آیا به رسمیت شناختن فلسطین،اشغالگری را پایان می دهد؟

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
خبرگزاری شبستان: درحالی مجلس عوام انگلیس پس از سوئد برای به رسمیت شناختن فلسطین پاپیش گذاشته است که این اقدام را تنها راه برای اجرای تشکیل دو دولت می داند، اما آیا همه فلسطینی ها و حتی رژیم صهیونیستی با این طرح موافقند و این طرح به مشکل فلسطین- اسرائیل پایان خواهد داد؟


IMG11364952.jpg

به گزارش خبرگزاری شبستان: به رسمیت شناختن فلسطین را می توان فصل جدیدی در عرصه مناسبات دیپلماتیک دانست، اقدامی که از 29 نوامبر سال 2012 با عضویت فلسطین به عنوان دولت غیر عضو ناظر در سازمان ملل متحد آغاز شد و با به رسمیت شناختن فلسطین از سوی مجلس عوام انگلیس به طور سمبلیک ادامه دارد.

انگلیس تنها کشوری نیست که این روزها فلسطین را به رسمیت شناخته است؛ بلکه چندی پیش، دولت جدید سوئد در اقدامی به رسمیت شناختن فلسطین را اعلام کرد.

اگرچه پیش از این کشورهای قاره آمریکا از جمله کوبا، نیکاراگوئه، کاستاریکا، نزوئلا، برزیل، آرژانتین، اکوادور، اروگوئه، پاراگوئه، بولیوی و شیلی و کشورهای مجارستان، لهستان و اسلواکی پیش از پیوستن به اتحادیه اروپا، فسطین را به رسمیت شناخته بودند اما اقدام سمبیلک مجلس عوام انگلیس برای به رسمیت شناختن فلسطین جای بسی تأمل دارد؛ چرا که انگلیس کشوری است که می توان آن را پایه گذار رژیم جعلی اسرائیل دانست؛ باوجود اینکه پس از سال 1948 میلادی نقش خود را کمرنگ و کمرنگتر کرد و جای خود را به ایالت متحده آمریکا داد؛ اما هیچ گاه پشت فرزند نامشروع خود را خالی نکرد و نکرده است.

مجلس عوام در یادداشتی درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین نوشته است: دولت انگلیس باید کشور فلسطین را در کنار اسرائیل به رسمیت بشناسد، زیرا این مسئله در تضمین اجرای راه حل تشکیل دو دولت سهم بسزایی خواهد داشت.

اگرچه وزرای دولت انگلیس در این رای گیری مشارکت نکردند و «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس پیش از اجرای این رای گیری اعلام کرده بود که نتایج آن هیچ تاثیری بر سیاست های دولتش نخواهد داشت، اما این طرح با 274 رای موافق عضو مجلس عوام انگلیس و با 12 رای مخالف به تصویب رسید.

سخنان نخست وزیر انگلیس و اقدام وزرایش نشان می دهد که این کشور تمایل ندارد از حمایتش از رژیم صهیونیستی دست بکشد و از فلسطین به دفاع بپردازد.

شاید بتوان اقدام مجلس عوام را برای فلسطینی ها مثبت ارزیابی کرد، چرا که پیش بردن اهدافشان پس از گذشت بیش از 65 سال اشغالگری یک موفقیت به شمار می آید؛ همین که جمعی از مسئولان انگلیسی، فلسطین را در این زمان به رسمیت می شناسند، گام مثبتی است.

و شاید پس از مدتی این اقدام سمبلیک به اقدامی رسمی تبدیل شود و دولتمردان انگلیس نیز به جرگه کسانی بپیوندند که فلسطین را به رسمیت می شناسند.

اما مسئله قابل توجه در یادداشت نمایندگان مجلس عوام این است که پذیرفتن فلسطین در کنار اسرائیل برای اجرای تشکیل دو دولت است.

برخی از کشورهای دیگر نیز که فلسطین را به رسمیت شناختند، برای تضمین اجرای تشکیل دو دولت دست به این اقدام زدند.

این درحالی است که بعید است رژیم صهیونیستی با طرح دو دولت موافقت کند، حتی اگر تلویحی موافق خود را اعلام کند، اما در عمل نه تنها بر آن باور ندارد بلکه آن را به مرحله اجرا نمی گذارد، چرا که این اقدام را با اهدافشان ناسازگار می دانند.

حتی اگر بگوییم که رژیم صهیونیستی با طرح دو دولت موافق کند، بعید است که گروه های مقاومت با این طرح موافقت کنند؛ چرا که این رژیم با زور و جنگ بر اراضی فلسطین مسلط شده تا کشوری را به نام خود رقم بزند.

رژیم صهیونیستی مدعی است که مالک اراضی اشغالی است؛ زیرا وقتی به کنفرانس بازسازی غزه در قاهره دعوت نشد، اعلام کرد که کمک ها به فلسطین باید از کانال ما عبور کند.

برهمین اساس، محدودیت های رژیم صهیونیستی بر بخش واردات غزه برداشته نمی شود و به نظر می رسد بخش عمده کمک های مالی شرکت کنندگان در کنفرانس بازسازی نوار غزه در قاهره تا سال ها در حساب های بانکی باقی بماند و به دست مردم غزه نرسد.

شرکت کنندگان در کنفرانس بازسازی غزه در قاهره قرار است 5.4 میلیارد دلار پرداخت کنند و نیمی از این مبلغ برای بازسازی غزه تخصیص داده شود.

درهمین حال، مسئولان بین المللی معتقدند که باید برای لغو محاصره غزه و ورود کمک ها بر رژیم صهیونیستی اعمال فشار کرد تا این امر به سرعت انجام شود.

مسئله دیگر، بازگشایی گذرگاههاست، از آنجا که جامعه بین الملل تشکیلات خودگردان را قبول دارد، باز شدن گذرگاه مرزی رفح میان مصر و غزه با نظارت نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان وابسته به جنبش فتح مورد موافقت قرار گرفت.

اما پرسشی که در اینجا مطرح است، این است که آیا رژیم صهیونیستی یا همه فلسطینی ها با طرح دو دولت مستقل در یک کشور موافقت خواهند کرد و جنبش حماس در این پازل چه نقشی خواهد داشت؟
 
بالا