****دو ابتکار جالب از یک دانش‌آموز****

  • نویسنده موضوع kyana
  • تاریخ شروع

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


دانش‌آموز مخترع از استان قم «بخاری هوشمند» و «دستگاه تب سنج» طراحی کرد.


n00027684-b.jpg



محمدرضا صفائی، دانش‌آموز کلاس پنجم از قم در گفتگو با فارس در خصوص «طرح بخاری هوشمند» ‌اظهار داشت: وقتی دیدم دانش‌آموزان روستای شین‌آبادی در اثر آتش گرفتن بخاری نفتی آسیب دیدند به این فکر افتادم تا اگر بخاری آتش گرفت، خود به خود خاموش شود.

وی ادامه داد: این دستگاه از یک سنسور حساس به دود، آژیر، منبع نفت، شیر برقی و تجهیزات دیگر تشکیل شده است و مدت یکسال بر روی آن کارکرده‌ام. صفائی با بیان اینکه در حال ثبت اختراع این طرح هستم، گفت: ویژگی‌های این طرح این است که وقتی سنسور دود را حس کند بخاری قطع می‌شود، آژیر خطر روشن می‌شود تا به مردم آگاهی دهد و برق کلاس نیز هماهنگ با آن قطع می‌شود تا از ایجاد و آتش‌سوزی در اثر جرقه‌زدن جلوگیری کند و منبع نفت را نیز قطع می‌کند.

این مبتکر نوجوان یادآور شد: این دستگاه به بخاری نفتی وصل می‌شود و آژیر اعلام خطر آن نیز بر روی پشت‌بام قرار می‌گیرد. صفائی با اشاره به طرح‌های دیگر خود افزود: یکی از طرح‌های دیگرم «دستگاه تب‌سنج»‌است و به این صورت عمل می‌کند که وقتی دانش‌آموزان هنگام شب دچار تب شدید می‌شوند والدین آنها نمی‌توانند یکسره بیدار بمانند و برای رفع این مشکل این دستگاه را ساخته‌ام.

وی اضافه کرد: وقتی این دستگاه را روی پیشانی کودکان می‌گذاریم اگر دمای بدن از دمای 38 درجه بالاتر برود آژیر می‌کشد. صفایی گفت: این دستگاه تب‌سنج 7 خط دارد، یک آژیر و یک کلید و دارای صفحه فلزی است که توسط یک شارژر 5 ولتی شارژ می‌شود و پس از شارژ به مدت یک روز کار می‌کند.
 
بالا