فرمایشات گهربارامام صادق.ع.

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
hsdf%20%288%29.gif


خطاب خداوند در قرآن

امام صادق علیه السلام فرمودند:

« نزل القرآن بایاک اعنی و اسمعی یا جاره »

قرآن مانند این ضربالمثل عربی نازل شده: به تو می گویم ولی ای همسایه تو گوش کن.

( نظیر این ضرب المثل در زبان فارسی : به در می گویم که دیوار بشوند)

و در روایت دیگری می فرماید:

« معناه ما عاتب الله عزوجل به علی نبیه فهو یعنی به ما قد مضی فی القرآن مثل قوله :

{ و لولا ان ثبتناک لقد کدت ترکن الیهم شیئا قلیلا} عنی بذلک غیره »

معنای آن اینست ( معنای حدیث قبل) که هرچه خدای عزوجل به پیامبرش صلی الله علیه و آله

عتاب فرموده مقصود از آن دیگران است. مانند گفتار خداوند : { سوره اسرا آیه 74 – اگر نبود

که ما تو را استوار داشتیم نزدیک بود کج شوی به سوی ایشان } و با این کلام غیر او را قصد کرده است.

اصول کافی / ج2 / « کتاب فضل القرآن » « باب نوادر » حدیث 14

hsdf%20%288%29.gif

 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
hsdf%20%288%29.gif


پیامد قرآن خواندن و عمل نکردن به آن

عمل به آیات قران

امام صادق علیه السلام میفرماید:

«رب تالی القرآن و القرآن یلعنه».(1)چه بسا تلاوت کننده قرآن که قرآن لعنتش میکند

وقتی از حضرت سئوال شد آنان کیانند فرمود: کسانی که قرآن را میخوانند اما به آن عمل نمیکنند

همچنین میفرماید: «من قراء القرآن من هذه الامه ثم دخل النار فهو ممن کان یتخذ بآیات الله هزوا».

(2)کسی که قرآن رابخواندولی به آن عمل نکندبه آتش دوزخ دچار خواهد شد

چرا که گوئی در دنیا به تمسخر قرآن مشغول بوده است.

1 ـ بحارالانوارجلد11ص223
2 ـ جامعالاخبار ص 56.

hsdf%20%288%29.gif


سه ویژگی لازم برای قاری قرآن

امام صادق علیه السلام می فرماید: «قاری قرآن به سه چیز نیاز دارد:

دلی خاشع، بدنی فارغ، جایی خالی، و چون دل او برای خدا خاشع گردید

شیطان رجیم از او گریزان خواهد شد.»

تفسیر نورالثقلین، ج3، ص.85

hsdf%20%288%29.gif

 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"

hsdf%20%288%29.gif


حق تلاوت آیات

امام صادق علیه السلام درباره حق تلاوت آیات می فرماید:

آیات آن را با دقت بخوانند، حقایق آن را درک کنند و

به احکام آن عمل نمایند، به وعده های آن امیدوار، و از وعیدهای آن ترسان باشند،

از داستان های آن عبرت گیرند، به اوامرش گردن نهند و نواهی آن را بپذیرند،

به خدا قسم منظور حفظ کردن آیات و خواندن حروف و تلاوت سوره ها،

یادگرفتن اعشار و اخماس* آن نیست.»

ارشاد دیلمی، نقل از تفسیر نمونه، ج1، ص.431


hsdf%20%288%29.gif


هر روز 50 ایه از قرآن

امام صادق علیه السلام می فرماید:

قرآن عهدنامه خدا برای مردم است. شایسته است که انسان

مسلمان به آن عهدنامه نگاه کند و در هر روز پنجاه آیه بخواند.

hsdf%20%288%29.gif


 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


هشدار در مورد قانع شدن به نحو


امام صادق‏علیه السلام می‏فرماید:

«من إنْهَمَکَ فِی‏طَلَبِ النَّحْوِ، سُلِبَ الْخُشُوعُ‏»

کسی که تمام کوشش خود را در راه طلب نحو صرف کند، از خشوع محروم می‏شود.

مستدرک الوسائل، ج 4، ص 279، موسّسه آل‏البیت.

hsdf%20%288%29.gif


آگاهی به معنای آیات‏ و هشدار در مورد ترک تدبر در قرآن
امام صادق‏علیه السلام می‏فرماید:

«الْمُقْرِی‏ءُ بِلاعِلْمٍ کَالْمُعْجِبِ بِلامالٍ وَلامُلْکٍ‏»

قرائت کننده بدون علم و آگاهی، مثل کسی است که بدون مال و ملک از خود راضی باشد.

