خداحافظی و وداع با ماه مبارک رمضان

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
1284057593_buy.jpg









خداحافظ ای ماه بردل نشسته

خداحافظ ای کلید درهای بسته

خداحافظ ای سرور ماههای سالم

خداحافظ ای دلیل شادابی حالم

خداحافظ ای شاه شبهای تاریک

خداحافظ ای کیسه بردوش کوفه

خداحافظ ای فرق برخون نشسته

خداحافظ ای سه شب قدر عمرم

تورا میسپارم به الله دادار

تو خود تادگر رمضانم نگه دار


 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"



07886251064235843761.gif


 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: gole yakh

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
02917820192020220861.gif
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: gole yakh

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
کمی تند تند نفس بکش، ثانیه ها چه زود می گذرند، آن چنان عاشقانه نفس بکش که سرتاپای وجودت پر شود از هوای بندگیست...

بگذار قلبت تندتر بزند، چیزی نمانده است ، راهی به سوی درهای آسمان...

این روزها روزهای پایانی ماهی است که در آن آسمان هیچ گاه ابری نیست، پس از این فرصت اندک باقی مانده، خوب تماشا کن آسمان را، خوب نفس بکش هوا را و خوب حس کن خدا را...

این روزها روزهای پایانی ماهی است که می بخشند و چه ارزان می بخشند، حیف است که بگذرند و ما مانده باشیم.

از این روزهایی که شاید سالی دیگر نباشیم که درکشان کنیم.

خوش به سعادت آن هایی که کوله بارشان پر است از رحمت و مغفرت و چه بد حس و حالی است اگر دست ما خالی باشد و این ماه به انتها برسد...

هر چند صاحب این ماه و روزها آنقدر کریم و رحیم است که کسی را دست خالی نمی گذارد و همین امید است که ما را تا اینجا آورده است.

این روزها روزهای آخر است و حساب و کتاب این ماه نیز جمع می شود و هر چند همیشه بدهکاریم اما چه خوب طرف حسابی داریم و هر چند بدهکاری در نزد معبود هم عالمی دارد اما؛

خدایا ما همیشه چشممان نه به بزرگی گناهانمان بلکه همیشه به بزرگی و بخشندگی تو بوده است و خواهد بود...
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
09253273665804729636.gif


آیت الله جوادی آملی : ماه مبارك رمضان یك حقیقت و باطنى دارد كه این حقیقت در قیامت ظهور مى‏كند. ماه مبارك رمضان را امام سجاد(ع) عید اولیاء الله مى‏داند.
در صحیفه سجادیه دعایى است‏ به نام دعاى وداع ماه مبارك رمضان.

این وداع براى كسى است كه با ماه مبارك رمضان مانوس بوده و ماه مبارك رمضان دوست او مى‏باشد والا آنكه با این ماه نبوده وداعى ندارد. انسان از دوستش و یا با كسى كه مدتى مانوس بود، خداحافظى مى‏كند.
آنكه اصلا نمى‏داند چه وقت ماه مبارك رمضان آمد و چه وقت‏سپرى شد، چرا آمد و چرا سپرى شد، او وداعى ندارد. اما امام سجاد(ع) آخر ماه مبارك رمضان كه شد، در حد یك ضجه این دعا را مى‏خواند.

در مقدمه این دعا، حضرت سجاد(ع) كلیات نعمت‏هاى الهى را مى‏شمارد و اینكه بخشش‏هاى خداى سبحان ابتدایى است، نه از روى استحقاق.
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
87946864929517855351.gif


رمضان بهترین بخشش خداوند

بعد از آن مقدمه مى‏فرماید:
یكى از بهترین بخشش‏هاى خداوند سبحان، ماه مبارك رمضان و روزه در این ماه است: «و انت جعلت من صفایا تلك الوظائف و خصائص تلك الفروض شهر رمضان... و قد اقام فینا هذا الشهر مقام حمد و صحبنا صحبة مبرور». (1)

خدایا، نعمت‏هاى فراوانى به ما دادى; یكى از آن برجسته‏ترین نعمت‏ها ماه مبارك رمضان است و یكى از بهترین فضیلت‏ها روزه این ماه است كه نصیب ما كردى. و هیچ زمانى به عظمت زمان ماه مبارك رمضان نیست، گذشته از آنكه شب قدر را در آن قرار دادى، این ماه را ظرف نزول قرآن كریم قرار دادى كه این فیض در این ماه نازل شده است، اگر كسى با قرآن باشد همراه قرآن بالا مى‏رود، و این را بر ملت مسلمان منت نهادى، زیرا دیگر ملل در ماه مبارك رمضان روزه نمى‏گرفتند و این نعمت را مخصوص مسلمین كردى.

