آن فاسق و فاجر باشند؛ حال چگونه خواهد بود حال حدیثى که تمام راویان آن افراد عادلى باشند که خطا و اشتباه هم در نقلشان فراوان باشد.
ابن تیمیه الحرانی، أحمد عبد الحلیم أبو العباس (متوفای ۷۲۸ هـ)، کتب ورسائل وفتاوى شیخ الإسلام ابن تیمیة، ج ۱۸، ص ۲۶، تحقیق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمی النجدی، ناشر: مکتبة ابن تیمیة، الطبعة: الثانیة.
هنگامى که روایتى طرق متعدد داشته باشد و راویان آن همگى فاسق و فاجر باشند، همدیگر را تقویت کرده و حجت مىشود، روایت قصر نماز رسول در سفر را که در صحیح مسلم بود بررسی کردیم و دیدیم که کسی بین انان طبق نقل جمهور منکر الحدیث نیست.
محمد ناصر البانى در ارواء الغلیل پس از نقل طُرُق یک روایت مىگوید:
وجملة القول: أن الحدیث طرقه کلها لا تخلو من ضعف ولکنه ضعف یسیر إذ لیس فی شئ منها من اتهم بکذب وإنما العلة الارسال أو سوء الحفظ ومن المقرر فی « علم المصطلح » أن الطرق یقوی بعضها بعضا إذا لم یکن فیها متهم.
خلاصه آن که، تمام سندهاى این حدیث بدون ضعف نیست؛ اگر چه ضعف مهمى نیست؛ زیرا کسى که متهم به دروغ باشد، در طُرُق حدیث وجود ندارد و علّت ضعف یا ارسال آن است و یا کم حافظه بودن راوى. از مسائل ثابت شده در علم رجال این است که سند هاى متعدد درصورتى که در سلسله سند فرد متّهمى نباشد، یکدیگر را تقویت مىکنند.
البانی، محمد ناصر، إرواء الغلیل فی تخریج أحادیث منار السبیل، ج ۱، ص ۱۶۰، تحقیق: إشراف: زهیر الشاویش، ناشر: المکتب الإسلامی – بیروت – لبنان، الطبعة: الثانیة، ۱۴۰۵ – ۱۹۸۵ م.
در نتیجه، این روایات حتّى اگر از نظر سند هم ضعیف باشند، بازهم حجّت و قابل استدلال هستند.
حال شما مخاطب عزیز بگویید این کار شیعه بدعت است یا عین سنت نبوی؟
البته عرض میکنم. که ما نمیخواهیم بگوییم که نماز در ۵وعده بر خلاف سنت نبوی است و صحیح نیست. بلکه ما عرض میکنیم برادران و خواهران اهل سنت اگر نبی اکرم۵وعده نماز میخوانده است. همانگونه جمع هم میخوانده است. پس شما به یکی از سنتها (۵وعده) و شیعیان به یکی از سنتها (جمع بین صلاتین) عمل می کنند.
سنت نبوی چیست؟
کاری را که پیامبر انجام داده است را سنت نبوی گویند.
برای اینکه یه کار را سنت نبوی نامند نیازی نیست که اینکار حتما دفعات متعددی تکرار شود. حتی اگر یک بار پیامبر اکرم اینکار را انجام دهند و دیگر آنرا انجام ندهند و از آن هم منع نکنند. اینکار سنت نبوی است.
آیا نیست؟
بر فرض اینکه بگوییم پیامبر در جنگها اینکار را (جمع بین طلاتین) فقط انجام میداده است. هیچی دلیلی ندارید که بگویید پیامبر از این کار بعدا منع کرده است.آیا کسی به خودش جرات خواهد داد بگوید شیعه چون جمع بین صلاتین می کند بدعت گذار است؟ زیرا سنت نبوی است.
فکر کنم دیگر نباید به خاطر اینکه شیعیان نمازهایشان را در ۳وعده میخوانند آنانرا بدعت گذار معرفی کرد؟
درست نیست؟
پس روشن شد سنت نبوی هست
ب: نکته ای که باید توجه کنید اینکه علمای شیعه هم می گویند در صورتی که شخص می تواند نمازها را جدا از هم بخواند در ۵ وعده بهتر است و استحباب دارد
مرکز پاسخگویی به شبهات دینی
بخش شبهات
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : شبهات فقهی (دوستان لطفا همکاری کنید)

