^^^^^^مگر مغز هم تبخال مي‌زند؟!^^^^^

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
اگر احساس گزگز لب داريد...

گاهي اوقات افراد شب‌ها خواب وحشتناك مي‌بينند و ممكن است حتي صبح كه بيدار مي‌شوند يادشان برود چه خوابي ديده‌اند اما وقتي جلوي آينه مي‌روند مي‌بينند كه گوشه لب‌شان تبخال زده است. البته الان ثابت شده است كسي كه تبخال ناحيه دور لب مي‌زند از يك يا دو روز قبل دچار حس گزگز و مور مور در محل تبخال مي‌شود. در اين صورت مي‌توان حداكثر تا دو روز از قرص‌هاي آسيكلووير يا والاسيكلووير يك عدد صبح و يك عدد شب استفاده كرد. به اين ترتيب قبل از بروز ضايعه تبخالي دور لب يا بيني مي‌توان از آن پيشگيري كرد.

دكتر مسعود مرداني، فوق‌تخصص بيماري‌هاي عفوني و استاد دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي:
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"

تبخال ناحيه تناسلي چه علائمي دارد؟


يكي از مهم‌ترين عفونت‌هاي ويروسي هرپس، عفونت دستگاه تناسلي است. در اولين حمله تبخال به ناحيه تناسلي معمولا فرد دچار تب، سردرد، ضعف، دردهاي استخواني و عضلاني، ترشح از واژن، سوزش ادرار، خارش و حتي بزرگي غدد لنفاوي در ناحيه كشاله ران مي‌شود. با اين حال شايع‌ترين علامت آن ضايعات آب‌دار و درد شديد هنگام مقاربت است. عفونت در اين ناحيه معمولا با هرپس‌سيمپلكس نوع دو ايجاد مي‌شود اما در كمتر از 20 درصد هم ممكن است با HSVیک اتفاق بيفتد. اين عفونت در خانم‌ها به خصوص در دوره اول بسيار پر‌سر و صداست.

پس از ورود به بدن نيز در گانگليون‌هاي خلفي ناحيه نخاع پنهان مي‌شود و به صورت نهفته درمي‌آيد. بعد از چند ماه تا چند سال هم ممكن است دوباره به دنبال استرس يا فشار روحي، قاعدگي، پايين آمدن سطح ايمني بدن، HIV مثبت شدن، ابتلا به بيماري لنفوم، سرطان‌ها، راديوتراپي، مصرف زياد و نابجاي كورتون و. . . عود كند.
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
اين بيماري عود شونده است

در مورد تبخال تناسلي ثابت شده كه شدت هر عود از عود قبلي كمتر است؛ يعني يك ايمني نسبي در فرد ايجاد مي‌شود. بعضي مواقع اگر تعداد دفعات عود بيماري بيش از پنج يا شش بار در سال باشد مي‌توان فرد را براي مدت طولاني شش ماه تا یک سال روي درمان پيشگیري ضدويروسي گذاشت.
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"

دكتر ژانت سروش، متخصص بيماري‌هاي عفوني و تب‌دار:

بار اول از همه سخت‌تر است!

تبخال تناسلي شايع‌ترين بيماري تناسلي زخمي در جهان است كه در اكثر موارد از طريق تماس جنسي منتقل مي‌شود؛ اگرچه به‌ندرت ممكن است راه‌هاي انتقال غير تناسلي هم داشته باشد. براي مثال به ندرت اگر شخصي منطقه ديگري از بدنش آلوده باشد مي‌تواند آن را به منطقه تناسلي منتقل كند. فردي كه اولين‌بار مبتلا به ويروس مي‌شود وارد يك دوره كمون دو تا سه هفته‌اي مي‌شود. اين دوره در بعضي‌ها كوتاه‌تر و در بعضي ديگر طولاني‌تر است.

در بار اول ابتلا به ويروس، علائم خيلي حاد و شديد است. به اين صورت كه معمولا در ناحيه تماس و منطقه بيروني تناسلي، ضايعات جوش‌دار ايجاد مي‌شود. اين جوش‌ها گاهي اوقات به صورت تاول‌هاي آب‌دار خيلي كوچك هستند كه ممكن است در همان چند ساعت يا روزهاي اول بتركند و به صورت زخم باقي بمانند.
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
بعضي‌ها هيچ علامتي ندارند!

يكي از مشكلات تبخال تناسلي اين است كه فرد ممكن است با عود مكرر تبخال، ديگر علامتي نشان ندهد يا علائم آنقدر خفيف باشد كه متوجه آن نشود. ممكن است فقط يك جوش كوچك با درد خيلي خفيف ايجاد شود يا اصلا بدون التهاب و خارش باشد و حتي ديده نشود اما در عين حال بيمار مي‌تواند ويروس را به ديگران انتقال دهد.

پس افرادي كه سابقه تبخال دارند ممكن است در هر دوره‌اي از زندگي‌شان پخش ويروس داشته باشند و اين پخش باعث مي‌شود دوباره با تماس بتوانند آن را به فرد ديگر منتقل كنند؛ هرچند که ممكن است ظاهر ناحيه تناسلي هيچ ضايعه‌اي را نشان ندهد بنابراين براي جلوگيري از ابتلا بايد از تماس پوست با پوست هم جلوگيري كرد؛ يعني استفاده از كاندوم و مانند آن بايد از ابتداي تماس جنسي صورت گيرد.


میگنا
 
بالا