رژیم آنلاین

TOPSITE

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
تاثیر رژیم غذایی دیابت بر حاملگی و جنین
اهمیت تغذیه دوران بارداری از آنجا مشخص می شود که حدود 2 تا 10 درصد از زنان در دوران بارداری به دیابت دچار می‌شوند. شایع ترین مشکل دوران حاملگی مبتلا به دیابت بارداری است. این بیماری حالت موقت دارد و بعد از زایمان دیابت از بین می‌رود. این بیماری علت مشخصی ندارد اما در اثر آن حجم قند خون بالا می‌رود. اگر مادر در حاملگی قبلی به دیابت دچار شده باشد احتمال افزایش قند خون در حاملگی بعدی بسیار زیاد است همچنین امکان باقی ماندن بیماری دیابت در این زنان وجود دارد. در طول دوران بارداری خانم‌ها خواه ناخواه دچار اضافه وزن می‌شوند. در هفته‌های 24 تا 28 حاملگی مادر باید آزمایش قند خون بدهد. در صورتی که سطح قند خون افزایش یابد باید در صدد کنترل آن برآمد.

diet%201.jpg

عوامل شکل گیری دیابت بارداری در نوزادان

هرچند که بیشتر مادرانی که در دوران حاملگی دچار دیابت بارداری می شوند نوزادان سالمی به دنیا می‌آورند. تغییر تغذیه دوران بارداری و ورزش ممکن است تنها فاکتورهای منظم نگه داشتن قند خون باشند اما در بعضی موارد درمان از راه مصرف دارو انجام می‌گیرد. نکته مهمی که وجود دارد این است که سطح قند خون باید به شکل منظم مورد آزمایش قرار بگیرد زیرا کنترل ضعیف دیابت می تواند برای مادر و نوزاد عواقب کوتاه یا بلند داشته باشد.
در صورت بالا بودن قند خون مادر احتمال آسیب رساندن به جنین وجود دارد. به دلیل اینکه جنین از خون مادر تغذیه می‌کند گلوکز وارد خون او نیز می‌شود. یکی از شایع ترین مشکلات ماکروزمی است. ماکروزوی در اثر بالا بودن قند خون مادر ایجاد می‌شود که باعث اضافه وزن جنین می‌شود. اما نوزاد به دلیل رشد زیاد وارد کانال تولد نمی‌شود. در چنین شرایطی غالبا نوزاد به صورت سزارین به دنیا می‌آید. علاوه بر این این کودکان در معرض چاقی و دیابت می‌شود. مبتلا شدن نوزاد به مشکلات تنفسی، زردی، افزایش خطر پلی سیتمی هیپوکلسمی، بیماری قلبی و دیابت بعد از ۲۰ سالگی از عوارضی است که به دلیل دیابت بارداری اتفاق می افتد. در این مواقع کودکان رژیم چاقی سختی را باید متحمل شوند.
 
بالا