چرا شیعیان بر مهر سجده میکنند؟آیا این کار شرک وبدعت نیست؟
سجده بر زمین:
جمهور علمای اهل سنت و شیعه این عقیده را دارند که پیامبر بر زمین هم سجده میکرده است.
روایاتی از قبیل:
مسند احمد – الإمام احمد بن حنبل – ج ۱ – ص ۲۵۰
حدثنا عبد الله حدثنی أبی ثنا علی بن عاصم عن یزید بن أبی زیاد عن مقسم ومجاهد عن ابن عباس قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم أعطیت خمسا لم یعطهن أحد قبلی ولا أقوله فخرا بعثت إلى کل أحمر وأسود فلیس من أحمر ولا أسود یدخل فی أمتی الا کان منهم وجعلت لی الأرض مسجدا
خلاصه ترجمه: پنچ چیز به من داده شده است که به هیچ کس قبل از من داده نشده است … زمین برای من محل سجده و پاک کننده قرار داده شده است .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
مسند احمد – الإمام احمد بن حنبل – ج ۱ – ص ۳۰۱
حدثنا عبد الله حدثنی أبی ثنا عبد الصمد ثنا عبد العزیز بن مسلم ثنا یزید عن مقسم عن ابن عباس ان رسول الله صلى الله علیه وسلم قال أعطیت خمسا لم یعطهن نبی قبلی ولا أقولهن فخرا بعثت إلى الناس کافة الأحمر والأسود ونصرت بالرعب مسیرة شهر وأحلت لی الغنائم ولم تحل لاحد قبلی وجعلت لی الأرض مسجدا وطهورا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
صحیح البخاری – البخاری – ج ۱ – ص ۸۶
وجعلت لی الأرض مسجدا وطهورا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سنن الترمذی – الترمذی – ج ۳ – ص ۵۵ – ۵۶
حدثنا علی بن حجر حدثنا إسماعیل بن جعفر عن العلاء ‹ صفحه ۵۶ › ابن عبد الرحمن عن أبیه عن أبی هریرة أن النبی صلى الله علیه وسلم قال : ( فضلت على الأنبیاء بست : أعطیت جوامع الکلم ، ونصرت بالرعب ، وأحلت لی الغنائم ، وجعلت لی الأرض مسجدا وطهورا ، وأرسلت إلى الخلق کافة ، وختم بی النبیون ) . هذا حدیث حسن صحیح .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المستدرک – الحاکم النیسابوری – ج ۲ – ص ۴۲۴
وجعلت لی الأرض مسجدا وطهورا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
مسند احمد|الإمام احمد بن حنبل|۱|۲۴۱|مصادر حدیث سنى – فقه|||||دار صادر – بیروت – لبنان||
صحیح البخاری|البخاری|۱|۲۵۶|مصادر حدیث سنى – فقه|||۱۴۰۱ – ۱۹۸۱ م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع||طبعة بالأوفست عن طبعة دار الطباعة العامرة بإستانبول
سنن الترمذی|الترمذی|۳|۲۷۹|مصادر حدیث سنى – فقه|تحقیق وتصحیح : عبد الرحمن محمد عثمان|الثانیة|۱۴۰۳ – ۱۹۸۳ م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع – بیروت – لبنان||سنن الترمذی وهو جامع الصحیح
المستدرک|الحاکم النیسابوری|۲|۴۰۵|مصادر حدیث سنى – فقه|إشراف : یوسف عبد الرحمن المرعشلی||||||طبعة مزیدة بفهرس الأحادیث الشریفة
البته شاید دوستان اهل سنت بگویند. شما چگونه از جمله (الارض مسجدا) برداشت کردید که بر خاک باید سجده کرد.
این مطلب را با روایات دیگر خواهیم فهمید:
الف: امر رسول بر سجده بر خاک
المصنف – عبد الرزاق الصنعانی – ج ۱ – ص ۳۹۱ – ۳۹۲
بد الرزاق عن معمر عن خالد الحذاء قال : رأی النبی ‹ صفحه ۳۹۲ › صلى الله علیه وسلم یسجد کأنه یتقی التراب ، فقال له النبی صلى الله علیه وسلم : ترب وجهک یا صهیب .
ترجمه: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله ) شخصی به نام صهیب را دید که در هنگام سجده مراقب بود که صورتش به خاک مالیده نشود ، پیامبر به او فرمود : ای صهیب ، صورت را بر خاک بگذار .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سنن الترمذی – الترمذی – ج ۱ – ص ۲۳۶
حدثنا أحمد بن منیع أخبرنا عباد بن العوام أخبرنا میمون أبو حمزة عن أبی صالح مولى طلحة عن أم سلمة قالت : ( رأى النبی صلى الله علیه وسلم غلاما لنا یقال له أفلح إذا سجد نفخ فقال یا أفلح ترب وجهک )
ترجمه: پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم غلام مرا که افلح نام داشت ، دید که در هنگام سجده خودش را از خاک دور نگه میداشت . پیامبر به او فرمود : خودت را به خاک بینداز ( بر خاک سجده کن ) .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
أسد الغابة – ابن الأثیر – ج ۱ – ص ۱۰۷
أخبرنا میمون أبو حمزة عن أبی صالح عن أم سلمة قالت رأى رسول الله صلى الله علیه وسلم غلاما لنا یقال له أفلح إذا سجد نفخ فقال یا أفلح ترب وجهک
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المصنف|عبد الرزاق الصنعانی|۱|۲۱۱|مصادر حدیث سنى – عام|عنی بتحقیق نصوصه وتخریج أحادیثه والتعلیق علیه الشیخ المحدث حبیب الرحمن الأعظمی||||||
سنن الترمذی|الترمذی|۱|۲۷۹|مصادر حدیث سنى – فقه|تحقیق وتصحیح : عبد الوهاب عبد اللطیف|الثانیة|۱۴۰۳ – ۱۹۸۳ م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع – بیروت – لبنان||سنن الترمذی وهو جامع الصحیح
أسد الغابة|ابن الأثیر|۱|۶۳۰|مهمترین مصادر رجال سنى|||||دار الکتاب العربی – بیروت – لبنان||انتشارات إسماعیلیان – طهران
ب: سجده رسول خدا بر سنگ
المستدرک – الحاکم النیسابوری – ج ۱ – ص ۴۷۳
( أخبرنا ) أبو أحمد بکر بن محمد الصیرفی بمرو ثنا أبو الأحوص محمد بن الهیثم القاضی ثنا أبو سعید یحیى بن سلیمان الجعفی ثنا یحیى بن الیمان عن سفیان عن عبد الله بن عبد الرحمن بن أبی حسین عن عکرمة عن ابن عباس رضی الله عنهما ان النبی صلى الله علیه وآله سجد على الحجر * هذا حدیث صحیح الاسناد ولم یخرجاه *
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سنن الدارقطنی – الدارقطنی – ج ۲ – ص ۲۵۴
ثنا محمد بن مخلد وآخرون قالوا : نا أبو الأحوص القاضی ، نا أبو سعید الجعفی ، ثنا ابن یمان ، عن سفیان ، عن ابن أبی حسین ، عن عکرمة ، عن ابن عباس ” أن النبی صلى الله علیه وسلم سجد على الحجر ” .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
