(...◕✿◕◕✿◕ زن در آينه جلال و جمال ◕✿◕◕✿◕...)

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
[h=2] (...◕✿◕◕✿◕ زن در آينه جلال و جمال ◕✿◕◕✿◕...)

www.ayehayeentezar.com_add_mahdi.gif




[/h]
atasheentezar.persiangig.com__D8_AC_D8_AF_D8_A7_20_DA_A9_D9_86a1a5a89f9f8289bf8a88656d67f02b57.gif





زن در آينه جلال و جمال

مولف : حكيم متاله آية الله عبدالله جوادى آملى

www.ghadeer.org_images_bd14868_.gif
فهرست مطالب
سخن ناشر
گزارش و ستایش
پیشگفتار
مراتب تجلی حق
جمال افرینش
ابعاد و جودی زن
رحامت عامل فطریروابط اجتماعی
مبدا افرینش زن و مرد
بنای خانواده بر پایه مهر و مدیریت
فصل اول:زن در قران
طرح موضوع
زنان الگو در قران2 انبیا,الگوی انسان
فصل دوم:زن در عرفان
فصل سوم: زن در برهان
فصل چهارم:دل شبهات و روایات معارض
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ زن در آينه جلال و جمال ◕✿◕◕✿◕...)



zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif


بسم الله الرحمن الرحيم
سبحان الذى اسرى بعبده ليلا من المسجد الحرام الى المسجد الاقصا الذى باركنا حوله لنريه من اياتنا انه هو السميع البصير
گرچه هر شاءنى از شؤ ون انسانى اعم از فردى و اجتماعى جايگاه و اهميت خاص به خود را دارد، ليكن برخى از آنها نسبت به بعضى ديگر از حساسيت و ويژگى برترى بهره داشته و به همين جهت نيز در معرض حوادث و وقايع بيشترى واقع است .
در بين همه امورى كه به انسان و جنبه هاى انسانى مرتبط است مساله زن همواره با پيچيدگى و غموض بيشتر همراه بوده است . حقيقتى كه در طول تاريخ فراز و نشيبهاى فراوانى را تحمل كرده و از زنده به گور شدن تا خدايى كردن را به خود ديده است . زن غير از حقيقت انسانى چهره هاى مختلف ديگرى را نيز در خود دارد كه بايستى آن جلوه هاى مختلف كشف ، و آن صورتهاى گوناگون هويدا شود تا آن گونه كه هست شناخته و معرفى شود.
بدون شك قلم هاى روان و زبانهاى گويايى به حركت در آمده تا بتوانند چهره اعجاب انگيز زن را ترسيم نموده و او را از هاله هاى ابهامى كه به دور او تنيده شده رهايى بخشند، ليكن چه بسا نه تنها گردش آن قلم ها و چرخش آن زبانها رفع حجابى نكرده بلكه وضع غطائى نموده كه بر آن تيرگى افزوده و بر آن ظلمت افروخته است .
گرچه بايد اذعان نمود كه سخن گفتن پيرامون اين پديده همواره با صعبوت همراه و با دشوارى هم پاست ليكن فروغ تابناك وحى و شعاع تابنده دين فضاى تيره را روشن و ذهن كدر را نورانى مى كند. آنها كه پيرامون معرفت به اين پديده ، بدون سلاح وحى حركت كرده يا مى كنند و يا بدون تمسك به ريسمان الهى گام بر مى دارند بايد بدانند كه اين راه ، طولانى و اين وادى ، ظلمانى است . و تلاش آنها جز بر حيرت و كوشش آنها جز بر گمراهى نمى افزايد.
دين كه سيماى زن را در حجاب عفاف و جلباب طهارت معرفى مى كند ميادين جمال و صحارى جلال را برابر او مى گذارد تا جنبه هاى مختلف هستى او را بالنده و شؤ ون وجودى او را جلوه گر سازد.


zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif



 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ زن در آينه جلال و جمال ◕✿◕◕✿◕...)

