*✿* بسان پرنده ای بی تاب، به سوی آشیانه ات به پرواز آی!!! *✿*

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

0.453586001303757365_irannaz_com.jpg


نگاه اول:

1* هر اتم از دوقسمت هسته والکترون تشکیل شده است. هسته دارای بار مثبت و الکترون های اطراف آن دارای بار منفی است... و هر الکترون دارای فلک یا مدار معینی است و با سرعت به دور هسته در گردش می باشد.

2* این قانون در آفرینش اجرام بزرگ آسمان ها، نظیر خورشید ها ، ستارگان و سیارات و اقمار آنها حکمفرماست، بنابراین خورشید در منظومه شمسی مانند هسته اتم می باشد و سیاراتی که در این فلک به دور خورشید در گردش هستند شبیه چرخش و حرکت الکترون ها به دور هسته اتم می باشند«...وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ»«...و هر يك از اينها و ديگر ستارگان چون ماهيان دريا در مدارى شناورند» (یس/40).

3* خورشید یکی از ستارگان کهکشان است که با سیارات و اقمار خود(منظومه شمسی) در مدار بسیار بزرگی به دور مرکز کهکشان گردش می‌کند.(نوری همدانی،1362).

«وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ»«و خورشيد آيت و نشانه اى ديگر است كه پيوسته روان است تا آن گاه كه با فرا رسيدن اجلش به استقرار و سكونى كه براى آن تعيين شده است برسد. اين، اندازه گيرى خداوندى است كه هيچ كس و هيچ چيز بر او فايق نمى آيد و به همه مصلحت ها داناست» (یس/38).

4* «خورشید یک قسمت از هفتاد قسمت نور «کرسی» و کرسی یک جزء از هفتاد جزء نور «عرش» است و عرش یک هفتادم نور «حجاب» و حجاب یک بخش از هفتاد بخش نور «ستر» است». (صدوق، 1388: 250).از این روایت بدست می‌آید که نسبت عرش به اطرافش مانند نسبت خورشید به دنیای ماست، زیرا خداوند چنین فراهم آورده است که خورشید تدبیر و نظام اجسام اطرافش را به عهده دارد.( طباطبائی، 1387: 172 ).

«و در آن روز فرشتگان را مى بينى كه براى اجراى فرمان خدا پيرامون عرش الهى در گردش اند و همراه با ستايش پروردگارشان پيوسته او را تسبيح مى گويند...»(زمر/ 75).


5* «هر كه در آسمان ها و زمين است همواره حاجت خود را از او مى طلبد، زيرا از هر جهت به وى نيازمند است.(الرحمن/29).

«و ابراهيم گفت: من وطن خود را ترك مى گويم و از ميان مردم مشرك به سوى پروردگارم رهسپار مى شوم. (عنکبوت/26).

«آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است، خدا را تسبيح مى گويند و او را به پاكى از هر عيب و نقصى ياد مى كنند»(جمعه/1).

«و زبان به ذكر نام پروردگارت بگشاى و به سوى او دست به دعا بردار و به درگاه او تضرع كن».(مزمّل/8).

و همه كسانى كه در آسمان ها و زمينند مملوك اويند؛ پس حق اوست كه آنان را از سراى دنيا به سراى آخرت كوچ دهد. همه كسانى كه در آسمان ها و زمينند ( فرشتگان، جنيان و آدميان ) خاضعانه به فرمان او گردن نهاده اند » (روم/26).

«آيا چيره بودن پروردگارت بر هر چيز و نيازمندى آنها به او و در نتيجه آشكار بودن او براى همه پديده ها، در اثبات يگانگى او كفايت نمى كند؟ »(فصلت/ 53).

»آری کافی است برای اینکه هیچ موجودی نیست مگر آنکه از تمامی جهات محتاج به خدا و وابستة به اوست و خدا قاهر و مافوق آن است، پس خدای متعال برای هر چیزی مشهود و معلوم است هرچند که بعضی او را نشناسند»( طباطبائی،1360،ج34: 331).


از هر نقصی منزّهی، همه چیز را پر کرده‌ای و از همه‌چیز جدائی پس تو از هیچ چیزی غایب نیستی.

میان خدا و خلقش بجز خلقش پرده‌ای نیست، بدون هیچ حجابی در پرده قرار گرفته و معبودی جز او نیست... که او بزرگ و برتر است»(صدوق، 1388: 250).

«برخی از اشیاء را از بعض دیگر پوشانیده تا دانسته شود میان او و خلقش حجابی جز مخلوقاتش نیست» (صدوق، 1388: 482).
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
نگاه دوم

1* زمین وامدار خورشید است، چون از خورشید است و بدنبال اوست، خورشید برای زمین و منظومة شمسی است. در یک روز، تمام زمین از خورشید استفاده می‌کند، گیاهان برای رشد و تعالی خود به خورشید نیاز دارند. این یک سنت و قانون الهی در طبیعت است.