البدایة والنهایة – ابن کثیر – ج ۵ – ص ۱۷۳
ثنا یحیى بن سلیمان الجعفی ، ثنا یحیى بن یمان ، ثنا سفیان بن أبی حسین ، عن عکرمة عن ابن عباس قال : رأیت رسول الله صلى الله علیه وسلم سجد على الحجر
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المستدرک|الحاکم النیسابوری|۱|۴۰۵|مصادر حدیث سنى – فقه|إشراف : یوسف عبد الرحمن المرعشلی||||||طبعة مزیدة بفهرس الأحادیث الشریفة
سنن الدارقطنی|الدارقطنی|۲|۳۸۵|مصادر حدیث سنى – عام|تعلیق وتخریج : مجدی بن منصور سید الشوری|الأولى|۱۴۱۷ – ۱۹۹۶ م||دار الکتب العلمیة – بیروت – لبنان||
البدایة والنهایة|ابن کثیر|۵|۷۷۴|مصادر تاریخ|تحقیق وتدقیق وتعلیق : علی شیری|الأولى|۱۴۰۸ – ۱۹۸۸ م||دار إحیاء التراث العربی – بیروت – لبنان||
ج: عمل صحابه و بزرگان اهل سنت
مجمع الزوائد – الهیثمی – ج ۲ – ص ۵۷
عن أبی عبیدة أن ابن مسعود کان لا یصلی أو لا یسجد إلا على الأرض . رواه الطبرانی فی الکبیر ، وأبو عبیدة لم یسمع من أبیه . وعن إبراهیم أنه کان یقوم على البردی واسجد على الأرض ، قلنا وما البردی قال الحصیر . رواه الطبرانی فی الکبیر وإسناده حسن .
ترجمه: ابن مسعود نماز نمیخواند و سجده نمیکرد ؛ مگر بر زمین … طبرانی این روایت را در الکبیر نقل کرده است .
……………………………….
الطبقات الکبرى – محمد بن سعد – ج ۶ – ص ۷۹
أخبرنا مسلم بن إبراهیم قال حدثنا قرة بن خالد قال حدثنا محمد قال کان مسروق إذا خرج یخرج بلبنة یسجد علیها فی السفینة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الطبقات الکبرى|محمد بن سعد|۶|۲۳۰|مهمترین مصادر رجال سنى||||دار صادر – بیروت|دار صادر – بیروت||
مجمع الزوائد|الهیثمی|۲|۸۰۷|مصادر حدیث سنى – فقه|||۱۴۰۸ – ۱۹۸۸ م||دار الکتب العلمیة – بیروت – لبنان||طبع بإذن خاص من ورثة حسام الدین القدسی مؤسس مکتبة القدسی بالقاهرة
د: روش سجده رسول خدا
أحکام القرآن – الجصاص – ج ۳ – ص ۲۷۲
وروى وائل بن حجر قال : ” رأیت النبی صلى الله علیه وسلم إذا سجد وضع جبهته وأنفه على الأرض ” . وروى أبو سلمة بن عبد الرحمن عن أبی سعید الخدری : ” أنه رأى الطین فی أنف رسول الله صلى الله علیه وسلم وأرنبته من أثر السجود وکانوا مطروا من اللیل ” . وروى عاصم الأحول عن عکرمة قال : رأى النبی صلى الله علیه وسلم رجلا ساجدا فقال النبی صلى الله علیه وسلم : ” لا تقبل صلاة إلا بمس الأنف منها ما یمس الجبین ” . وهذه الأخبار تدل على أن موضع السجود هو الأنف والجبهة جمیعا .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .||
أحکام القرآن|الجصاص|۳|۳۷۰|مصادر تفسیر سنى|عبد السلام محمد علی شاهین|الأولى|۱۴۱۵ – ۱۹۹۴ م||دار الکتب العلمیة – بیروت – لبنان||
م:سجده رسول بر حصیر
نیل الأوطار – الشوکانی – ج ۲ – ص ۱۲۹
وعن أبی سعید : أنه دخل على رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم قال : فرأیته یصلی على حصیر یسجد علیه رواه مسلم .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
صحیح مسلم – مسلم النیسابوری – ج ۲ – ص ۶۲
حدثنی عمرو الناقد وإسحاق بن إبراهیم واللفظ لعمرو قال حدثنی عیسى بن یونس حدثنا الأعمش عن أبی سفیان عن جابر حدثنی أبو سعید الخدری انه دخل على النبی صلى الله علیه وسلم قال فرأیته یصلى على حصیر یسجد علیه
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سبل الهدى والرشاد – الصالحی الشامی – ج ۸ – ص ۱۰۳
وروى مسلم عن أبی سعید الخدری – رضی الله تعالى عنه – ( أنه دخل على رسول الله – صلى الله علیه وسلم – قال : فرأیته یصلی على حصیر یسجد علیه
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
صحیح البخاری – البخاری – ج ۱ – ص ۱۰۱
حدثنا أبو الولید قال حدثنا شعبة قال حدثنا سلیمان الشیبانی عن عبد الله بن شداد عن میمونة قالت کان النبی صلى الله علیه وسلم یصلى على الخمرة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سنن ابن ماجة – محمد بن یزید القزوینی – ج ۱ – ص ۳۲۸
حدثنا أبو بکر بن أبی شیبة . ثنا عباد بن العوام ، عن الشیبانی ، عن عبد الله بن شداد . حدثتنی میمونة ، زوج النبی صلى الله علیه وسلم ، قالت : کان رسول الله صلى الله علیه وسلم یصلى على الخمرة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سنن أبی داود – ابن الأشعث السجستانی – ج ۱ – ص ۱۵۵
حدثنا عمرو بن عون ، ثنا خالد ، عن الشیبانی ، عن عبد الله بن شداد ، حدثنی میمونة بنت الحارث قالت : کان رسول الله صلى الله علیه وسلم یصلى وأنا حذاءه وأنا حائض ، وربما أصابنی ثوبه إذا سجد ، وکان یصلى على الخمرة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سنن الترمذی – الترمذی – ج ۱ – ص ۲۰۷
حدثنا قتیبة أخبرنا أبو الأحوص عن سماک بن حرب عن عکرمة عن ابن عباس قال : ( کان رسول الله صلى الله علیه وسلم یصلى على الخمرة )
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سنن النسائی – النسائی – ج ۲ – ص ۵۷
أخبرنا إسماعیل بن مسعود قال حدثنا خالد عن شعبة عن سلیمان یعنى الشیبانی عن عبد الله بن شداد عن میمونة أن رسول الله صلى الله علیه وسلم کان یصلى على الخمرة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
نیل الأوطار|الشوکانی|۲|۱۲۵۵|مصادر فقهى مستقل|||۱۹۷۳||دار الجیل – بیروت – لبنان||
صحیح مسلم|مسلم النیسابوری|۲|۲۶۱|مصادر حدیث سنى – فقه|||||دار الفکر – بیروت – لبنان||طبعة مصححة ومقابلة على عدة مخطوطات ونسخ معتمدة
