زمانی که مومن دین فروشی میکند !!!!

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"


[h=2]اهمیت کار و تلاش در اسلام [/h] از نظر اسلام بیکاری مردود و مطرود است و کار به عنوان یک امر مقدس شناخته شده است . کلمه کار، انسان را به نشاط در می آورد . او را از رخوت و سستی دور ساخته آینده ای زیباتر برای او رقم می زند . زندگی انسان بر محور کار می گردد. مظاهر تمدن بشری به طول کامل ، اثر کار مستمر و طولانی در زندگی بشر به کره زمین است . ساختمان های بلند سدهای عظیم ، تونل های طولانی، هواپیما های غول پیکر و هر آنچه در کره زمین است حاصل عملکرد آدمی است .

اثر کار فقط در ابعاد اقتصادی و تولید نیست بلکه در نظام اخلاقی و تربیتی واجتماعی و فرهنگی نیز نقش موثری را ایفا می کند.
انجام کار مطلوب خداوند و همچون عبادت و جهاد در راه خدا مقدس است.کار اقتصادی جهت کسب در آمد و رفع نیاز عادی و بی نیازی از مردم، عبادت است و عرق جبین کار گر همچون خون شهید به کالبد مرده جامعه حیات می بخشدو رونق اقتصادی را فراهم می سازد و جامعه را سر افراز می کند.
امیرمومنان(علیه السلام) می فرمایند: اگر کار، سخت و توانفرسات، بی کاری دائمی هم فسادآور است.(1)
امام باقر(علیه السلام) نیز می فرمایند: تنبلی برای دین و دنیا زیانبار است.(2)
امام صادق(علیه السلام) به برخی از فرزندانش می فرمایند: از دو خصلت تنبلی و بی حوصلگی (بی قراری) بپرهیز که این دو مانع بهره گیری تو از دنیا و آخرت می شوند.(3) نیز می فرمایند: سست نباش تا آنکه تو را می شناسد تحقیرت نکند(4) و می فرمایند: سربار مردم نباشید(5) و باز می فرمایند: منفورترین مردم نزد خدا کسی است که شب خواب و روز بیکار باشد.(6)
امام کاظم(علیه السلام) هم می فرمایند: خدا بنده پرخواب بیکار را دشمن می دارد.(7)

ابن عباس گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هر گاه کسی را می دیدند و از او خوششان می آمد، می پرسیدند: آیا حرفه ای دارد؟ اگر می گفتند: نه، می فرمودند: از چشمم افتاد. پرسیدند: چرا ای رسول الله؟ فرمودند: چون هرگاه مومن دارای حرفه ای نباشد به ناچار از دینش برای تامین زندگی بهره می برد(دین فروشی می کند).(8)
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"

[h=2]سحرخیزی و کار[/h] رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: سحرخیزی مبارک است و همه نعمت ها به ویژه روزی را می افزاید، (9) همچنین آن حضرت (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: صبحگاهان در پی نیازمندی هایتان بروید چراکه آسان به دست می آیند. (10)


امیرمومنان (علیه السلام) می فرمایند: صبح زود در پی روزی رفتن، روزی را افزون می کند.(11)؛ همچنین می فرمایند: کسی که خواستار جاودانگی است-که جاودانگی وجود ندارد-باید سحرخیز باشد،(12)نیز می فرمایند: هیچ سحرخیزی در راه خدا برتر از سحرخیزی برای تامین معاش فرزندان و خانواده نیست.(13)
امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: جدیت و تلاش کنید! هر گاه نماز صبح گزاردید و بازگشتید صبحگاهان در پی روزی روید و کسب حلال کنید، چراکه خدای عزوجل روزیتان دهد و یاری تان رساند(12)؛ همچنین آن حضرت (علیه السلام) می فرماید: امام سجاد (علیه السلام) هنگام صبح در پی روزی بیرون می رفت. پرسیدند: آیا برای خانواده ات صدقه می پذیری؟ فرمودند: هر که کسب حلال کند صدقه عائله خود را از خدا می پذیرد و به آنان می رساند (13)
امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: مسلمان را جز سه چیز اصلاح نکند: دین شناسی، شکیبایی در گرفتاری ها و مدیریت نیکو در زندگی(14)؛ نیز می فرمایند: کارهای بزرگ و مهم را خودت انجام بده و کارهای کوچک را به دیگران بسپار(15)
نیز می فرمایند: باید میزان تلاش تو برای معاش بیشتر از ضایع کنندگان وقت و کمتر از تلاش آزمندی باشد که به دنیایش دلخوش و مطمئن است، پس تلاش خود را در مسیر مشخص با انصاف و عفیف قرار ده تا برتر از افراد سست و ناتوان باشی و آنچه را که شایسته مومن است به دست آوری(در عین حال به لطف خدا امیدوار باش) زیرا کسانی که مالی به آنها داده شود ولی سپاس نگزارند (در حقیقت) مالی ندارند.(16)
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پی نوشت ها:
1.الارشاد، ج1، ص298
2.تحف العقول، ص300
3.الکافی، ج5، ص85
4.تحف العقول، ص304
5.الکافی، ج5، ص72
6.بحارالانوارف ج84،ص158
7.الکافی، ج5، ص84
8.جامع الاخبار، ص139،مستدرک الوسائل، ج13، ص11
9.آداب المتعلمین، ص144، بحارالانوار، ج73، ص318
10.کتاب الخصال، ج2، ص394
11.دعائم الاسلام، ج2، ص15
12.الکافی، ج5، ص79
13.الکافی، ج4، ص12
14.الکافی، ج5، ص87
15.الفقیه، ج3، ص169
16.تهذیب الاحکام، ج6، ص322
فرآوری: محمدی
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
 
بالا