چشم انداز بلندمدت جنگ داعش در عراق شکست تروریستهای دنیاست

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
:alla1:

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه چشم‌انداز بلند مدت جنگ داعش در عراق شکست قطعی تروریست‌های دنیاست گفت:

سکوت غرب در قبال تروریست‌ها در جنگ داعش در عراق باعث پاره شدن رگ‌های کوچک بین بغداد و واشنگتن شده و جایگزین آن تقویت رابطه تهران و بغداد است.​


small_00062.Jpeg
به گزارش افکارنیوز،‌ سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در شصت و هفتمین نشست موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی علمی ندا با عنوان داعش و رژیم صهیونیستی؛ تعامل یا تقابل؟
با بیان اینکه ایران‌هراسی و شیعه هراسی در دنیا با تغییر نگاه‌ها پس از جنگ داعش درعراق به داعش‌هراسی و تروریست‌هراسی مبدل شده است گفت:

داعشی‌ها می‌دانند که در صورت تغییر رژیم وحاکمیت عراق، جمهوری اسلامی ایران در برابر به مخاطره افتادن امنیت هم پیمان خود سکوت نخواهد کرد و نیازی هم به حضور نیروهای نظامی در عراق نیست چون ملت عراق به خوبی توانایی دفع فتنه داعش را دارند.

وی با بیان اینکه منطقه‌ای که داعش در آن متولد، رشد و نفوذ پیدا کرده در سه استان الانبار، صلاح‌الدین و نینوا که تمامی آنها سنی نشین هستند قرار دارد گفت: سه استان مذکور جمعیتی بالغ بر ۱۸ درصد یعنی حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزارنفر و ۴۶ درصد سرزمین عراق را به خود اختصاص داده است.​
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
جغرافیای حضور داعش در عراق؟


زارعی با اشاره به اینکه سه استان الانبار، صلاح‌الدین و نینوا به دلیل موقعیت جغرافیایی ارتباطات خارجی با کشورهای اردن، سوریه و عربستان دارند، بیشترین ارتباط با مرزهای استراتژیک عراق با منطقه را به خود اختصاص داده‌اند افزود: منطقه موصل و استان صلاح‌الدین در طول ۹۰۰ سال گذشته همیشه بر عراق حاکم بوده‌اند و قدرت مرکزی در عراق هم توسط شخصیت‌ها، افراد و جریان‌های این منطقه هدایت می‌شدندکه صدام و حزب بعث مصداق آن است.

رئیس موسسه اندیشه‌سازان نور خاطرنشان کرد: پس از دخالت نظامی آمریکایی‌ها و ساقط کردن صدام حسین افرادی از این سه استان بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ با نیروهای نظامی غربی و آمریکایی درگیری‌های فراوانی پیدا کردند که هدف اصلی اقدامات آنان، باز پس‌گیری قدرت از آمریکایی‌ها بود.

وی با تاکید بر اینکه ارتش صدام حسین و فرماندهان این ارتش عمدتا اهل موصل، تکریت و سامرا بودند، اظهار داشت: اعضای ارشد حزب بعث و کانون اصلی این حزب هم عمدتا در این منطقه‌بوده‌اند.

زارعی گفت: دستگاه امنیتی و اطلاعاتی بعث صدام حسین به دلایل خاصی از سوی آمریکایی‌ها از بین نرفت و حتی پس از ترک عراق از سوی آمریکایی‌ها هم حضور جدی دراین کشور داشت و با هدایت آمریکایی‌ها از بین بردن شیعیان را در دستور کار خود قرار دادند.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
داعش بقایای رژیم بعث است

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: بخش اعظم نیروی های داعش تشکل شده از بقایای سیستم و نظام گذشته عراق هستند و رنگ و بوی مذهبی آنان هم دروغی است که از زمان صدام با حذف ستاره‌های پرچم عراق و جایگزینی کلمه الله‌اکبر پایه‌ریزی شده است.

زارعی خاطرنشان کرد: حرکات و اقدامات نیروهای داعشی طبق هیچ‌ مکتبی توجیه‌پذیر نیست و نمی‌توانیم در هیچ مذهبی هم کشتار دسته‌جمعی مردم بی‌گناه را رویت کنیم.