سبل الهدى والرشاد|الصالحی الشامی|۸|۹۴۲|مصادر سیره پیامبر وائمه|تحقیق وتعلیق : الشیخ عادل أحمد عبد الموجود ، الشیخ علی محمد معوض|الأولى|۱۴۱۴ – ۱۹۹۳ م||دار الکتب العلمیة – بیروت – لبنان||
صحیح البخاری|البخاری|۱|۲۵۶|مصادر حدیث سنى – فقه|||۱۴۰۱ – ۱۹۸۱ م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع||طبعة بالأوفست عن طبعة دار الطباعة العامرة بإستانبول
سنن ابن ماجة|محمد بن یزید القزوینی|۱|۲۷۳|مصادر حدیث سنى – فقه|تحقیق وترقیم وتعلیق: محمد فؤاد عبد الباقی||||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع||
سنن أبی داود|ابن الأشعث السجستانی|۱|۲۷۵|مصادر حدیث سنى – فقه|تحقیق وتعلیق : سعید محمد اللحام|الأولى|۱۴۱۰ – ۱۹۹۰ م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع||طبعة جدیدة منقحة ومفهرسة / أخرجه وراجعه ووضع فهارسه : مکتب الدراسات والبحوث فی دار الفکر
سنن الترمذی|الترمذی|۱|۲۷۹|مصادر حدیث سنى – فقه|تحقیق وتصحیح : عبد الوهاب عبد اللطیف|الثانیة|۱۴۰۳ – ۱۹۸۳ م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع – بیروت – لبنان||سنن الترمذی وهو جامع الصحیح
سنن النسائی|النسائی|۲|۳۰۳|مصادر حدیث سنى – فقه||الأولى|۱۳۴۸ – ۱۹۳۰ م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع – بیروت – لبنان||
و: عایشه و سجدگاه رسول
مسند احمد – الإمام احمد بن حنبل – ج ۲ – ص ۸۶
حدثنی أبی ثنا هشیم عن ابن أبی لیلى عن نافع عن ابن عمر أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال لعائشة ناولینی الخمرة من المسجد قالت انها حائض قال إنها لیست فی کفک
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
صحیح مسلم – مسلم النیسابوری – ج ۱ – ص ۱۶۸
أبو کریب حدثنا ابن أبی زائدة عن حجاج وابن أبی غنیة عن ثابت بن عبید عن القاسم بن محمد عن عائشة قالت امرنی رسول الله صلى الله علیه وسلم ان أناوله الخمرة من المسجد فقلت انى حائض فقال تناولیها فان الحیضة لیست فی یدک
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سنن ابن ماجة – محمد بن یزید القزوینی – ج ۱ – ص ۲۰۷
حدثنا أبو بکر بن أبی شیبة . ثنا أبو الأحوص ، عن أبی إسحاق ، عن البهى ، عن عائشة ، قالت : قال لی رسول الله صلى الله علیه وسلم ” ناولینی الخمرة من المسجد ” . فقلت : إنی حائض . فقال ” لیست حیضتک فی یدک
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سنن أبی داود – ابن الأشعث السجستانی – ج ۱ – ص ۶۵
حدثنا مسدد بن مسرهد ، ثنا أبو معاویة ، عن الأعمش ، عن ثابت بن عبید ، عن القاسم ، عن عائشة ، قالت : قال لی رسول الله صلى الله علیه وسلم : ” ناولینی الخمرة من المسجد ” فقلت : إنی حائض ، فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم ” إن حیضتک لیست فی یدک ”
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
مسند احمد|الإمام احمد بن حنبل|۲|۲۴۱|مصادر حدیث سنى – فقه|||||دار صادر – بیروت – لبنان||
صحیح مسلم|مسلم النیسابوری|۱|۲۶۱|مصادر حدیث سنى – فقه|||||دار الفکر – بیروت – لبنان||طبعة مصححة ومقابلة على عدة مخطوطات ونسخ معتمدة
سنن ابن ماجة|محمد بن یزید القزوینی|۱|۲۷۳|مصادر حدیث سنى – فقه|تحقیق وترقیم وتعلیق: محمد فؤاد عبد الباقی||||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع||
سنن أبی داود|ابن الأشعث السجستانی|۱|۲۷۵|مصادر حدیث سنى – فقه|تحقیق وتعلیق : سعید محمد اللحام|الأولى|۱۴۱۰ – ۱۹۹۰ م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع||طبعة جدیدة منقحة ومفهرسة / أخرجه وراجعه ووضع فهارسه : مکتب الدراسات والبحوث فی دار الفکر
ه: منع رسول از سجده بر عمامه
تلخیص الحبیر – ابن حجر – ج ۳ – ص ۴۶۱
عیاض بن عبد الله قال رأى رسول الله صلى الله علیه وسلم رجلا یسجد على کور العمامة فأومأ بیده ارفع عمامتک وأومأ إلى جبهته .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المصنف – ابن أبی شیبة الکوفی – ج ۱ – ص ۳۰۰
حدثنا أبو بکر قال نا حماد بن خالد عن معاویة بن صالح عن عیاض بن عبد الله القرشی قال رأى النبی صلى الله علیه وسلم رجلا یسجد على کور العمامة فأومأ بیده أن أرفع عمامتک فأومأ إلى جبهته
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تلخیص الحبیر|ابن حجر|۳|۸۵۲|مصادر فقهى مستقل|||||دار الفکر||
المصنف|ابن أبی شیبة الکوفی|۱|۲۳۵|مصادر حدیث سنى – عام|تحقیق وتعلیق : سعید اللحام|الأولى|جماد الآخرة ۱۴۰۹ – ۱۹۸۹ م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع – بیروت – لبنان||طبعة مستکملة النص ومنقحة ومشکولة ومرقمة الأحادیث ومفهرسة / راجعه وصححه وأشرف على إخراجه : مکتب الدراسات والبحوث فی دار الفکر
شاید گروهی بگویند در اینجا امر به برداشتن عمامه از سر نیست. برای اینکه به این مسئله هم جواب دهیم یکی دیگر از روایات برادران اهل سنت را بیان می کنیم.
المصنف – ابن أبی شیبة الکوفی – ج ۱ – ص ۳۰۰
حدثنا أبو بکر عن إسرائیل عن عبد الأعلى الثعلبی عن عبد الرحمن بن أبی لیلى عن علی قال إذا صلى أحدکم فلیحسر العمامة عن جبهته .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المصنف|ابن أبی شیبة الکوفی|۱|۲۳۵|مصادر حدیث سنى – عام|تحقیق وتعلیق : سعید اللحام|الأولى|جماد الآخرة ۱۴۰۹ – ۱۹۸۹ م||دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع – بیروت – لبنان||طبعة مستکملة النص ومنقحة ومشکولة ومرقمة الأحادیث ومفهرسة / راجعه وصححه وأشرف على إخراجه : مکتب الدراسات والبحوث فی دار الفکر
این مطالب تمامش از کتب اهل سنت بود.
حال شما بگویید سجده شیعیان بر خاک و مهر بدعت است؟
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : شبهات فقهی (دوستان لطفا همکاری کنید)