جسم ما نیز از زمین است ما هم به خورشید و زمین نیاز داریم. اما خورشید جان‌ها و عالم انسانی کیست که باید به او توجه کنیم و از او انرژی بگیریم؟ برای رشد فضیلت‌های اخلاقی و شکوفائی انسانیت به خورشید و منبع نور نیاز داریم و آن امام و نور امام(عج) است.

2* «امام همانند خورشید درخشان جهان است.امام همان آب گوارای تشنگان است. امام همان رفیق و همدم انسان و مشعل هدایت است»(صدوق،1388ج1: 193).

«...و اما چگونگی انتفاعی که مردم در غیبت از من می برند، همچون انتفاع از خورشید است هنگامی که در پشت ابرها پنهان شود...»(تونه ای،1388: 307).

« فرزندم مهدی، بدانکه دل‌های اهل طاعت و اخلاص بسان پرنده‌ای که بسوی آشیانه پر می‌کشد بی‌تابانه راهی کوی تواند».(صدوق،1384،ج2: 448).

«وظیفة امام تنها بیان صوری معارف و راهنمایی ظاهری مردم نیست... بلکه ولایت و رهبری باطنی اعمال را بعهده دارد و اوست که حیات معنوی مردم را تنظیم می‌کند و حقایق اعمال را بسوی خدا سوق می‌دهد. بدیهی است که حضور و غیبت جسمانی امام در این باب تأثیری ندارد و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم اشراف و اتصال دارد اگرچه از چشم جسمانی مردم مستور است و وجودش پیوسته لازم است» ( طباطبائی، 1378: 224).

3* و زمين به نور پروردگارش روشن مى شود، و خوبى ها و بدى ها براى همگان آشكار مى گرد (زمر/ 69)

«بعید نیست مراد به اشراق زمین... از قبیل کنار رفتن پرده‌ها و ظهور حقیقت اشیاء و بروز واقعیت اعمال باشد».

( طباطبائی،1393،ج17: 447).

«هنگامی که قائم ما قیام کند زمین به نور امام روشن می‌شود و بندگان از نور آفتاب و ماه بی‌نیاز می‌شوند»(بحرانی،1427،ج6: 565).

« بر او جامه‌هائی از نور است که از فروغ نور قدس روشن است»(صدوق،1384،ج2: 60).

« و آنگاه که خروج کند زمین به نورش روشن گردد و در میان مردم میزان عدالت وضع کند و هیچکس به دیگری ستم نکند»(صدوق،1384،ج2: 61).

« بدون شک این آیه مربوط به قیامت است و اگر می‌بینیم در بعضی از روایات اهل بیتعلیه السلام به قیام حضرت مهدی(عج) تفسیر شده در حقیقت نوعی تطبیق و تشبیه است و تأکیدی بر این معنی که به هنگام قیام‌مهدی(عج) دنیا نمونه‌ای از صحنة قیامت خواهد شد و عدل و داد بوسیلة آن امام به حق و جانشین پیامبر(ص) و نمایندة پروردگار در روی زمین تا آنجا که طبیعت دنیا می‌پذیرد حکمفرما خواهد شد. (مکارم شیرازی،ج19: 545).

هم‌اکنون زمین با نور خورشید روشن می‌شود، اما قبل از برپایی قیامت، روزی فراخواهد رسید که پروردگار عالم زمین را با نور ولّی و حجّت خودش روشن خواهد نمود.

»این تعبیر امام‌صادقعلیه السلام که در آن هنگام مردم از نور خورشید و روشنائی ماه بی‌نیاز شده و به نور امام اکتفا می‌کنند، چه تعبیر حقیقی باشد چه رمزی و اشاره‌ای، پرده از حقیقتی عظیم برمی‌دارد و آن این است که امام‌مهدی(عج) آن سرّ بزرگ ربانی هستند که وقتی از عالم غیب پا به عالم شهود می‌گذارند اشعة بدن شریفش و جیوب نوری که خداوند به ایشان اختصاص داده جایگزین نور خورشید و روشنائی ماه می‌گردد، همانطور که اشعة نفس مبارک ایشان نیز بر نفوس بشر تابیده و معادن انسانیت را از قوه به فعلیت می‌رساند»( وحید خراسانی،1385: 12).
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

4* همه هستی در مسیر تکامل روبه لطافت دارند، زمین نیز در این راستا آن‌قدر آمادگی خواهد داشت که از نور امام‌روشن شود. این چه نوری است که زمین از نور خورشید بی‌نیاز می‌شود؟ این‌چه منبع فیضی است که زمین و زمان را شیدای خود خواهد نمود؟

زمین هم اینک از خورشید خود بهره‌ها دارد و به خورشید فردا می‌اندیشد.اما انسان بدنبال کدام خورشید است؟آیا غم امروز و اندیشة فردا دارد؟

5* «آیا حمد خدا بجا نمی‌آورید که وقتی قیامت می‌شود هر قومی را به سوی کسی می‌خوانند که آن کس را دوست می‌داشتند؟ ما دست به دامن رسول خدا(ص) می‌شویم و شما دست به دامن ما»(بحرانی،1427،ج4: 588).

