چند توصیه درباره مشاور مالی

  • نویسنده موضوع filiph
  • تاریخ شروع

filiph

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
گاهی اوقات ما برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه و پس اندازمان به مشاوران مالی رجوع می‌کنیم تا آنها به ما کمک کنند که چطور بتوانیم به‌گونه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم که به بالاترین سود دست پیدا کنیم. مثلا به سراغ بورس برویم و سهام بخریم یا به سراغ بازار طلا و مستغلات برویم یا اصلا پولمان را در بانک پس‌انداز کنیم. اما هنگام مشورت با یک مشاوران مالی شما باید حتما چند نکته را رعایت کنید:
زیاد سوال کنید
بسیاری از مردم وقتی به سراغ مشاور مالی می‌روند منفعل شده و صرفا به توصیه‌های او گوش کرده و آنها را عملی می‌کنند. بدون اینکه از مشاور خود درباره توصیه‌اش سوال کنند. مثلا دلیل این توصیه چیست؟ آیا این توصیه سابقا در عمل موفق بوده است؟ درصد این موفقیت چقدر است؟ میزان سود محتمل چقدر است؟ در چه شرایطی این پروژه شکست می‌خورد و سوالاتی از این دست.
به سراغ اولین فرد نروید
مشورت مالی مساله‌‌ای بسیار مهم و اساسی است. شما می‌خواهید آن فرد را محرم اسرار مالی‌تان بکنید و تصمیم درست یا خطای او می‌تواند همه جنبه‌های زندگی شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. پس تا آنجا که امکان دارد سعی کنید در این زمینه تحقیق کنید. حتی اگر یکی از دوستان یا اقوام‌تان شخصی را توصیه کرده است، حرف او را بدون تحقیق قبول نکنید. افراد مختلف معرف مشاوران مختلف بهتر هستند پس توصیه یک شخص ثالث تنها تا حدی راهگشاست.
سابقه فرد را استخراج کنید
ببینید او قبلا در چه مشاغلی کار کرده و در زمینه‌هایی از تجربه کافی برخوردار است؛ چون همه توصیه‌های یک مشاور مالی در سطح هم نیستند. بسته به تجربه و زمینه آن فرد شما باید به برخی از توصیه‌های او وزن بیشتری بدهید. اگر مشاور شما در زمینه بورس فوق‌العاده بوده است، شاید بهتر باشد توصیه‌های او را در این زمینه بیشتر جدی بگیرید. دقت کنید که محدودیت دانش یا سابقه یا حوزه فعالیت مشاورتان حوزه فعالیت یا موفقیت شما را محدود نکند. به توصیه‌ها به صورت اموری مطلق نگاه نکنید. به هر توصیه وزن متناسب ارزش آن بدهید.
دست پر باشید
باید در مشاوره مالی ابتکار عمل در دست شما باشد. به همین خاطر قبل از رفتن به سراغ مشاور تصویری از برنامه اقتصادی‌ای که در نظر دارید ترسیم کنید تا هم مشاور بتواند بهتر به شما کمک کند و هم شما بتوانید حداکثر بهره را از او ببرید.انفعال بیش از حد باعث می‌شود روال امور از دست شما خارج شود. فراموش نکنید که کارکرد مشاور این نیست که به جای شما زندگی اقتصادیتان را در دست بگیرد.
منبع : مشاور مالی
 
بالا