رئیس موسسه اندیشه‌سازان نور اظهار داشت: القاعده اصلی دارای دو اصل بنیادی است که در اصل اول این گروه فلش اقدامات و حملات باید به سمت آمریکایی‌ها باشد و در اصل دوم القاعده نیز اعلام شده که اقدامات القاعده نباید هیچ‌گونه درگیری را در جهان اسلام به وجود آورد ولی وقتی داعش که به دروغ خود را سنی معرفی می کنند، سنی‌های عراقی را از بین می‌برد این اقدام آنها نشان می‌دهد که اعمال این گروه حتی با اعمال القاعده نیز همخوانی ندارد.

زارعی در ادامه خاطرنشان کرد: بعثی‌ها و جریانات باقی‌مانده صدام حسین دارای ریشه‌های قوی ۴۰ ساله حکومت در عراق هستند که از سوی سازمان‌های اطلاعاتی و دستگاه‌های جاسوسی و ضد جاسوسی برخی دول منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حمایت و پشتیبانی می شوند و همین عده نیز داعش را به وجود آورده، پشتیبانی و هدایت می‌کنند.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
دلیل استفاده داعش از رنگ سیاه

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: پرچم‌ها، لباس‌ها و سربندهای مشکی نیروهای داعش به این دلیل است که آنها اعتقاد دارند که باید حکومت بنی‌عباس که متعلق به گذشته بوده را احیا کرد و می‌گویند که ما متعلق به بنی‌عباس هستیم.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
داعش پیوندی از سه جریان

وی افزود: داعش پیوند سه جریان است که با اهداف خاص در نقاط خاصی به هم می‌رسند و کف خواسته آنان تعدیل و تضعیف حکومت شیعه در بغداد پس از حدود ۸۰۰ سال محرومیت آنان در عراق است.

وی خاطرنشان کرد: سه ظرفیت درباره نیروهای داعش وجود دارد که ظرفیت اول آنان که ظرفیت داخلی است و سران و احزاب این سه استان به نوعی با این گروه همنوایی دارد.

زارعی ظرفیت دوم را ظرفیت منطقه‌ای نیروهای داعش دانست که از طرف ترکیه، عربستان و اردن حمایت می‌شود و ظرفیت سوم این گروه هم ظرفیت‌های بین‌المللی است.

وی در ادامه اظهار داشت: جریان داعش با تمام ظرفیت‌های داشته خود هم نمی‌تواند در عراق به پیروزی برسد چون این جریان در برابر جریان شیعه که دستکم ۶۰ درصد است هیچ‌گاه قدرتی نخواهد داشت.

زارعی افزود: داعشی‌ها می‌دانند که درصورت تهدید شدن دولت عراق، جمهوری اسلامی ایران سکوت نمی کند چرا که تهدیدات امنیتی این جریان برای تهران مخاطراتی را به وجود می آورد تهران با حمایت خود از دمشق اجازه نداد که سوریه سقوط کند و حالا هم اجازه نخواهد داد که حاکمیت فعلی عراق تضعیف شود و البته نیازی هم به درگیری‌های نظامی در عراق نیست چون مردم عراق توانایی دفع فتنه داعش را دارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: با اینکه کشورهای زیادی در دنیا با تروریست‌های حاضر در سوریه متحد شده بودند ولی در عراق این اتحاد وجود ندارد از این رو عرب‌ها و آمریکایی‌ها، در قبال بحران داعش نتوانستند موضع صریح و کارآمد بگیرند.

وی اظهار داشت: جریان داعش فقط می‌تواند در جغرافیای سنی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری خود با وسعت ۴۶ درصدی حرکت داشته باشد و نمی‌تواند در سرزمین شیعیان حضور پیدا کند و البته تلفات حضور داعشی‌ها را هم سنی‌مذهبی‌ها باید تحمل کنند.

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: montazer

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
اختلاف مصر عربستان بر سر داعش

زارعی افزود: اختلافات به وجود آمده در اتحادیه عرب خصوصا اختلافات عربستان و مصر خیلی جالب است زیرا این دو کشور پس از روی کار آمدن ژنرال السیسی با هم متحد شده بودند ولی هم اکنون با هم اختلافات عمیق پیدا کرده اند

و برخلاف دولت عربستان، دولت جدید مصر هم با شدت تمام خواستار کنترل داعشی‌ها شده اند.