[h=2]استفتائات موسيقی[/h]


موسيقى و غنا در حكم فقهي مقام معظم رهبری


منبع: سايت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له



س 1128: ملاک تمييز موسيقى حلال از حرام چيست؟ و آيا موسيقى کلاسيک حلال است؟ بسيار مناسب است که معيار آن را بيان فرماييد.


ج: هر موسيقى که به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب که مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مي ‏شود و فرقى نمي ‏کند که موسيقى کلاسيک باشد يا غير کلاسيک. تشخيص موضوع هم موکول به نظر عرفى مکلّف است و اگر موسيقى اين گونه نباشد بخودى خود اشکال ندارد.


س 1129: گوش دادن به نوارهايى که توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شده ‏اند، چه حکمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل کمان، وِيولون و نَى چه حکمى دارد؟

ج: جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مکلّف است که اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش دادن به آن اشکال ندارد بنا بر اين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بکارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نمي باشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلايى اشکال ندارد و تشخيص مصاديق هم موکول به نظر خود مکلّف است.


س 1130: منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟

ج: موسيقى مطرب و لهوى آن است که به سبب ويژگيهايى که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بي ‏بندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.





 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : شبهات فقهی (دوستان لطفا همکاری کنید)

س 1131: آيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حکم موسيقى تأثير دارد؟

ج: موسيقى حرام، موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصيت نوازنده يا کلام همراه آهنگ يا مکان و يا ساير شرايط در اينکه موسيقى تحت عنوان موسيقى مطرب و لهوى حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.


س 1132: آيا معيار حرمت موسيقى فقط مطرب و لهوى بودن آن است يا اينکه ميزان تحريک و تهييج آن هم تأثير دارد؟ و اگر باعث حزن و گريه شنونده شود، چه حکمى دارد؟ خواندن و شنيدن غزلهايى که به صورت سه ضرب و همراه با موسيقى خوانده مي شوند، چه حکمى دارد؟

ج: ملاک آن ملاحظه کيفيت نواختن موسيقى با در نظر گرفتن همه خصوصيات و ويژگيهاى آن است و اينکه از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسيقى که به حسب طبيعت خود از نوع موسيقى لهوى باشد، حرام است اعم از اينکه مهيّج باشد يا خير و موجب ايجاد حزن و اندوه و حالات ديگر در شنونده بشود يا خير و هرگاه غزل‏هايى که همراه با موسيقى خوانده مى شوند به*صورت غنا و آواز لهوى مناسب مجالس لهو و لعب در آيند، خواندن و شنيدن آنها حرام است.


