«« یک آیه ، یک درس »»

یار آقا

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
1_1260195083.gif


این ایده رو من خودم برای اولین بار نزدیک دوسال پیش در وبسایتم اجرا کردم و خداروشکر جواب هم داد

من اگر بتونم روزی یک آیه از قرآن به صورت موضوعی میارم که انشا الله همانطور که از اسمش معلومه بتونیم درس بگیریم از این کتاب زندگی


16.gif
 

یار آقا

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
یک آیه،یک درس/خداوند از خودمان به ما داناتر است!


IMAGE634846725609532486.JPG


امروز آیه ای رو از قرآن آوردم که هم در مورد بخشش گناهان بزرگ است و هم در مورد داناتر بودن خود نسبت به ما.

الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ ۚ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ ۚ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ ۖ فَلَا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ ۖ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَىٰ ﴿٣٢﴾
كسانى كه از گناهان بزرگ و زشت كارى‏ها به استثناى لغزش هاى كوچك دورى مى‏كنند [مورد آمرزش‏اند] یقینا آمرزش پروردگارت فراگیر است . او به شما از هنگامى كه شما را از زمین به وجود آورد و از هنگامى كه در شكم مادرانتان جنین بودید داناتر است ؛ پس خودستایى نكنید . او به كسى كه پرهیزكارى پیشه كرده است آگاه‏تر است .

سوره نجم
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
از پيغمبر اكرم راجع به اين آيه پرسيدند كه خدا ميفرمايد: «فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ» « سوره انعام آیه 125 » پس كسى را كه خدا بخواهد راهنمائى كند سينه ‏اش را می ‏گشايد از براى اسلام ، فرموده است در دلش نورى واقع می ‏شود كه دلش را گشاده و پهناور می ‏كند.
و فراست از خصوصيات مؤمنين است كه در دلش نورى درخشش می ‏كند به واسطه آن حقايق را درك می ‏كند و هر كس از محرمات چشم پوشى كند و نفسش را از شهوتها نگه دارد و دلش را با صفاى سرشتش و مواظبت خداى تعالى آباد كند و ظاهرش را پيرو كتاب الهى و سنت پيغمبر قرار دهد و در معده ‏اش مال حرام وارد نكند و زبانش را از دروغ و غيبت و سخنان بيهوده نگه دارد هيچ گاه فراستش اشتباه نميكند.و سزاوار است براى كسى كه با راستگويان همنشينى ميكند با آنان با راستى و درستى معامله كند زيرا كه دلهايشان كارآگاهان دلهاست و سزاوار است كه با آنان باشد چنانچه خداى تعالى ميفرمايد «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» « سوره توبه آیه 120 » اى كسانى كه ايمان آورديد از خدا بپرهيزيد و با راستگويان باشيد يعنى آنان كه راستگوئی‏شان معلوم است و ايشان آل محمّد صلّى اللَّه عليهم می ‏باشند.
و دليل بر اينكه اينان راست‏گويانند فرمايش خداى تعالى است كه ميفرمايد: «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» « سوره احزاب آیه 33 » همانا خدا اراده می ‏فرمايد كه از شما آل پيغمبر پليدى را ببرد و شما را پاك و پاكيزه نمايد و دروغ هم يكى از پليديهاست. ارشاد القلوب جلد 1 صفحه
315

 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا ۞
سوره احزاب ؛ آبه ۲۳

از مومنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند
بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم به راهند و هیچ پیمان خود دگرگون نکرده‏ اند.

 

یار آقا

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
یک آیه،یک درس/آزمایش الهی چیست؟!
60544_634452040138414354_l.jpg


امروز آیه از قرآن را برای شما عزیزان آوردم که خداوند در آن وسیله های آزمایش در این دنیا را برای ما بازگو کرده است.

إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ
همانا اموال و اولاد شما وسيله آزمايشند و خداوند است كه پاداش بزرگ نزد او است (و به كسانى پاداش مى‏دهد كه در اين امتحان پيروز شوند).

