تیروئید نوزادان ایرانی 3 برابر بیشتر از اروپا

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
78019-232583-1401276093.jpg

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر
مسئول بیماری‌های غیرواگیردار مرکز بهداشت خراسان رضوی از میزان دو تا سه برابری بروز بیماری‌های کم‌کاری تیروئید در نوزادان ایرانی نسبت به کشورهای اروپایی خبر داد.
به گزارش فرهنگ نیوز از مشهد، بابک اقبالی ظهر امروز در نشست خبری هفته تیروئید در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید در جهان برای نخستین‌بار در سال 1974 و در ایران در سال 1385 آغاز شد.


وی با بیان این مطلب که هدف از اجرای این طرح شناسایی و کنترل نوزادان مبتلا به کم‌کاری تیروئید نوزادان، درمان و پیشگیری از عوارض آن است، افزود: این طرح علاوه بر این که از عقب‌افتادگی ذهنی نوزادان پیشگیری می‌کند باعث کاهش هزینه‌های اقتصادی، کاهش ناتوانی‌های حاصل از بیماری و همچنین ارتقاء میانگین ضریب هوشی این بیماران می‌شود.

اقبالی با اشاره به این که از آغاز غربالگری نوزادان در برنامه کم‌کاری تیروئید نوزادان در کشور، شیوع این بیماری، یک در 670 نوزاد زنده گزارش شده است، متذکر شد: در سال 92 از 100 هزار تولد زنده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد 258 مورد این بیماری را داشتند.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیردار مرکز بهداشت خراسان رضوی با بیان این که تاکنون 751 هزار و 675 نفر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد غربالگری شدند، ادامه داد: تعداد بیماری‌های شناخته شده در این گروه یک هزار 441 مورد است و در کل کشور از هر 607 تولد زنده در کشور یک نوزاد این بیماری را دارد.

فرهنگ
 
بالا