س 1133: غنا چيست؟ آيا غنا فقط شامل صداى انسان است يا اينکه شامل صداهاى حاصل از آلات موسيقى هم مي شود؟

ج: غنا عبارت است از صداى انسان در صورتى که با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به اين صورت و گوش دادن به آن حرام است.


س 1134: آيا زدن بر ظرفها و ساير وسايلى که جزء آلات موسيقى نيستند، در عروسي ‏ها توسط زنان جايز است؟ اگر صدا به بيرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حکمى دارد؟

ج: جواز اين عمل بستگى به کيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسى‏ هاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.


س 1135: دف زدن توسط زنان درعروسى ها چه حکمى دارد؟

ج: استفاده از آلات موسيقى براى نواختن موسيقى لهوى و مطرب جايز نيست.

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : شبهات فقهی (دوستان لطفا همکاری کنید)

س 1136: آيا گوش ‏دادن به غنا در خانه جايز است؟ اگر در فردى تأثير نداشته باشد چه حکمى دارد؟

ج: گوش دادن به غنا به طور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهايى شنيده شود و يا در حضور ديگران و چه در او تأثير بگذارد يا خير.


س 1137: بعضى از جوانان که تازه به سن بلوغ رسيده‏ اند از مراجعى تقليد مي ‏کنند که فتوا‏ به حرمت موسيقى به* طور مطلق داده‏ اند هرچند از راديو و تلويزيون دولت اسلامى پخش شود، حکم اين مسأله چيست؟ و آيا اگر ولىّ فقيه گوش دادن به موسيقى حلال را اجازه داده باشد، آيا تجويز او به خاطر احکام حکومتى براى جواز آن کافى است يا اينکه آنان بايد به فتواى مرجع تقليد خود عمل کنند؟

ج: فتوا‏ به جواز يا عدم جواز گوش دادن به موسيقى از احکام حکومتى نيست، بلکه حکم شرعى فقهى است و بر هر مکلّفى واجب است در اعمالش به فتواى مرجع تقليد خود مراجعه کند. ولى موسيقى اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، دليلى بر حرمت آن وجود ندارد.


س 1138: مقصود از موسيقى و غنا چيست؟

ج: غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى*نفسه جايز است و اشکال ندارد.


س 1139: من در مکانى کار مى‏کنم که صاحب آن هميشه به نوارهاى غنا گوش مي دهد و من هم مجبور به شنيدن آن هستم، آيا اين کار براى من جايز است ياخير؟

ج: اگر نوارها در بردارنده غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشند، گوش دادن آن جايز نيست. ولى اگر مجبور به حضور در آن مکان هستيد، رفتن به آنجا و کارکردن در آن براى شما اشکال ندارد ولى واجب است به غنا گوش ندهيد هرچند به گوش شما بخورد و آن را بشنويد.


س 1140: موسيقى که از راديو و تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مي شود، چه حکمى دارد؟ آيا اين گفته که حضرت امام(قدّس سره) موسيقى را به طور مطلق حلال اعلام کرده‏ اند، صحيح است؟

ج: نسبت حلال دانستن موسيقى به طور مطلق به راحل عظيم الشأن حضرت امام خمينى(قدّس سرّه) کذب و افتراء است. امام(قدّس سرّه) معتقد به حرمت موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت بودند و نظر ما هم همين است، ولى اختلاف در ديدگاهها از تشخيص موضوع نشأت مى‏گيرد زيرا تشخيص موضوع موکول به نظر خود مکلّف است. گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پيدا مي کند که در اين صورت موسيقى که به تشخيص مکلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش دادن به آن حرام مى‏باشد و امّا صداهاى مشکوک محکوم به حليّت هستند و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايى دليل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمى‏شود.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : شبهات فقهی (دوستان لطفا همکاری کنید)

س 1141: گاهى از راديو و تلويزيون آهنگهايى پخش مى‏شود که به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آيا بر من واجب است که از گوش*دادن به آنها خوددارى نموده و ديگران را هم از آن منع کنم؟

ج: اگر آنها را از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو مى‏دانيد، جايز نيست به آنها گوش دهيد، ولى نهى ديگران از باب نهى از منکر منوط به اين است که احراز نماييد که آنان هم آهنگهاى مزبور را از نوع موسيقى حرام مي ‏دانند.


س 1142: گوش دادن و توزيع غنا و موسيقى لهوى که محصول کشورهاى غربى است، چه حکمى دارد؟

ج: در عدم جواز گوش دادن به موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقى بين زبانها و کشورهاى محل توليد وجود ندارد. بنا بر اين خريد و فروش و گوش*دادن و توزيع اين نوارها در صورتى که محتوى غنا يا موسيقى لهوى حرام باشند جايز نيست.


س 1143: خواندن به صورت غنا توسط هر يک از مرد يا زن چه از طريق نوار کاست باشد و يا از طريق راديو و چه همراه موسيقى باشد و يا نباشد، چه حکمى دارد؟

ج: غنا حرام است و خواندن به صورت غنا و گوش دادن به آن جايز نيست اعم از اينکه توسط مرد باشد يا زن و به طور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه.


س 1144: نواختن موسيقى به منظور اهداف و اغراض عقلايى و حلال در مکان مقدّسى مانند مسجد چه حکمى دارد؟

ج: نواختن موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه به طور مطلق جايز نيست حتّى اگر در غير مسجد و براى غرض عقلايى حلالى باشد، ولى اجراى سرودهاى انقلابى و مانند آن همراه با نغمه‏ هاى موسيقى در مکان مقدس و در مناسبتهايى که آن را اقتضا مي ‏کند، اشکال ندارد مشروط بر اينکه با احترام آن مکان منافات نداشته باشد و در مکانهايى مثل مسجد براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد نکند.


