♦*✿*♦ نعـــمت گرانبـــار (شرح آیه پنج سوره مبارکه قصص) ♦*✿*♦

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
و نرید.jpg

آیه پنج سوره مبارکه قصص، مشهورترین آیه در ارتباط با حکومت جهانی آقا بقیه الله(عج) است. می خواهیم ببینیم که چه ارتباطی دارد و چرا اینقدر مشهور شده است؟

این آیه شریفه تنزیل اش در ارتباط با داستان حضرت موسی(ع) و فرعون است منتهی در همان ظاهرش هم یک جمله و پیام کلی دارد این را همه مفسرین گفته اند – در آیه قبلی هم فرمود: فرعون در زمین برتری جویی کرد و اهل زمین را گروه گروه کرد(البته تعبیر «اهل زمین» آورد «مصر» یا «بلد» و یا «مدینه» نگفت بلکه «زمین» گفت که تفسیر خاص خودش را داردکه فعلا موضوع بحث ما نیست ) همان موضوع "تفرقه بینداز و حکومت کن" – و طایفه ای از آن اهل زمین و آن گروهها را به استضعاف کشانید و پسرانشان را ذبح کرد و زنانشان را زنده نگه داشت انه کان من المفسدین آیه مورد بحث نیز بیانگر ارده خداوند در قبال عملکرد های این چنینی است.


www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"


"پیام کلی آیه"


آیه مورد بحث برجستگی اش در این است که پیامش محدود به زمان خاصی نیست

مخصوصا که فعل ها به صورت مضارع آمده است که استمرار را می رساند.

می فرماید: "و نرید ان نمن ...و نجعلهم ... یعنی: اراده ی ما بر این قرار گرفته است که منت بگذاریم..."

معنی واقعی «منت» یعنی
"نعمت گرانبار" نه به معنی مصطلحی که ما بکار می بریم حتی این منت گذاری را منت گفته اند چون بر همه چیز که منت نمی گذارند وقتی که به انسان یک عطا و هدیه بزرگ بدهند آنوقت می گویند:"منت"

می فرماید:نعمت گرانبار و سنگین را می دهیم بر کسانی که در زمین مورد استضعاف واقع شدند و آنان را ائمه و وارثان زمین قرار می دهیم.




"بنی اسرائیل و آل یعقوب مصداقی از مستضعفین"

در تفسیر همین آیه شریفه در روایت هست که حضرت یوسف وقت رحلتش همه آل یعقوب را جمع کرد و گفت که یک خطری در آینده شما را تهدید خواهد کرد. یک نفر از قبطیان بر شما مسلط خواهد شد و .... همه قضایا بر شما را پیش بینی کرد و سپس گفت: "یک نفر از فرزندان من به نام موسی بن عمران به نجات شما خواهد آمد".

نه تنها بر زمان حضرت موسی صدق می کند که خداوند منت نهاد و آن طایفه ای از اهل زمین را که مورد استضعاف قرار گرفته بود (بنی اسرائیل) آنها را بدست موسی عزت بخشید و فرعونیان را غرق نمود بلکه برای زمانهای بعد از آن هم صدق می کند و ادامه دارد تا روز قیامت. یعنی مفهومش یک مفهوم عمومی است و برای همه زمانهاست.پس برداشت ساده و لازم از تنزیل آیه چنین است: "که ارده و سنت قطعی خداوند بر این قرار گرفته که به هر حال مستضعفین را وارث زمین قرار دهد."


www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

"پیروزی های غیر فراگیر مستضعفین"

البته این مفهوم در طول تاریخ به صورت فراگیر محقق نشده اما هر زمان که عده ای طغیان کردند خداوند با مشیت اش وضعیت را زیر و رو کرده است. یعنی هر کسی که برتری جوئی کرده و ظلم کرده تکوینا –چون ظلم پایدار نیست- خداوند آن مظلومین را در هر عصر و در هردوره ای ولو مقطعی وارثان ظالمان قرار داده است.


"بشارت کلی آیه"

منتهی یک پیامش کلی تر است. یعنی هرچه که در طول تاریخ ولو مستضعفین هم وارث ظالمین شده اند ولی چون محدود و مقطعی بوده و هنوز در سطح کلان مستضعفین وارث زمین نشده اند پس یک مژده است برای آینده (در حد همان تنزیل و ظاهرش ) بنابراین:

اولا: این آیه شریفه پیامش کلی است و برای هر زمان هست و

دوما: بشارتی است برای یک زمانی در آینده که در سطح کلان این وعده ی خدا تحقق می یابد.

www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif

 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
بخوان دعای فرج راکه صبح نزدیک است....

ممنون گمنام عزیز:gol:
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

"منظور از مستضعفین و امامت آنها"

استضعاف درست است که از (ضعف و ضعیف) است منتهی نه اینکه عاجزند بلکه به استضعاف کشیده شده اند. یعنی خودشان به طور طبیعی ضعیف نیستند بلکه حق مال اینهاست منتهی به خاطر ظلم و برتری جویی دسته ای به استضعاف کشیده شده اند می فرماید: اینها را ائمه قرار می دهیم.