«این روایت دلالت دارد بر اینکه رسول‌خدا(ص) امام امامان است همچنانکه گواهی است بر گواهان، و نیز دلالت دارد بر اینکه مسئله دعوت به امام در روز قیامت در بین خود ائمه هم جریان خواهد داشت»( طباطبائی،1393،ج13: 234).


6* «وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ.إِلَی رَبِّهَا نَاظِرَةٌ» (قیامت/ 22و23)« آن روز كه قيامت برپا شود، چهره هايى خرسند و شادابند. از همه چيز دل بريده اند و تنها به پروردگارشان نگريسته و به او دل بسته اند « .«از این آیة شریفه استفاده می‌شود که برای انسان کمالی فوق فهم نیز است... و شاید منظور از آیة شریفه نیز همین باشد، و مراد از «نظر بر خداوند» که در این آیه آمده است همان مشاهدة قلبی است»( طباطبائی،1389: 200).

«سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» (یس/58) «سلام بر آنان باد. اين سلام از جانب پروردگارى رحمت آفرين به آنان گفته مى شود».

«[در بهشت] از طرف خداوند به حاضرین در روز ضیافت خاص خداوند عنایتی بعنوان سلام و تحیّت عطا می‌گردد همه گویند: انت‌السلام‌ و من عندک السلام... آنگاه یک تجلی از تجلیّات انوار الهی برای آنها می‌شود که همه به سجده می‌روند و انوار تازه‌ای به آنها افاضه می‌گردد که آرزو می‌کنند همانجا بمانند»(دستغیب، 1382).



:gol::gol::gol:
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
نتیجه گیری:

همچنان که زمین از خورشید و وامدار خورشید است و تمام زمین و زمینیان از خورشید استفاده کرده و برای رشد و تعالی خود به آن نیاز دارند
و این یک سنت و قانون الهی در طبیعت است،
جان‌ها و عالم انسانی نیز برای رشد فضیلت‌های اخلاقی و شکوفائی انسانیت به خورشید و منبع نور نیاز دارد

و آن امام و نور امام(عج) است.

لذا پیوسته باید به او توجه کرده و انرژی گرفت.
چرا که امامعلیه السلام خورشید عالم انسانیت است.

البته این چرخه در افقی بالاتر امتداد دارد و در نهایت ،همه به خدا منتهی می شود.

سبحان ربّک ربّ العزة عمّا یصفون و سلام‌علی‌المرسلین والحمدلله رب‌العالمین





منابع

قرآن کریم ،ترجمه بر اساس المیزان(محمد رضا صفوی)،دفتر نشر معارف، قم.

بحرانی،سید هاشم،1427، البرهان فی تفسیرالقرآن،موسسه اعلمی، بیروت.

تونه ای،مجتبی،1388،فرهنگ الفبایی مهدویت(موعود نامه)،مشهور، قم.

دستغیب ،سید عبدالحسین،1382،سرای دیگر،( بنقل از بحار، ج8)، دفتر انتشارات اسلامى، قم.

صدوق،محمدبن علی،1388توحید، باب43، ح2،و باب28،ح12، وباب8 ح3،علویون، قم.

صدوق،محمدبن علی،1388، عیون اخبار الرضا،(مترجم 2جلدی)، ج 1، پیام علمدار،قم.

صدوق،محمدبن علی ،1384،کمال‌الدین، ج2، ترجمه منصور پهلوان، مسجد جمکران، قم.

طباطبائی،سید محمد حسین،1387، ترجمه رسائل توحیدی، ص172، بوستان کتاب، قم.

طباطبائی،سید محمد حسین،1360، المیزان(مترجم 40 جلدی)، ج34، ، محمدی،تهران.

طباطبائی،سید محمد حسین،1393، المیزان(مترجم 20 جلدی)، دفتر انتشارات اسلامى، قم.

طباطبائی،سید محمد حسین،1378، شیعه در اسلام، دفتر انتشارات اسلامى، قم.

طباطبائی،سید محمد حسین، انسان از آغاز تا انجام،ترجمه صادق لاریجانی، بوستان کتاب قم.

مکارم شیرازی، ناصر و همکاران،1380، تفسیر نمونه،ج19،دارالکتب الاسلامیه، تهران.

نوری، حسین،1362، انسان و جهان( به نقل از تسخیر ستارگان،ص448)، کتابخانه صدر، تهران.

وحید خراسانی ،1385،روشن شدن زمین به نور امام‌علیه السلام، ماهنامه موعود، شماره 67، تهران.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: بابک
بالا