ورود ایران به فضای جدید در توسعه فناوری ماهواره

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
www.irinn.ir_sitefiles_13931114__D8_B3_DB_8C_D8_A7_D8_B3_DB_8C1bdfbae9f6a588a06a2eb32b7d7959fc.jpg

رئیس شورای عالی صاایران با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ملی "فجر" گفت: فضای کلی فناوری ها و زیر سامانه ها برای ماموریت فضایی و ماهواره در ماهواره فجر اثبات شد و وارد فضای جدیدی در توسعه فناوری ماهواره شدیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، محمدرضا ولوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به پرتاب نخستین ماهواره بومی ایران در سال 87 و با تاکید بر دستاوردهای قابل توجه ایران در حوزه ماهواره افزود: قدرت طراحی ما برای ماهواره، توسعه یافته و این در حالی است که در شرایط تحریم همه جانبه هستیم .

www.irinn.ir_sitefiles_13931114__D8_B3_DB_8C_D8_A7_D8_B3_DB_8C21f43cc424d91dfc3040957d46c4c6df.jpg

وی با اشاره به پیچیدگی های ساخت ماهواره گفت : در حوزه مخابرات ، مکانیک ، انرژی و کامپیوتر باید مسلط بود تا بتوان ماهواره ای را ساخت و آن را به فضا پرتاب کرد و آن ماهواره بتواند ماموریت خود را انجام دهد .
ولوی با اشاره به کاربردهای ماهواره ها افزود: حدود 52 درصد ماهواره ها در حوزه مخابرات ،3 درصد ماهواره ها در حوزه هواشناسی ، حدود 5 درصد در حوزه علوم و اکتشافات معادن زیرزمینی ، 7 درصد در حوزه امنیتی ، 8 درصد در حوزه خدماتی موقعیت یابی ، 13 درصد در حوزه سنجش از راه دور و 12 درصد در حوزه پژوهش و تحقیقات متمرکز شدند .
وب با بیان اینکه در موضوع مشارکت و فروش فناوری ماهواره می توانیم فعال باشیم و نفع اقتصادی ببریم گفت : سند راهبردی در حوزه توسعه فناوری فضایی داریم . وی افزود: اهداف و فضای توسعه ما بشردوستانه و صلح آمیز است - توسعه رفاه عمومی و توسعه متوازن از حوزه فناوری فضایی برای ما مهم است .
رئیس شورای عالی صاایران ادامه داد: استفاده از فضا برای اهداف مسالمت آمیز ، کاووش فضا ، توسعه وبهره وری اقتصادی از فضای علمی وفناوری و روحیه اتکاء به خویش از دیگر اهداف است.
وی افزود: توسعه حوزه فضایی یکی از اهداف توسعه کشور و در برنامه سند چشم انداز و 5 ساله یکی از فناوری های اولویت دار است .
رئیس شورای عالی صاایران با بیان اینکه گردش مالی در این حوزه تا سال 2024، حدود 700 میلیارد دلار خواهد شد، گفت: بومی سازی در صنعت ماهواره ، بازار گسترده ای را در آینده برای ما خواهد داشت .

فناوری ماهواره در ایران بومی
رئیس پژوهشگاه صاایران هم در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه نخستین ماهواره ایران در 14 بهمن سال 87 با نام " امید" پرتاب شد گفت: امروز ماهواره ملی فجر را در مدار قرار داریم که موفقیت بزرگی بود.

www.irinn.ir_sitefiles_13931114__D8_B3_DB_8C_D8_A7_D8_B3_DB_8C98f37398c6721c2728a520f3a24192ae.jpg

اصغر ابراهیمی با تاکید بر اینکه نیروی انسانی جوان و متخصص یکی از سرمایه های اصلی ماست، افزود: توانایی طراحی سیستمی و تبدیل ایده به محصول در مجموعه های فضایی را داریم و بدون اینکه از کشورهای صاحب فناوری کمک بگیریم سیستم های بسیار پیشرفته و به روز را طراحی کردیم .
وی ادامه داد: مجموعه صنایع الکترونیک ایران متولی ساخت ماهواره "فجر" است و این ماهواره در سطح ملی و دولتی هم پشتیبانی شد و در مدار قرار گرفت .
ابراهیمی گفت: پس از سال 1957 که بشر نخستین بار یک سازه دست ساز زمینی را در مدار قرار داد رقابت فشرده ای میان کشورهای صنعتی برای حضور در عرصه فضا شکل گرفت .
رئیس پژوهشگاه صاایران افزود: باتوجه به اینکه عرصه فضا، خطر بالا و فناوری های گرانی دارد کمتر کشوری به این عرصه ورود می کند اما جمهوری اسلامی ایران تصمیم جدی برای ورود به این عرصه گرفت و توانست در سال 87 ماهواره "امید" را به فضا پرتاب کند و پس از آن ماهواره های "نوید" علم و صنعت ، "رصد" و ماهواره "فجر" را پرتاب کرد .
ابراهیم اضافه کرد: بیش از 50 کشور دارای ماهواره هستند اما کشور هایی که بتوانند ماهواره بسازند و خودشان پرتاب کنند محدود هستند .
وی تاکید کرد: کشور ما اکنون ماهواره را طراحی و می سازد و پرتاب می کند.

ویژگی های ماهواره فجر
مهدی کاظمی ، کارشناس امور فضایی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به موفقیت کشورمان در پرتاب ماهواره "فجر" گفت : این ماهواره با سرعت 8 کیلومتر در ثانیه معادل 28 هزار کیلومتر در ساعت در فضا حرکت می کند و در شبانه روز 14 بار دور زمین می چرخد .
وی افزود: اکثر سایت های بین المللی حضور این ماهواره را تائید کردند و رصد الکترونیکی این ماهواره میسر است.
کاظمی تاکید کرد: این ماهواره از ماهواره های قبلی کشورمان، از نظر فنی بالاتر و علاوه بر طراحی، زیر سیستم های این ماهواره هم بومی است.
 
بالا