تفسیر:
دلبستگى و وابستگى به مال و فرزند، زمينه لغزش و انحراف است. لذا خداوند هشدار مى‏دهد. «انّما اموالكم و اولادكم فتنة»گذشتن از دلبستگى به مال و فرزند براى انجام وظايف الهى، كارى بزرگ است، لذا خداوند پاداش بزرگ مقرر كرده است. «اجر عظيم»
هر چه آزمايش كننده بزرگ‏تر باشد، جايزه‏اش برجسته‏تر است، خداى عظيم پاداش عظيم مى‏دهد. «و اللّه عنده اجر عظيم»
توجه به پاداش بزرگ الهى، سبب نجات از وابستگى به اموال و اولاد است. «و اللّه عنده اجر عظيم»
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
آيه شماره 26 از سوره مبارکه انفال

یادآوری روزهای سخت


وَاذْكُرُواْ إِذْ أَنتُمْ قَلِيلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِي الأَرْضِ تَخَافُونَ أَن يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ
فَآوَاكُمْ وَأَيَّدَكُم بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

و به ياد آوريد هنگامى را كه شما در زمين گروهى اندك و مستضعف بوديد مى ترسيديد مردم شما را بربايند پس [خدا] به شما پناه داد و شما را به يارى خود نيرومند گردانيد و از چيزهاى پاك به شما روزى داد باشد كه سپاسگزارى كنيد.

یادآورى روزهاى ناتوانى و روزهاى یارى خداوند، مایه‏ى دور شدن از فتنه‏هاست. «واتّقوا فتنة - واذكروا»

در ابتدا تعداد مسلمانان، بسیار كم بود. (كلمه «قلیل» به جاى «قلیلون»، تأكید بر كم بودن است)
مسلمانان در مكّه تا پیش از هجرت به مدینه، دائماً ترس و دلهره داشتند. «تخافون» (فعل مضارع، نشانه‏ى استمرار است)
در راه حقّ، از كمى نفرات وناتوانى وآوارگى نهراسیم،
«واذكروا اذ انتم قلیل» كه یارى خداوند حتمى است. «فاواكم و ایّدكم...»

امنیّت «فاواكم»، توان رزمى و پیروزى «ایّدكم بنصره» و بهبود امكانات اقتصادى «رزقكم من الطیّبات»،
از نعمت‏هاى ویژه الهى مى‏باشد.

یادآورى روزهاى ضعف و مقایسه آن با روزهاى پیروزى، مایه‏ى شكرگزارى و عشق و توكّل به خداوند است.
«واذكروا... لعلّكم تشكرون»

در سایه‏ى ایمان، خداوند به گروه اندكِ ضعیفِ هراسناك، عزّت و قدرت و مكنت مى‏بخشد.
 

یار آقا

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
یک آیه یک درس/روزی رسان خداوند است!

IMAGE634846725609532486.JPG

امروز آیه ای برای شما عزیزان آورده ایم که درباره روزی رساندن خداوند متعال به بنده اش است.

وَكَأَيِّن مِن دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَإِيَّاكُمْ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

و چه بسا جنبنده‏اى كه نمى‏تواند روزى خود را تأمين كند، خداست كه به او و به شما روزى مى‏دهد و اوست شنواى دانا.

تفسیر: صبر و توكّل، دو نمونه‏ى روشن از عمل صالح است. «عملوا الصّالحات... الّذين صبروا و... يتوكّلون»
ربوبيّت خداوند، زمينه‏ى توكّل بر اوست. «على ربّهم يتوكّلون»
فشارهاى روحى و مشكلات زندگى از موانع راه نيكوكاران است، كه بايد با صبر و توكّل آنها را برطرف كرد. «صبروا - يتوكّلون»
رمز موفقيّت و سعادت در چهار چيز است:
الف: ايمان و انگيزه. «آمنوا»
ب: كار و كوشش. «عملوا»
ج: استمرار و استقامت. «صبروا»
د: توكّل بر خدا، در برابر وسوسه‏ها و نگرانى‏ها. «على ربّهم يتوكّلون»
توكّل بر خداوند، بايد همراه بكارگيرى تمام توان و استقامت درونى باشد. («صبروا» خبر از گذشته است كه آنان تمام توان خود را قبلاً به كار گرفته‏اند و «يتوكّلون» خبر از آينده مى‏دهد، يعنى در برابر خطرات و حوادث آينده و پيش‏بينى نشده، بر خداوند توكّل مى‏نمايند.)
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
وَ ما مِنْ دابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلّا عَلَی اللّهِ رِزْقُها وَ

یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فی کِتابٍ مُبینٍ

و هیچ جنبنده‏اى در زمین نیست مگر [اینکه‏] روزیش بر عهده خداست،

و [او] قرارگاه و محل مُردنش را مى‏داند.