و این ماه مبارك در بین ما اقامت داشت و جاى حمد و ثنا بود; زیرا به همراه خودش رحمت آورد و رفیق بسیار خوبى براى ما بود. ما در صحبت‏با او به فضایل و نعمت‏هایى رسیدیم. دوستى بود كه به همراهش رحمت و مغفرت و بركت آورد. اینكه رسول خدا - علیه آلاف التحیة و الثناء - در خطبه شعبانیه فرمود: «قد اقبل الیكم شهر الله بالبركة و الرحمة و المغفرة‏»; این ماه، بركت و رحمت و مغفرت آورد; كسى كه رفیق این ماه بود، بركت و رحمت و مغفرت این ماه را هم دریافت مى‏كند.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: gole yakh

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
57088056421829208953.gif


رمضان ماه منفعت

«و اربحنا افضل ارباح العالمین‏»;
«ماه رمضان‏» برترین سودهاى جهانیان را به ما ارزانى داشت كه هیچ تاجرى در هیچ گوشه دنیا نبرده است. هیچ كسى در سراسر عالم به اندازه ما از این ماه مبارك رمضان استفاده نكرد. اگر انسان یك مسافرى است كه سفر ابد در پیش دارد، ره‏توشه آن سفر ابد را باید همین چند روز تهیه كند و اگر درهاى آسمان به چهره مؤمن باز مى‏شود و اگر مؤمن مى‏تواند با وارستگى به باطن عالم راه پیدا كند و اگر بهترین فرصت ماه مبارك رمضان است; پس بهترین سود را ماه مبارك رمضان و اهلش دارند.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: gole yakh

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
13663443417829769156.gif


ماه حسابرسى

از «ابن طاووس‏» نقل شده است كه فرمود: عده‏اى اول سالشان اول فروردین است. یك نوجوان اول سال او اول فروردین است كه تلاش مى‏كند لباس نو در بر كند; درخت‏ها اول سالشان فروردین است كه لباس‏هاى نو و تازه در بر مى‏كنند;
اول سال یك كشاورز اول پاییز است كه درآمد مزرعه را حساب مى‏كند;
یك تاجرى كه كارگاه تولیدى دارد، اول سال را در فرصت دیگرى تعیین مى‏كند; اما آن‏ها كه اهل سیر و سلوك‏اند، اول سالشان ماه مبارك رمضان است;حساب‏ها را از ماه مبارك تا ماه مبارك بررسى مى‏كنند كه ماه مبارك رمضان گذشته، چه درجه‏اى داشته و امسال چه درجه‏اى دارند؟
چقدر مطلب فهمیده و چقدر مسایل براى آنها حل شده است؟ چقدر در برابر گناه قدرت تمكین داشته و چقدر در برابر دشمن، قدرت تصمیم دارند؟
ماه مبارك رمضان براى سالكان الى الله، ماه محاسبه است; لذا امام سجاد(ع) فرمود: هیچ كس در سراسر جهان به اندازه ما در این ماه استفاده نكرد.
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
87946864929517855351.gif


هجران جانكاه

«ثم قد فارقنا عند تمام وقته و انقطاع مدته و وفاء عدده و نحن مودعوه‏»;
این ماه بعد از آنكه پایانش فرا رسید، از ما مفارقت و هجرت كرد و ما را تنها گذاشت و ما الان این ماه را وداع مى‏كنیم.

ماه مبارك رمضان را امام سجاد(ع) عید اولیاء الله مى‏داند.
«وداع من عز فراقه علینا و غمنا»، (2)

چه وداعى؟ وداع تشریفاتى؟ نه، وداع با یك دوست عزیزى كه مفارقتش براى ما توانفرساست. آنكه اهل معنا بود خیرش در این ماه بیشتر شد; آنكه گرفتار گناه بود گناهش در این ماه كمتر شد. فرمود: ما كسى را وداع مى‏كنیم كه رفتنش براى ما عظیم و سخت است و ما را غمگین كرد; این ماهى بود كه شب و روزش رحمت‏بود.

بزرگان فقه ما همچون «مرحوم صاحب جواهر» و «سید محمد كاظم‏» صاحب «عروة الوثقى‏» و دیگران (رضوان الله علیهم) در كتاب‏هایشان هست كه در فضیلت روزه گرفتن، همین بس كه انسان از نظر ترك بسیارى از كارها شبیه فرشته مى‏شود. همین كه انسان از شكم رها شد، یك مقدار به فرشته شدن نزدیك مى‏شود. گفته‏اند شش روز اوایل ماه شوال را به عنوان بدرقه، روزه بگیرید. بعد از عید فطر، كه عید فطر روزه‏اش حرام است، زیرا اگر كسى دوست عزیزى را بخواهد بدرقه كند، چند قدم به همراه او مى‏رود; معناى وداع كردن، به دنبال او چند قدم رفتن است.

«و اوحشنا انصرافه عنا» و از اینكه منصرف شد و از ما فاصله گرفت، ما را به وحشت انداخت. ما یك دوست رئوف و مهربان و پربركتى را از دست مى‏دهیم، لذا ما به وحشت افتادیم; آخر ماه مبارك رمضان كه مى‏شد احساس غربت مى‏كردند.
 
بالا