س 1145: آيا آموختن موسيقى به خصوص سنتور جايزاست؟ ترغيب و تشويق ديگران به آن چه حکمى دارد؟

ج: بکارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه ‏هاى فرهنگى مفيد و برنامه‏ هاى ديگر با غرض عقلايى مباح باشد، اشکال ندارد به شرط اينکه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياد دادن نوازندگى براى امر فوق فى‏ نفسه اشکال ندارد. ولى ترويج موسيقى با اهداف عاليه نظام مقدس اسلامى سازگار نيست.

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : شبهات فقهی (دوستان لطفا همکاری کنید)

س 1146: گوش دادن به صداى زن هنگامى که شعر و غير آن را با آهنگ و ترجيع مي خواند اعم از اينکه شنونده، جوان باشد ياخير، مذکر باشد يا مؤنث چه حکمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چيست؟

ج: اگر صداى زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبه نباشد و مفسده ‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقى بين موارد فوق نيست.


س 1147: آيا موسيقى سنّتى که ميراث ملى ايران مي ‏باشد، حرام است يا خير؟

ج: چيزى که از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، به طور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غير ايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.



س 1148: گاهى از راديوهاى عربى بعضى ازآهنگهاى موسيقى پخش مي ‏شود، آيا گوش دادن به آنها به خاطر علاقه به شنيدن زبان عربى جايز است؟


ج: گوش دادن به موسيقى لهوى متناسب با مجالس لهو و معصيت به طور مطلق حرام است و علاقه به شنيدن زبان عربى مجوّز شرعى براى آن محسوب نمي ‏شود.


س 1149: آيا تکرار اشعارى که بصورت آواز و بدون موسيقى خوانده مى‏ شوند جايز است؟

ج: غنا حرام است هرچند همراه بانواختن آلات موسيقى نباشد و منظور از غنا ترجيع صدا به نحوى است که مناسب با مجالس لهو و فسق باشد، ولى صرف تکرار شعر اشکال ندارد.


س 1150: خريد و فروش آلات موسيقى چه حکمى دارد؟ و حدود استفاده از آنها کدام است؟

ج: خريد و فروش آلات مشترک براى نواختن موسيقى غير لهوى اشکال ندارد.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : شبهات فقهی (دوستان لطفا همکاری کنید)

س 1151: آيا غنا در مثل قرآن و دعا و اذان جايز است؟

ج: غنا صوتى است که با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد که به طور مطلق حرام است حتّى اگر در دعا و قرآن و اذان و مرثيه و غيره باشد.


س 1152: امروزه موسيقى براى معالجه بعضى از بيماريهاى روانى مانند افسردگى، اضطراب، مشکلات جنسى و سرد مزاجى زنان بکار مي رود، حکم آن چيست؟

ج: اگر احراز شود که نظر پزشک متخصص و امين اين است که معالجه متوقف بر استفاده از موسيقى است، بکارگيرى آن به مقدارى که معالجه بيمار اقتضا مي ‏کند اشکال ندارد.


س 1153: گوش دادن به غنا اگر باعث تمايل بيشتر انسان به همسرش شود، چه حکمى دارد؟

ج: مجرّد افزايش تمايل به همسر مجوّز شرعى براى گوش دادن به غنا محسوب نمي شود.


س 1154: اجراى کنسرت توسط زن براى زنان با علم به اينکه گروه نوازندگان نيز زن هستند، چه حکمى دارد؟

ج: اگر اجراى کنسرت به صورت ترجيع مطرب(غنا) نباشد و موسيقى هم که نواخته مي ‏شود از نوع لهوى حرام نباشد، اين امر في ‏نفسه اشکال ندارد.


س 1155: اگر معيار حرمت موسيقى، لهو بودن و مناسبت آن با مجالس لهو و گناه است، پس آوازها و سرودهايى که باعث ايجاد طرب در بعضى از مردم حتّى کودک غير مميّز مي ‏شوند، چه حکمى دارند؟ و آيا گوش دادن به نوارهاى مبتذلى که در آنها زنان به صورت غنا مي خوانند ولى طرب‏ آور نيستند جايز است؟ همچنين مسافرينى که سوار اتوبوس‏هاى عمومى که غالباً از اين نوارها استفاده مي کنند مي ‏شوند، چه تکليفى دارند؟

ج: چنانچه موسيقى يا آوازى که با ترجيع و طرب همراه است از لحاظ کيفيت يا مضمون يا حالت خاص شخص نوازنده يا خواننده در خلال نواختن يا خواندن از نوع غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشد، گوش کردن به آن حرام است حتّى براى کسى که او را به طرب نيندازد و تحريک نکند و اگر در اتوبوس‏ها و ماشين‏هاى ديگر نوار غنا يا موسيقى لهوى پخش شود، مسافرين بايد از گوش دادن به آن خوددارى نموده و نهى از منکر کنند.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : شبهات فقهی (دوستان لطفا همکاری کنید)

س 1156: آيا جايز است مردى غناى زن اجنبيه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آيا غناى زن براى شوهر و برعکس جايز است؟ و آيا اين گفته صحيح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحريم غنا ناشى از تحريم آن مجالس است؟

ج: گوش دادن به غنا که عبارت است از ترجيع صدا به نحوى که طرب‏ انگيز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمي ‏کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شيعه محسوب مي شود و دائر مدار ملاکات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمي ‏باشد، بلکه تا زمانى که اين عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به* طور مطلق است.