همه [اینها] در کتابى روشن [ثبت‏] است.


سوره هود آیه 6
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
آيه شماره 60 از سوره مبارکه یونس

رحمت خدا در قیامت

وَمَا ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لاَ يَشْكُرُونَ

و كسانى كه بر خدا دروغ مى‏بندند روز رستاخيز چه گمان دارند در حقيقت‏خدا بر مردم داراى بخشش است ولى بيشترشان سپاسگزارى نمى‏كنند.

افترا بستن به خداوند، مجازات دارد. نباید به مهلت دادن خدا در دنیا مغرور شویم و از دادگاه قیامت غفلت كنیم.
«وما ظنّ الذین...»
تحریم نعمت‏هاى حلال الهى، هم محرومیّت دنیوى دارد، هم شرمندگى و عقوبت در قیامت.
«ما ظنّ الّذین یفترون...یوم القیامة»
در بهره‏مندى از نعمت‏هاى الهى، نه افراط باید كرد، نه تفریط. نه غرق شدن در شهوت‏ها و مادیّات، نه پرهیز از نعمت‏ها ومحروم بودن از كامیابى‏هاى حلال.
«اللّه لذو فضل على الناس»
نعمت‏ها، فضل خداست نه طلب ما، پس باید سپاسگذار باشیم.
«اللّه لذو فضل... لایشكرون»
تحریم حلال‏هاى الهى، نوعى ناسپاسى است. «لایشكرون»
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
آيه شماره 38 از سوره مبارکه یوسف
توحید و رحمت الهی
وَاتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبَآئِي إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ مَا كَانَ لَنَا أَن نُّشْرِكَ بِاللّهِ مِن شَيْءٍ ذَلِكَ مِن فَضْلِ اللّهِ عَلَيْنَا

وَعَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَشْكُرُونَ

و آيين پدرانم ابراهيم و اسحاق و يعقوب را پيروى نموده‏ام براى ما سزاوار نيست كه چيزى را شريك خدا كنيم اين از

عنايت‏خدا بر ما و بر مردم است ولى بيشتر مردم سپاسگزارى نمى‏كنند

رسیدن به حقّ، در گرو شناخت باطل و ترك آن است. «تركتُ ملّة قوم لا یؤمنون و اتّبعتُ ملّة...»

جدّ انسان، در حكم پدر انسان است و «أب» به او نیز اطلاق شده است. «ملّة آبائى ابراهیم و اسحاق ویعقوب»

انبیا باید از خاندان پاك باشند. «آبائى ابراهیم و...»

پیامبران الهى از یك هدف برخوردارند. «ملّة آبائى ابراهیم واسحاق و...»

در كنار راههاى منفى، راه مثبت را نیز نشان دهیم. «تركتُ ملّة... واتّبعتُ ملّة...»

افتخار به پدران و پیروى از آنان در صورتى كه راه حقّ و توحید را پیموده باشند پسندیده و رواست. «واتّبعت ملّة آبائى...»*

پدران انبیا:S (31): مشرك نبوده‏اند. «ما كان لنا ان نشرك»*

پرهیز از شرك و مبارزه با آن، پایه و اساس ادیان الهى است. «ما كان لنا ان نشرك»*

شرك، در تمام ابعادش (ذات، صفات و عبادت)، منفور است. «من شى‏ء»

پرهیز از شرك و گرایش به توحید، توفیق الهى مى‏خواهد. «ذلك من فضل اللَّه»

تعالیم انبیا، نعمتى الهى و سزاوار شكر و سپاس است. «ذلك من فضل اللّه علینا... و لكنّ اكثر الناس لایشكرون»*

نبوّت و هدایت، توفیق وفضل الهى براى همه است. «علینا و على النّاس»

اكثریّت، معیار شناخت صحیح نیست. «اكثر النّاس لا یشكرون»

پشت كردن به راه انبیا، بزرگ‏ترین كفران نعمت است. «لایشكرون»
 
بالا