مستدرک الوسائل، ج 4، ص 252، موسّسه آل‏البیت.

و همچنین از امام صادق‏علیه السلام نقل شده است که فرمود:

ای مفضّل! اگر شیعیان ما در قرآن تدبّر می‏کردند، در فضیلت ما شک نمی‏نمودند.

بحارالانوار، ج 53، ص 26.

hsdf%20%288%29.gif


 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"

hsdf%20%288%29.gif


کیفیت خواندن قرآن

امام صادق‏علیه السلام می‏فرماید:

« إنَّ القُرآنَ لایُقرَاُ هَذْرَمَهً وَلکِنْ یُرَتَّلُ تَرْتیلاً فَإذا مَرَرْتَ بِآیَهٍ فیها ذِکْرُ الجَنَّهِ فَقِفْ

عِنْدَها وَسَلِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ الْجَنَّهَ وَ إذا مَرَرْتَ بِآیَهٍ فیها ذِکْرُ النَّارِ فَقِفْ عِنْدَها وَ تَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنَ النَّارِ »

هر آینه قرآن با سرعت و شتاب نباید خوانده شود و باید هموار و شمرده و با آهنگ خوش خوانده شود

و هرگاه به آیه‏ای که در آن نام بهشت برده شده است، گذر کنی آنجا بایست و از خدای عزّوجلّ،

بهشت را بخواه و چون به آیه‏ای که در آن ذکر دوزخ است،

گذر کنی نزد آن نیز توقّف کن و از دوزخ به خدا پناه ببر.

اصول کافی، ج 4، ص 422.

hsdf%20%288%29.gif


قرآن چگونه کتابی ست؟

امام صادق‏ علیه السلام می‏فرماید:

«إنَّ هذَالقُرآنِ فیهِ مَنارُالهُدی‏ وَ مَصابیحُ الدُّجی‏ فَلْیَجُلْ جالٍ بَصَرَهُ وِ

نَفْتَحُ لِلضِّیاءِ، نَظَرَهُ فَإنَّ التَّفَکَّرَ حَیاهُ قلْبِ الْبَصیرِ کَما یَمْشیِ الْمُسْتَنیرُ فِی‏الظُّلُماتِ بِالنُّورِ»

همانا قرآن (کتابی) است که در آن جایگاه نور هدایت و چراغ‏های شب تار است.

پس شخص تیزبین باید که در آن دقّت نظر کند و برای پرتوش نظر خویش را بگشاید.

زیرا کهاندیشه کردن، زندگانی و مایه حیات قلب بینا است.

چنانکه آنکه جویای روشنایی است، در تاریکی‏ها به سبب نور راه پیماید.

اصول کافی، ج 4، ص 400، انتشارات علمیه اسلامیه.

hsdf%20%288%29.gif


 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
.

hsdf%20%288%29.gif


حفظ قرآن با مشقت

امام صادق علیه السلام فرمودند:

«ای الذی یعالج القرآن و یحفظه بمشقه منه و قله حفظ له اجران»

کسی که قرآن را با مشقت و تحمل سختی حفظ میکند،

دو اجر در پیش دارد یکی اجر نفس کار است و دیگری اجر توفیق عمل …

اصول کافی ج 2 ص 606.

hsdf%20%288%29.gif


ارتقاء سطح دانش و معرفت کودک

امام صادق علیه‏السلام به جمیل‏بن ‏درّاج فرمودند:

"بَادِرُوا اَحدَاثَکُم بِالحَدِیثِ قَبلَ اَن تَسبِقَکُم اِلَیهِم المُرجِئَهُ"؛

فرزندانتان را با کلام [ما] آشنا کنید پیش از آن که مرجئه

(و دیگر فرقه‏های منحرف عقیدتی) بر شما سبقت بگیرند [ و آنان را منحرف سازند]

فروع کافی، ج2، ص94. به نقل از مرکز نشر اعتقادات

hsdf%20%288%29.gif


 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"

hsdf%20%288%29.gif


آموزش‏های دینی و تقویت مبانی اعتقادی کودک

امام صادق علیه‏السلام می‏فرمایند:


هنگامی که کودک به سه سالگی رسید لا اله الا اللّه را به او بیاموزید

و او را رها کنید (همین مقدار کافی است).

وقتی هفت ماه دیگر گذشت محمد رسول اللّه (صلی ‏الله ‏علیه ‏و آله) را به او آموزش دهید و

سپس او را رها کنید تا چهار ساله شود. آن‏گاه صلوات فرستادن را به او بیاموزید.

در پنج سالگی به او سمت راست و چپ را آموزش دهید و قبله را نشان او داده و بگویید سجده کند.