[h=2]
[/h]
zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif

برخى كه غبار غفلت بر عقل و غمام شهوت بر قلب دارند با انديشه اى برگرفته از جهل و فكرى برخاسته از وهم در صدد ارائه چهره اى از زن هستند كه نه تنها كمالات شايسته او را تاءمين نمى كند، بلكه بذر تباهى و تخم فساد را در متن حيات اجتماعى ريخته كه از آن چيزى جز شجره خبيثه رذيلت به بار نمى آيد. همانگونه كه افكار انجمادى و آراى ارتجاعى احيانا موجب آن مى شود كه زن نه تنها به حد كمال خود نرسد، بلكه بسيارى از كمالات را كه جامعه در مسير تعالى و رشد بدان نيازمند است از دست بدهد.
انقلاب شكوهمند اسلامى ايران كه هزارها تجربه را در درون خود نهفته دارد، حركت زنان و نهضت مؤ ثر آنها در ميدانهاى مختلف فرهنگى ، اجتماعى ، سياسى و علمى را به عنوان يكى از بهترين شاخص هاى انقلاب عظيم اسلامى ما اعلام داشته و مسير تعالى و شكوفايى جامعه را بعضا در پرتو حركت خردمندانه و سير هوشيارانه زنان جامعه اسلامى معرفى مى نمايد. ليكن بايد از اين تجربه بهره گرفته ضمن حفظ و ترميم ، آن را بالنده نگه داشت .
كتاب حاضر كه يكى از تاءليفات زنده و ماندگار حكيم فرزانه و مفسر يگانه حضرت آية الله جوادى آملى - دام ظله - است ، بررسى اين حقيقت و تحليل اين واقعيت است .
كتاب حاضر مجموعه درسهايى است كه استاد مؤ لف در مركز دينى و فرهنگى ارزشمند جامعه الزهراى قم در بين محصلين و فضلاى آن مركز داشته و مورد مطالعه و مداقه قرار داده شده است ، مطالب اين كتاب ارزشمند را مى توان به پنج بخش تقسيم كرد:

zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ زن در آينه جلال و جمال ◕✿◕◕✿◕...)



zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif
بخش اول : مقدمه اى مبسوط، عقلى و استوار است كه در برگيرنده اساس و اصول حاكم در اين كتاب بوده و نقش راهنماى اين مجموعه را به عهده دارد كه در پايان اين مقدمه فلسفه نامگذارى كتاب - زن در آينه جلال و جمال را تشريح نموده است . اين مقدمه تماما از قلم حضرت مؤ لف - دام ظله - چكيده است .
بخش دوم : شناسايى و معرفى زن در كتاب الهى قرآن مجيد است . گرچه در آغاز آن تذكر داده شده است كه منظور بررسى اين حقيقت از ديدگاه قرآن و عترت است .
بخش سوم : كه تحت عنوان زن در عرفان است ، بررسى شخصيت زن از ديدگاه عرفان ناب اسلامى كه در دامان اسلام پرورش يافته و سخنانى بار يافته از قرآن و وحى دارند مى باشند.
بخش چهارم : در اين بخش از كتاب هويت زن از ديدگاه برهان توسط عقل پيوسته با وحى و نه گسسته از آن تشريح مى شود.
بخش پنجم : و در بخش پايانى ، فصل الخطاب كتاب كه پاسخ آخرين شبهات و ابهامات ارائه شده از مراكز مختلف مى باشد، به قلم فرزانه خود استاد - دام ضله - تحرير گرديده و در پى آن به توضيح و تحليل روايات وارده و احكامى كه در موضوع زن جاى بحث و نقد و نظر بوده و در ضمن درس مطرح شده پرداخته است .
ويراستارى مجموعه اين كتاب و تصحيح و تنظيم دروس آن را جناب حجة الاسلام آقاى محمود لطيفى به عهده داشته كه با تلاش مجدانه خويش در انتشار اين اثر حياتى و ارزشمند سهيم بوده است .
اكنون كه اين توفيق نصيب مركز نشر اسراء شده تا كليه آثار حضرت آية الله جوادى آملى را منتشر سازد، اعلام مى دارد: اين مركز تلاش نموده است بعد از انتشار اين كتاب در سال 1370، نقطه نظرهايى راجع به همين كتاب و همچنين شبهات و نظريات ديگرى كه در ارتباط با شخصيت زن بوده از مراكز مختلف جمع آورى و به محضر استاد - دام ظله - تقديم نموده تا حضرتشان با اضافاتى كه مى فرمايند و با تكميل نظريات و همچنين پاسخ گويى به شبهات جديد، كتاب را در اين دوره از انتشارش جامع تر و زنده تر عرضه كند.
و لذا در اين طبع براى محققين و جستارگران اين گونه مسائل اضافاتى كه افاضات استاد مكرم - دام ظله - مى باشد روشن و آشكار خواهد بود.
در پايان از همه كسانى كه مركز نشر اسراء را در انتشار اين مهم يارى داده اند تقدير كرده و آرزوى عزت و سربلندى نظام اسلامى تحت زعامت رهبر معظم انقلاب ، حضرت آية الله خامنه اى - مد ظله العالى - و تعالى ارواح طيبه شهدا و روح متعالى امام شهيدان امام خمينى - قدس سره - را از درگاه احديت مسئلت داريم .

zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif


 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ زن در آينه جلال و جمال ◕✿◕◕✿◕...)