س 1157: دانشجويان دانشکده علوم تربيتى بايد در مرحله دروس اختصاصى در درس سرودها و آوازهاى انقلابى شرکت کنند زيرا در آنجا قطعه‏ هاى موسيقى را آموخته و به طور اجمالى با آنها آشنا مى شوند. وسيله اصلى فراگيرى اين درس ارگ است، آموختن اين درس که جزء واحدهاى اجبارى است چه حکمى دارد؟ خريد و استفاده از وسيله مذکور براى ما چه حکمى دارد؟ و به*خصوص خواهران نسبت به اجراى تمرين در برابر مردها چه وظيفه ‏اى دارند؟

ج: استفاده از آلات موسيقى في ‏نفسه براى اجراى سرودهاى انقلابى و برنامه ‏هاى دينى و فعاليت‏هاى فرهنگى و تربيتى مفيد، اشکال ندارد و خريد و فروش آلات نوازندگى و ياددادن و فراگيرى آن براى استفاده در امور مذکور اشکال ندارد و خواهران مي توانند با رعايت حجاب واجب و ضوابط شرعى در کلاس درس حاضر شوند.


س 1158: بعضى از ترانه ‏ها در ظاهر انقلابى هستند و عرف هم آنها را انقلابى مي ‏داند ولى نمي ‏دانيم که آيا خواننده، قصد خواندن يک ترانه انقلابى را داشته يا يک ترانه طرب‏ آور و لهو را، با توجه به اينکه خواننده مسلمان نيست ولى ترانه ‏هاى او ملّى و متضمّن جملاتى برضد اشغال و همچنين تحريک مردم به مقاومت است، گوش دادن به اين ترانه ‏ها چه حکمى دارد؟

ج: اگر کيفيت آنها از نظر شنونده عرفاً، طرب‏ آور و لهوى نباشد، گوش دادن به آنها اشکال ندارد و قصد و نيّت خواننده و مضمون چيزى که مي ‏خواند در اين باره تأثيرى ندارد.


س 1159: جوانى بعنوان مربّى و داور بين ‏المللىِ بعضى از ورزشها بکار اشتغال دارد. شغل او اقتضا می کند که به بعضى از باشگاههايى وارد شود که غنا و موسيقى حرام در آنها پخش مِي ‏شود، با توجه به اينکه اين کار مقدارى از هزينه‏ هاى زندگى او را تأمين مب کند و فرصتهاى شغلى هم در محل زندگى او کم است، آيا اين کار براى او جايز است؟

ج: اين شغل براى او اشکال ندارد هرچند گوش*دادن به غنا و موسيقى لهوى براى او حرام است امّا در موارد اضطرارى جايز است داخل مجلس غنا و موسيقى حرام شود، ولى بايد از گوش دادن به آن اجتناب کند و آنچه که بدون اختيار به گوش او مب‏خورد، اشکال ندارد.


س 1160: آيا فقط گوش دادن به موسيقى، حرام است يا اينکه شنيدن آن هم حرام است؟

ج: شنيدن غنا يا موسيقى لهوى و طرب‏ آور حکم گوش دادن را ندارد مگر در بعضى از موارد که شنيدن از نظر عرف گوش دادن محسوب مي ‏شود.

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : شبهات فقهی (دوستان لطفا همکاری کنید)

س 1161: آيا نواختن موسيقى همراه قرائت قرآن با غير از آلاتى که استفاده از آنها در مجالس لهو و لعب معمول است، جايز است؟

ج: تلاوت قرآن کريم با صداى زيبا و صوت مناسب با شأنِ قرآن کريم اشکال ندارد، بلکه امر رايجى است مشروط براينکه به حدّ غناى حرام نرسد، ولى نواختن موسيقى با آن، وجه شرعى ندارد.


س 1162: طبل زدن در جشن‏هاى ميلاد و غير آن چه حکمى دارد؟

ج: استفاده از آلات نوازندگى و موسيقى به نحو لهوى و مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه به طور مطلق حرام است.


س 1163: آلات موسيقى که دانش ‏آموزان مدارس عضو گروههاى سرود آموزش و پرورش از آنها استفاده مي ‏کنند چه حکمى دارند؟

ج: آن دسته از آلات موسيقى که در نظر عرف از آلات مشترک قابل استفاده براى کارهاى حلال محسوب مي ‏شوند، جايز است به طور غير لهوى براى مقاصد حلال بکار گرفته شوند ولى آلاتى که عرفاً از آلات مخصوص لهو محسوب مي ‏شوند جايز نيست مورد استفاده قرار گيرند.


س 1164: آيا ساخت سنتور که از آلات موسيقى محسوب مي ‏شود و کسب درآمد با آن به عنوان شغل جايز است؟ آيا بهره ‏گيرى از اموال و کمک به ساخت سنتور به منظور توسعه و تکميل صنعت سنتورسازى و تشويق نوازندگان به نواختن آن جايز است؟ و آيا آموزش موسيقى سنتى ايرانى به قصد نشر و احياى موسيقى اصيل جايز است؟

ج: استفاده از آلات نوازندگى موسيقى براى اجراى سرودهاى ملّى يا انقلابى يا هر امر حلال و مفيدى تا زمانى که به حد طرب و لهو مناسب با مجالس لهو و معصيت نرسيده است اشکال ندارد. همچنين موسيقى و تعليم و ياد گرفتن و ساختن آلات آن براى اهداف مذکور في ‏نفسه اشکال ندارد.


س 1165: چه آلاتى لهو محسوب مي ‏شوند و استفاده از آنها به هيچ وجه جايز نيست؟

ج: آلاتى که نوعا در لهو و لعب بکار مي ‏روند و منفعت حلالى در برندارند.


س 1166: آيا گرفتن اجرت براى تکثير نوارهاى صوتى که محتوى امور حرامى هستند جايز است؟

ج: هر نوار صوتى که گوش دادن به آن حرام است، تکثير و گرفتن اجرت براى آن هم جايز نيست.



منبع:شهر مجازی قران

 
بالا