ائمه شدن مستضعفین (چه در آینده و چه در هر عصر) یعنی چه؟

منظور این است که در هر دوره ای که ظالمان حاکم بودند و مظلومین تابع آنها (همانطور که در عصر حضرت موسی بنی اسرائیل تابع فرعونیان بودند) قضییه برعکس می شود و ظالمان تابع مظلومین می شوند. پس در برداشت ظاهری ائمه به این مفهوم صحیح است.

و همچنین است "وارثین": ما آنها را وارثین زمین قرار می دهیم (این وارثین هم باز بحث عمیقی دارد که اشاره خواهد شد) یعنی همانطوری که بنی اسرائیل هر چه امکانات و نعمت داشتند دست فرعونیان بود مثل اینکه زمین از آن اینها بود قضییه برعکس می شود و مال مستضعفین می شود پس این یک پیام ساده از این آیه شریفه بود.

www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"



"تطبیق آیه بر اهل بیت(ع)"

منتهی در روایات اهل بیت(ع) این آیه را تطبیق داده اند بر خود اهل بیت و حتی آیات قبیلی را تا آیه بعدی (آیه شش) که فرمود: و نمکن لهم فی الارض و نری فرعون و هامان و جنودهما منهم ما کانوا یحذرون

تا اینجا را به اهل بیت تطبیق داده اند مخصوصا این آیه مورد بحث را (آیه 5)



نمونه اول "تطبیق آیه"

از امام سجاد سوال کردند که حال و وضعیت شما چگونه است؟ (پس از واقعه کربلا ) حضرت فرمود: می دانید که چه حالی دارد کسانی که منکر بنی اسرائیل در میان آل فرعون بودند و شروع کردند به خواندن آیه قبلی (آیه چهار): ... یذبح ابنائهم و یستحی نساءهم...

یعنی در کربلا مردان ما را کشتند و زنان ما را زنده نگه داشتند و به اسارت گرفتند این از باب تطبیق و بیان مصداق است و نه از باب تفسیر و این یک نمونه در ارتباط با تطبیق این آیات بر اهل بیت بود.



"نمونه دوم"

اما راجع به خود آیه از امیرالمومنین به دو سه شیوه در تفاسیر متعدد نقل شده که فرمود: این آیه شریفه در مورد ماست و فرمود: "و نرید ان نمن ..." در ارتباط با ما اهل بیت هست و در بعضی روایات دیگر هست که فرمود: "مائیم ائمه، مائیم وارثین زمین."


"نمونه سوم"

باز یک روایت دیگری از امیر المومنین هست که فرمود: "اگر کسی می خواهد که از امر ما آگاهی داشته باشد باید این آیات اول سوره قصص را بخواند (تا آیه ششم) به این دلیل که؛ خداوند در آفرینش این تطبیق را لحاظ کرده است. کدام تطبیق را؟ یعنی آن حوادثی که بر موسی گذشت بر اهل بیت وآل محمد هم بگذرد."

www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif


 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"


"سنتهای انبیاء در حضرت مهدی (عج)"

همانطور که در روایات هست و حتما شنیده اید که آن حضرت (عج) از ولادت تا ظهورش از همه انبیاء یک سنت دارد. مثلا از حضرت آدم یک سنت دارد. از حضرت عیسی یک سنت دارد. از حضرت موسی یک سنت دارد. از حضرت سلیمان یک سنت دارد و ...

سنتی که از حضرت موسی دارد چیست که این آیات را با آن حضرت تطبیق داده؟ تولدش مخفیانه بوده مثل حضرت موسی و همچنین از حضرت عیسی یک سنت دارد و آن غیبتش است. حالا عین آن روایتی را که از امام صادق(ع) است بیان کنم که خیلی جالب است منبع اصلی این روایت کمال الدین صدوق (رک:منتخب الاثرفی الامام الثانی عشر فصل دوم باب 27 حدیث 12) هست که فرمود: "خداوند برای قائم ما از اهل بیت سه مورد از پیامبران را در نظر گرفته است تولدش را مثل تولد موسی غیبتش را مثل غیبت عیسی و همچنین طولانی شدن غیبتش را مثل طولانی شدن قضییه ی نوح قرار داده " و این خیلی حکمت دارد حالا این درست است که نوح غایب نبود منتهی میدانید که حضرت نوح چقدر قول دارد که ما کشتی را به امر خدا می سازیم و چقدر طول می کشد و این غیر از طولانی شدن عمر حضرت است و نکته بسیار ظریفی دارد یعنی فراتر از قضییه ی طول عمر است چون که در همین روایت قضییه طول عمر را درآخر به صورت جداگانه ذکر می کند نه بعنوان مورد چهارم.


www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif


 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"


"حضرت نوح(ع) و کشتی نجات اهل بیت(ع)"