[h=2]
[/h]
zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif

گزارش و ستايش
1 - كتاب حاضر عصاره مباحثى است كه در سال تحصيلى 69-1368 در جامعة الزهراء عليه السلام قم تدريس شد.
محصلان آن را خواهران طلبه اى تشكيل مى دادند كه از لحاظ معقول و منقول در سطوح عالى اشتغال داشتند.
2 - نقد برخى از شبهات فقهى ، تفسيرى و...با همكارى اين دانش پژوهان صورت پذيرفت .
چنانكه رنج پياده كردن از نوار و ويرايش ابتدايى و تصحيح و تنظيم مقدماتى را در كمال خلوص تقبل فرموده اند.
لذا از مسؤ ولين گرانقدر جامعه الزهرا عليه السلام و مدرسان و محصلان اين مركز علمى صميمانه سپاسگزارى مى شود.
3 - بخش مهم مطالب اين پيشگفتار ثمره سمينارى بود كه از طرف مسؤ ولين محترم صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران پيرامون اعتلاى زن و سيرت و سنت اسلامى وى در رفتار و گفتار و نوشتار و ارائه هنر ممدوح و ايجاد مهر و انعطاف در جامعه با كمال تحرز از تهتك و نهايت تنزه از غرب زدگى و...برگزار شد كه از زحمات بى شائبه آنان به اميد تكامل اين نهاد و تكميل ديگران خالصانه تقدير مى شود.
4 - بخش ديگر از مباحث اين مقدمه پاسخ به چند سؤ ال علمى بود كه از طرف مسؤ ول ارجمند مركز مطالعات مسائل زنان ، ارائه شد كه چون حاوى معارف بلند قرآنى بود سهم مستقلى از اين مطالب را به خود اختصاص داد كه ضمن مسالت سعادت و كاميابى كارگزاران آن كانون تحقيق در معرفت جلال و جمال زن از كوشش بليغ آنان تشكر مى شود.
5 - ويرايش نهايى و تصحيح و تنظيم كامل و اشراف عالمانه به عهده حجه الاسلام آقاى محمود لطيفى از مدرسين محترم جامعه الزهرا عليه السلام بود كه اميد است در كار خويش مصيب و در نزد خداى جهان مثاب باشند.
6 - طبع مصحح و هنرمندانه اين اثر را مركز نشر فرهنگى رجاء به عهده دارد كه با رجاى واثق صلاح و فلاح و نجاح آن مسالت مى شود.

zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ زن در آينه جلال و جمال ◕✿◕◕✿◕...)

[h=2]
[/h]
zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif

پيشگفتار
بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين
قال اميرالمومنين على عليه السلام : عقول النساء فى جمالهن و جمال الرجال فى عقولهم .
[SUP](1)[/SUP]
هر موجودى مظهر نامى از نامهاى الهى است ، زيرا خلقت كه از اوصاف فعلى خداست نه از اوصاف ذاتى وى ، عبارت است از تجلى خالق در چهره مخلوقهاى گوناگون ؛ چنانكه حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام فرموده است : الحمدلله المتجلى لخلقه بخلقه
[SUP](2)[/SUP] عنوان تجلى از لطيف ترين تعبيرهاى عرفانى است كه قرآن و عترت از آن ياد كرده اند، و سالكان دور انديش و درون بين را به خود جذب نموده است ، چون سالك محب بيش از باحث متفكر از نشانه مقصود آگاه بوده و از آن لذت مى برد و هرگز به شنيدن بانگ جرس كاروان كوى حق بسنده نمى كند بلكه مى كوشد تا از علم به عين آرد و از گوش به آغوش .

zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ زن در آينه جلال و جمال ◕✿◕◕✿◕...)

[h=2]
[/h]
zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif

مراتب تجلى حق
تجلى حق چون مقول به تشكيك است مراتب گوناگونى دارد كه برخى از آنها مايه فرو ريختن كوه استوار كه خود نگهدار و راسى زمين است مى باشد.
فلما تجلى ربه للجبل جعله دكا وخر موسى صعقا
[SUP](3)[/SUP]
چون پروردگار موسى بر كوه جلوه نمود آن را ريز ريز ساخت و موسى بيهوش بر زمين افتاد.
و بعضى از آنها پايه برپايى پاشكستگان بوده و آنها را از حضيض ذلت به ذروه عزت مى رساند چنانكه رفع مستضعفان و وضع مستكبران
[SUP](4)[/SUP] هر دو بر اين اساس است .
تشكيكى كه در درجات تجلى مشهود است به مراتب ظهور بر مى گردد كه عرفان با آن تاءمين مى شود نه مراتب وجود كه حكمت متعاليه بر آن اساس تنظيم مى گردد؛ زيرا جهان آفرينش با همه شؤ ون گوناگون خويش كمتر از آن است كه در اصل هستى سهيم بوده و در آن ، همتاى خداى بى همتاى خود باشد، پس شدت و ضعف آن در ظهور و نمود است نه در وجود و بود.

zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif

 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ زن در آينه جلال و جمال ◕✿◕◕✿◕...)


zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif

تجلى حق گاهى مايه موت است و زمانى پايه حيات چنانكه فرشته مرگ مانند ملك زندگى هر دو تجلى خدايند كه يكى هنگام جان دادن به زنده ها ظهور مى كند و ديگرى هنگام جان يافتن از آنها، لذا حضرت امام سجاد عليه السلام جريان قبض روح انسان توسط حضرت عزرائيل عليه السلام را به عنوان تجلى فرشته مرگ از پرده هاى غيب ياد كرده و چنين مى فرمايد: ...و تجلى ملك الموت لقبضها من حجب الغيوب
[SUP](5)[/SUP] از اين رهگذر اماته حق تجلى اوست چنانكه احياى وى تجلى اوست .
مناسبترين تعبير از جهان امكان همان عبارت آيت ، به معناى علامت و نشانه است كه فرهنگ غنى و قوى قرآن با آن همراه است و چون هر موجود امكانى به تمام ذات و صفت و فعل خود نشانه خداى بى نشان است پس از خود چيزى ندارد زيرا در آن حال حاجب مى بود نه آيت ، براى آن كه هيچ مستقلى غير خود را نشان نمى دهد، چه اين كه پندار استقلال نيز پرده شهود است و نمى گذارد خداى متجلى را مشاهده نمود با اين كه به هر سمت و سوى كه بنگريد چهره فيض خدا آشكار است :



zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif


 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ زن در آينه جلال و جمال ◕✿◕◕✿◕...)

[h=2]
[/h]
zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif

اينما تولوا فثم وجه الله
[SUP](6)[/SUP]
به هر سو رو كنيد آنجا روى خداست .
ولى انسان مختال و متوهم كه در پرده پندار خودبينى يا ديگر بينى به سر مى برد از ديدار حق محروم است .
چون خداوند بسيط الحقيقه است و هيچگونه كثرت و تعدد در او راه ندارد لذا اوصاف ذاتى وى عين ذات او بوده ، چنانكه عين هم اند بنابراين اسماى حسناى او همگى آيت همان ذات يگانه و يكتا است يعنى هر اسمى همه كمالهاى ذاتى و وصفى و فعلى را بهمراه دارد و تفاوت نامهاى الهى گذشته از محيط و محاط بودن و صرف نظر از تقسيمهاى ديگر فقط در ظهور و خفاى كمالهاست . يعنى هر اسمى واجد تمام كمالهاى الهى بوده و مظهر همه آنهاست ليكن در ظهور و خفاى آن كمالها بين اسماء اختلاف است ، بنابراين مظهر هر نامى كمالهاى اسامى ديگر را داراست گرچه فعلا كمالهاى مزبور در او ظهور ندارد.

zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif


 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : (...◕✿◕◕✿◕ زن در آينه جلال و جمال ◕✿◕◕✿◕...)

[h=2]
[/h]
zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif

هماهنگى مهر و قهر يا جمال و جلال
جلال و جمال كه از اسماء الهى اند مظاهر گوناگون دارند ولى چون جلال حق در جمال وى نهفته است و جمال وى در جلال او مستور است ، چيزى كه مظهر جلال الهى است به نوبه خود واجد جمال حق بوده و چيزى كه مظهر جمال خداست به نوبه خويش داراى جلال الهى خواهد بود. نمونه بارز استتار جمال در كسوت جلال را مى توان از آيات قصاص و دفاع استنباط نمود يعنى حكم قصاص ، اعدام ، اماته ، خونريزى ، قهر، انتقام ، غضب ، سلطه ، استيلا، چيرگى و مانند آن كه از مظاهر جلال و جنود ويژه آن به شمار مى روند، احيا، صيانت دم ، مهر، تشفى ، خشنودى و نظاير آن را كه از مظاهر جمال و سپاهيان خاص آن شمرده مى شوند به همراه دارد چنانكه خداوند صاحب جلال و جمال چنين مى فرمايد:
و لكم فى القصاص حياة يا اولى الالباب [SUP](7)[/SUP]
يعنى اين اعدام ظاهرى احياء را در درون خود داشته و مانع از بين بردن ظالمانه ديگران است و اين مرگ فردى حيات جمعى جامعه را تاءمين مى نمايد و اين قهر زودگذر مهر مستمر را به دنبال دارد و...چنانكه درباره دفاع مقدس و پيكار در برابر تهاجم بيگانگان نيز مى فرمايد:


zibasaz.persiangig.com_pic_bar_1_9.gif
 
بالا