یا شاه اسماعیل صفوی را، که بنیانگذار سلسله صفویه است و در سال 908ه.ق. حکومت را به دست گرفت و به ترویج مذهب شیعه پرداخت (قائم بجیلان) دانسته اند. [14] .
به باور اینان، از آن جهت که شاه صفوی در آن شرایط سختِ حاکمیت حاکمان متعصب سنی مذهب و در روزگار غربت تشیع، به حمایت از مذهب شیعه پرداخت و خود نیز از تبار علویان بود، به عنوان (قائم منا) ذکر شده است.
بنابراین بسیاری از حوادث که در روایات از وقوع آن خبر داده شده، به ویژه رخدادهای دوران بنی امیه و بنی عباس، در حقیقت نشانه های (فرج) در کار شیعیان و قیام امامان (
) و یا سرداران علوی و... است، نه ظهور حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ).
پی نوشت:
[1] (بحارالأنوار)، ج 5: 210، 211.
[2] (اصول کافی)، محمدبن یعقوب کلینی، ج 1: 536، دارالتعارف للمطبوعات، بیروت.
[3] سوره (اسراء)، آیه 17.
[4] (اصول کافی)، ج 1: 537.
[5] (همان مدرک)536.
[6] (دراسات فی ولایة الفقیه)، حسینعلی منتظری، 1: 243.
[7] (تحف العقول)، ابن شعبه حرانی، 229، مۆسسه اعلمی، بیروت.
[8] (بحارالأنوار)، ج 52: 235.
[9] نام شهری است در هند و در نزدیکی غزنه (غزنه اکنون در افغانستان واقع است) که مردمان آن از دیر باز مسلمان بوده اند. ر. ک (مراصد الاطلاع)، ج 3: 1105.
[10] جزیره کاوان، یا جزیره بنی کاوان، جزیره بزرگی بوده در خلیج فارس، بین عمان و بحرین که دارای روستاها و کشتزارهایی بوده و اکنون مخروبه است. ر. ک: (مراصد الاطلاع)، ج 1: 333.
[11] (آبر) یکی از روستاهای سجستان است. ر.ک: (مراصد الاطلاع)، ج 1.
[12] (فرهنگ معین)، محمد معین، ج 5: 445. امیرکبیر، تهران.
[13] (همان مدرک) ج 6: 2313.
[14] جیلان، همان گیلان است که نام سرزمین وسیعی از کرانه های بحر خزر است که شامل شهرهای زیادی از منطقه طبرستان می شود. ر.ک: (مراصد الإطلاع)، ج 1 368.
329.ir