حضرت نوح دنبال چه بود؟ دنبال ساختن کشتی بود. "کشتی نجات" چون اهل بیت کشتی نجات انسانها هستند ولی عملا به خاطر وجود موانعی همه را نتوانستند بالفعل به ساحل نجات برسانند. اما زمینه سازی لازم را انجام دادند و رهنمون شدند پس وجود شریف آن حضرت(عج) همان اهل بیت است چون خلاصه اهل بیت و جزئی از اهل بیت است. پس هنوز کشتی برای اهل زمین آماده نشده است


فرق کار نوح(ع) با حضرت ولیعصر(عج)

اما فرق کار نوح(ع) با آن حضرت (عج) در چیست؟

حضرت نوح می خواست آنها را از طوفان ظاهری نجات بدهد منتهی اهل بیت می خواهند از طوفان واقعی یعنی از این دنیا که ماهیت آن هلاکت گاه است و این دنیا دریای طوفانی و ظلمانی است و دارای امواج غرق کننده است نجات بدهند.


www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"


"راز طول عمر حضرت بقیه الله"

بعد از این سه مورد فرمود: "قرار داد خداوند بعد از این مورد عمر بنده صالح یعنی حضرت خضر را دلیل بر عمرش " ببینید این خیلی اشاره صریحی است یعنی قضییه ی طول عمر را صراحتا بیان می کند.

اینکه از عمر حضرت سوال می شود بیشتر ما قضییه ی حضرت نوح را پیش می کشیم اما در روایت مساله عمر را به قضییه حضرت خضر حواله می دهد چرا حضرت خضر زنده است؟ جوابش چیست؟ به دلیل یافتن "آب حیات"

در زیارت حضرت(عج) در روز جمعه می گوئیم: "السلام علیک یا عین الحیاه" نه تنها حضرت آب حیات است بلکه خود چشمه حیات است پس این قضیه ی عمر خیلی روشن است که چرا عمرش طولانی است و آنهم چرا جوان است در حالیکه حضرت نوح با گذشت زمان پیر می شود اما حضرت علاوه بر زنده بودن جوان هم هست بعد ما بیائیم و در پاسخ توجیه کنیم که در هر حال اعجاز خداوند است و قدرت خداست؟ این پاسخ کافی و بجا نیست روایت گفته که مثل قضیه خضر است. اگر موضوع طول عمر حضرت خضر حل شده باشد مساله طول عمر و جوانی آن حضرت هم روشن خواهد شد.

بنابراین سنت موسی با سنت آن حضرت در یک مورد مرتبط است منتهی در این حد نیست چون این روایتی که از حضرت امیرالمومنین(ع) هست می خواهد بفرماید این آیات که مربوط به موسی هست با قضیه ی آن حضرت (عج) در ارتباط است یعنی همانطور که زمانی بود که بنی اسرائیل تحت ظلم بودند، تحت فشار بودند و بواسطه موسی نجات یافتند روزی میرسد که شیعیان هم از این محدودیت از این فشارها رهایی می یابند حالا شما فکر نکنید که الان شیعه وضعیتش خوب است (چه بسا که روزهای خیلی سختی هم برای مسلمانان مخصوصا برای شیعیان در پیش باشد یک نمونه اش به صورت بارز همان قیام سفیانی است که خون خیلی از شیعیان را می ریزد.)


www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

"نمونه چهارم"

این روایتی که من عرض کردم در تفسیر "فرات کوفی" از امیرالمومنین است منتهی ادامه اش در تفاسیر دیگر هم هست. از جمله در نهج البلاغه (کلمات قصار 209) کهحضرت امیر المومنین می فرمایند: "دنیا به ما مهربانی و عطوفت می کند بعد از آنکه نا مهربانی کرده بود در بعضی روایت هست که "به ما" و در بعضی ها هست به"شیعیان ما" و در بعضی ها هست به "اهل بیت" مهربانی می کند.


"نمونه پنجم: اخراج اهل بیت(ع)"

از امام باقر روایت هست که فرمود: آیات 39 و 40 سوره ی حج را که در ارتباط با مهاجرین نازل شده است در ارتباط با آل محمد هم قابل تطبیق است آیه این است: "اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علی نصرهم لقدیر"

اما اینکه در آیه بعدی می فرماید:

الذین اخرجوا من دیارهم بغیر الحق ... اینجا خیلی نکات هست!!

(یعنی آنانی که از دیارشان به ناحق خارج شده اند...)

این برای چه کسانی قابل تطبیق است؟

برای مهاجرین. هم مهاجرین به حبشه که به ناحق اخراج شدند و هم مهاجرین به مدینه که در راس آنها آقا رسول الله است و در آل محمد(ص)، به طور مشخص در قضیه ی امام حسین(ع) مطرح است که به ناحق اخراج شدو به طرف کربلا رفت.

یعنی از وطنش اخراج کردند و علاره بر آن به و طور مشخص در ارتباط با وجود نازنین حضرت بقیه الله است که معنی آن خیلی لطیف تر است مگر آن حضرت به کجا اخراج شده اند؟!


www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif

 
بالا