امروز ساعت 11 خرمشهر آزاد میشود

یار آقا

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
به گزارش خبرنگار مهر، ساعت 11 صبح امروز شنبه سوم خرداد 93 شبکههای رادیویی به صورت همزمان خبر آزادسازی خرمشهر را به یاد این اتفاق بزرگ در سال 1361 پخش میکنند.شبکههای سیما نیز امروز رأس ساعت 11، در همان ساعت آزادسازی خرمشهر برای گرامیداشت سالروز مقاومت، ایثار و پیروزی به طور همزمان برنامههای معمول خود را قطع و نماهنگ کوتاه حماسی پخش خواهند کرد.آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد 1361 پس از 578 روز اشغال به عنوان مهمترین هدف عملیات بیتالمقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی علی صیاد شیرازی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی محسن رضایی انجام گرفت. این آزادسازی در پی مرحله چهارم عملیات بیتالمقدس که از 1 تا 4 خرداد 1361 انجام شد، محقق شد.

روحالله خمینی در 3 خرداد 1361 به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی خطاب به ملت ایران صادر کرد. در اولین بخش این بیانیه آمده است:
با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است، سپاس بیحد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود.در جریان آزادسازی خرمشهر حدود 16 هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین 19 هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند. ایران در جریان عملیات 26 روزه بیتالمقدس که به آزادی خرمشهر انجامید 6000 شهید (4460 کشته سپاه و 1086 کشته ارتش) و 24 هزار مجروح داد.آزادسازی خرمشهر از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته میشود. در ایران از این عملیات و روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد میشود. شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری کردهاست.
 
بالا