فصل هشتم : توقع انقلاب از جبهه فرهنگی
بگذارید به خاطر شعار شما بعضی ها از شما اجتناب کنند بعضی هاذ روی مسائل اصلی لنقلاب جرات پیدا کردند بحث در کل به
نفع ماست ولی بحث های اینها جهتدار و موذیانه است
هنر اسلامی یعنی هنری بامحتوا و هدف اسلامی
مبادا دشمن فضا را جوری بسازد که ماهم احساس کنیم گویا ناچاریم دنبال او حرکت کنیم
در معنای حکمت در آثار اسلامی مطالبی خوانده ایم لکن تجسم این حکمت را در امام دیدیم)کسی که حرف آخر را که ما باید با
مقدماتی به آن برسیم در همان اول با یک جمله کوتاه بیان می کند و یک قاعده به دست انسان می دهد مثلا می فرمایند ما برای
وظیفه عمل می کنیم نه پیروزی!(مثلا برای پرفروش کردن فیلم کارهایی بکنیم که تکلیف این نیست باید روی اصول ایستاد البته
سخت است و عده ی کمتری آنرا برمیتابند اما همینها کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله هستند که شما آنهایید در این
شک نکنید در این هیچ تردیدی نکنید اینگونه است که این فئه قلیله از فئه کثیره که دارای این ویژگی و پایداری نباشد چلوتر
خواهد رفت
به قول ابوحاتم رازی راه مستقیم دارای خروجی هایی ست که حرمات خدایند اگر وارد آنها شدید به هدف نمی رسید هدف انسان این است که به سمت یک هدف والا که عقل و مزا عقلانی و مادی ما کاملا ممکن نیست باید حرکت کند چرا هرروز میگوییم اهدناالصراط المستقیم چون در هر قدم راه ما حقیقتا یک انشعاب وجود دارد یک سه راهی یک چهارراههی این صراط مستقیم گاهی ممکن است گم شود گاهی راهی که علی الظاهر مستقیم است به کوره ده ختم می شود گاهی راه اصلی واقعی انحناییدارد شناخت راه مستقیم کار مشکلی است باید از خدای متعال کمک خواست
از این خجالت نکشیم که آنچه غیر اسلامی است نپسندیم ایران 1300 سال است که همه چیزش با اسلام جوشیده اینهایی که در فضای اسلام تربیت شدند همان شاعران و نخبگان این دوران هستنداین به یرکت اسلام است به نظرمن برای اسلامی کردن فعالیت هایتان قرآن را در مجموعه خودتان رایح کنید قرآن کتاب عجیبیست با آن انس بگیرید افسوس که انسان نمی توند این حساس خود را با کلنمات بیان کند ترجمه قرآن نمی تواند مثل قرآن باشد به نظر من چاره کار انس با قرآن است خصوصیت قرآن این است که اگر انسان چند بار آنرا با دقت بخواند به یک برداشتی از آن می رسد بعد انس با نهج البلاغه و بعد صحیفه سجادیه البته نگاه سرسری اصلا جواب نمی دهد اگر شما جذاب ترین آیات قرآن را جلو آدم معمولی بگذارید همینطور به آن نگاه می کند و چیزی دستگیرش نمی شودقرآن تدبر میخواهد مگر سخن سعدی تدبر نمی خواهد در فضا بودن می خواهد مانوس بودن می خواهد ترجمه اش را انسان میفهمد حکمتش را نمی نوشد
بگذارید به خاطر شعار شما بعضی ها از شما اجتناب کنند بعضی هاذ روی مسائل اصلی لنقلاب جرات پیدا کردند بحث در کل به
نفع ماست ولی بحث های اینها جهتدار و موذیانه است
هنر اسلامی یعنی هنری بامحتوا و هدف اسلامی
مبادا دشمن فضا را جوری بسازد که ماهم احساس کنیم گویا ناچاریم دنبال او حرکت کنیم
در معنای حکمت در آثار اسلامی مطالبی خوانده ایم لکن تجسم این حکمت را در امام دیدیم)کسی که حرف آخر را که ما باید با
مقدماتی به آن برسیم در همان اول با یک جمله کوتاه بیان می کند و یک قاعده به دست انسان می دهد مثلا می فرمایند ما برای
وظیفه عمل می کنیم نه پیروزی!(مثلا برای پرفروش کردن فیلم کارهایی بکنیم که تکلیف این نیست باید روی اصول ایستاد البته
سخت است و عده ی کمتری آنرا برمیتابند اما همینها کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله هستند که شما آنهایید در این
شک نکنید در این هیچ تردیدی نکنید اینگونه است که این فئه قلیله از فئه کثیره که دارای این ویژگی و پایداری نباشد چلوتر
خواهد رفت
به قول ابوحاتم رازی راه مستقیم دارای خروجی هایی ست که حرمات خدایند اگر وارد آنها شدید به هدف نمی رسید هدف انسان این است که به سمت یک هدف والا که عقل و مزا عقلانی و مادی ما کاملا ممکن نیست باید حرکت کند چرا هرروز میگوییم اهدناالصراط المستقیم چون در هر قدم راه ما حقیقتا یک انشعاب وجود دارد یک سه راهی یک چهارراههی این صراط مستقیم گاهی ممکن است گم شود گاهی راهی که علی الظاهر مستقیم است به کوره ده ختم می شود گاهی راه اصلی واقعی انحناییدارد شناخت راه مستقیم کار مشکلی است باید از خدای متعال کمک خواست
از این خجالت نکشیم که آنچه غیر اسلامی است نپسندیم ایران 1300 سال است که همه چیزش با اسلام جوشیده اینهایی که در فضای اسلام تربیت شدند همان شاعران و نخبگان این دوران هستنداین به یرکت اسلام است به نظرمن برای اسلامی کردن فعالیت هایتان قرآن را در مجموعه خودتان رایح کنید قرآن کتاب عجیبیست با آن انس بگیرید افسوس که انسان نمی توند این حساس خود را با کلنمات بیان کند ترجمه قرآن نمی تواند مثل قرآن باشد به نظر من چاره کار انس با قرآن است خصوصیت قرآن این است که اگر انسان چند بار آنرا با دقت بخواند به یک برداشتی از آن می رسد بعد انس با نهج البلاغه و بعد صحیفه سجادیه البته نگاه سرسری اصلا جواب نمی دهد اگر شما جذاب ترین آیات قرآن را جلو آدم معمولی بگذارید همینطور به آن نگاه می کند و چیزی دستگیرش نمی شودقرآن تدبر میخواهد مگر سخن سعدی تدبر نمی خواهد در فضا بودن می خواهد مانوس بودن می خواهد ترجمه اش را انسان میفهمد حکمتش را نمی نوشد