اگر آمریکا به سکوتش علیه داعش ادامه دهد ...

وی اظهار داشت: گرایش آمریکا کمک واقعی به مقابله دولت نوری المالکی با داعش نیست چون آنها مسئله اصلی خود در عراق را نفوذ جمهوری اسلامی ایران می دانند نه گروه بی ریشه ای که می توان به زودی آن را جمع کرد از سوی دیگر مبارزه با نیروهای داعش به نوعی مقابله با متحدین آمریکا در منطقه نیز محسوب می شود که با قرارگیری در کنار جمهوری اسلامی ایران علیه داعش برای آمریکا غیرقابل تحمل شده است از سوی دیگر آمریکا می داند که هر اندازه که حضور آمریکایی‌ها در عراق کم‌رنگ‌تر شود حضور جمهوری اسلامی ایران در آنجا پررنگ‌تر خواهد شد.

زارعی گفت: اگر آمریکایی‌‌ها در وضعیت عراق در حالت سکوت باقی بمانند و به کمک دولت عراق نیایند رگه‌های کوچک رابطه بین بغداد و واشنگتن پاره می‌شود و روابط تهران و بغداد قوی‌تر خواهد شد از این رو آمریکا در یک تناقض بزرگ تاریخی گیر افتاده است.

رئیس موسسه اندیشه‌سازان نور خاطرنشان کرد: ورود نظامی جمهوری اسلامی ایران به عراق می‌تواند منجر به ورود نظامی ترکیه،‌عربستان مصر و اردن شود از این رو این روزها آمریکایی و انگلیسی ها تمایل نشان داده اند که ایران نیروی نظامی وارد عراق کند. این در حالی است که ظرفیت‌های داخلی ملت عراق به راحتی می‌تواند حرکت داعش را متوقف و مهار کند.
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
منفعت داعش برای رژیم صهیونیستی

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان گفت: جنگ در عراق فایده‌ کوتاه مدت برای رژیم صهیونیستی دارد که در این جنگ تعداد زیادی از مسلمانان در جنگ درون‌مذهبی از بین خواهند رفت در منافع بلند مدت و چشم‌انداز آن خطرات زیادی برای اسرائیل دارد چرا که شکست تروریسم از مقاومت سبب اقتدار مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه می شود. تردید در شکست قطعی تروریست‌ها نیست. امروز هم به جای ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی هم‌اکنون داعش‌هراسی و تروریست‌هراسی در دنیا مطرح شده است و جریان مقاومت هم در بازه زمانی کوتاه می‌تواند با غلبه بر این مشکلات با قدرت بیشتر در مبارزه ضد صهیونیستی ایفای نقش کند.

زارعی در مورد هزینه ها و فرصت های داعش در قضیه فلسطین و اسرائیل گفت: «مشخص است که تحولات کنونی فایده آنی و موقتی را برای رژیم صهیونیستی دربرداشته است. تلفاتی که در جهان اسلام روی داده و جنگ میان مسلمانان مهمترین این فرصت ها است اما قطعا هزینه هایی که در نهایت متوجه رژیم صهیونیستی می باشد، بسیار فراتر از فرصت های آن است.

وی اضافه کرد:‌اول اینکه داعش مسئله ایران هراسی را که رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از اهداف اصلی سالهاست دنبال می کند، به تروریسم هراسی تبدیل کرد. این مسئله نفرت از تروریسم را در منطقه به شدت افزایش داده است و در مقابل موجب غلبه و موفقیت های بیشتر جریان مقاومت در منطقه با محوریت ایران و حزب الله می شود. همین چند روز اخیر تئوریسین های صهیونیست در کنفرانس هرتزلیا به صراحت اعلام کردند که ما در منطقه دشمنی به جز ایران و حزب الله نداریم و آنها در حال حاضر قدرتمندترین دشمنان ما هستند. با این شرایط قطعا اسرائیل بازنده نهایی این میدان خواهد بود، به ویژه آنکه ایران هم اکنون چهره ای فعال و پیروز در منطقه است.
 
بالا