آن‏گاه او را تا شش سالگی واگذارید. فقط پیش روی او نماز بخوانید

و رکوع و سجود را یادش دهید تا هفت سالش هم تمام شود.

وقتی هفت سالگی را پشت سر گذاشت، وضو ساختن را به او تعلیم دهید و

به او بگویید نماز بخواند، تا هنگامی که نه ساله شد وضو و نماز را به نیکی آموخته باشد.

و هنگامی که آن‏ دو را به خوبی یاد گرفت خدا پدر و مادر او را به خاطر این آموزش‏شان خواهد آمرزید.

وسائل‏الشیعه، ج15، ص193. به نقل از مرکز نشر اعتقادات

hsdf%20%288%29.gif


 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
hsdf%20%288%29.gif


دختران و پسران

امام صادق علیه‏السلام فرمود:

"البَنَاتُ حَسَنَاتٌ وَ البَنُونُ نِعمَهٌ وَ اِنَّما یُثَابُ عَلَی الحَسَنَاتِ و یُسالُ عَنِ النِعمَهِ"؛

دختران نیکی و پسران نعمت‏اند و همانا بر نیکی‏ها پاداش داده و از نعمت‏ها سوال می‏شود.

اسلام با در نظر داشتن روحیات لطیف دختر، به والدین دستور داده

که در برخی از رفتارهای خانوادگی مانند تقسیم هدایا، دختران را مقدم شمارند.

وسائل‏الشیعه، ج15، ص104؛ فروع کافی، ج2، ص82. به نقل از مرکز نشر اعتقادات

hsdf%20%288%29.gif


ضرورت مهرورزی و توجه به عواطف کودکانه

امام صادق علیه‏السلام فرموده‏اند:

"اِنَّ اللّه لَیَرحَمُ العَبدُ لِشِدَّهِ حُبِّهِ لِوَلَدِه"؛

همانا پروردگار بنده‏اش را به دلیل زیادی مهرورزی نسبت به کودک خود می‏بخشاید.

وسائل‏الشیعه، ج21، ص483. به نقل از مرکز نشر اعتقادات

hsdf%20%288%29.gif

 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"

hsdf%20%288%29.gif

تقسیم بندی دوران زندگی فرزندان پسر

از امام صادق(ع) روایت شده است:

الغلام یلعب سبع سنین و یتعلم الکتاب سبع سنین و یتعلم الحلال و الحرام سبع سنین؛

فرزند پسر هفت سال بازی می‏کند و هفت سال قرآن می‏آموزد و

هفت سال حلال و حرام را یاد می‏گیرد.

المحجه البیضاء، ج ۳، ص ۱۲۱.


hsdf%20%288%29.gif


فرزند صالح

امام ‏صادق علیه‏السلام فرمودند:

"مِیرَاثُ اللّهِ مِن عَبدِهِ المُومِنِ الوَلَدُ الصَّالِحِ...؛

میراث خداوند به بنده مومنش فرزند صالح است

وسائل الشیعه، ج15، ص97. به نقل از مرکز نشر اعتقادات

hsdf%20%288%29.gif

 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


تربیت فرزند در هفت سال اول دوم و سوم


امام صادق علیه السلام فرموده اند:

« دع یلعب سبع سنین و یودب سبع سنین و الزمه نفسک سبع سنین »

فرزند خود را در هفت سال آزاد بگذار تا بازی کند و هفت سال او را با آداب

و روش های مفید تربیت کن و در هفت سال سوم مانند یک رفیق صمیمی مصاحب و ملازمش باش.

وسائل / ج 5 / ص 125 به نقل از رساله حقوق امام سجاد علیه السلام شرح نراقی

* در این حدیث امام صادق علیه السلام احترام و اکرام نوجوانان را با کلمه « ملازمت »

با اولیایشان بیان نموده است. اولیا تا قبل از بلوغ بر فرزندان خود حکومت می کنند

ولی از آغاز 15 سالگی موظفند به شخصیت آنان احترام بگزارند و

به جای فرمان دادن، رفیق صمیمی و مصاحب باصفای آنان باشند.

نوجوانی که مورد تکریم پدر و مادر است در شورای خانواده شرکت می کند

و به نظراتش ترتیب اثر داده می شود، نوجوانی که پدرش با وی مانند

یک رفیق صمیمی رفتار می کند و خلاصه شخصیتش همواره گرامی شمرده می شود،

کوشش می کند خود را به پستی آلوده نکندو رفتارش شایسته ی این تکریم باشد.

hsdf%20%288%29.gif


 
بالا