* شما هم صندوق قرض الحسنه خانوادگی دارید؟ *

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
re749.jpg




اصل برپایی صندوق قرض الحسنه (با رعایت موازین شرعی) که باعث گره گشایی مشکلاتی از مردم می شود امر پسندیده ای است و با توجه به قرض بودن ماهیت وامهایی که توسط این صندوقها پرداخت می شود، هرگونه شرط زیادی در پرداخت وام، ربا و حرام است.
و پرداخت مبالغ دیگر در صورتی اشکال ندارد که کاملا با اختیار قرض گیرنده بوده و شرط پرداخت وام نباشد.


در این مقاله در مورد مسائل مربوط به صندوقهای قرض الحسنه دو سوال را مطرح می کنیم:

سوال: آیا اگر با قسمتی از سرمایه صندوق قرض الحسنه خانوادگی طلا بخریم تا ارزش پول صندوق کم نشود اشکال شرعی دارد؟



:53:
 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:



حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

اگر با رضایت سایر اعضا باشد، مانعى ندارد.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اموال مربوط به شرکا است و بدون اجازه آنها تصرف جایز نیست.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

اگر این کار با رضایت همه شرکت کنندگان باشد و برخلاف قوانین و مقررات نباشد اشکالی ندارد.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

در صورت رضایت همه افراد مانعی ندارد .

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

اشکالی ندارد.






: tasavir 44:​


 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"


سوال: صندوق قرض الحسنه ی مسجدی وام پرداخت می کند، که یک بخش از وام پرداختی جهت هزینه مسجد کسر می گردد. حکم آن چیست؟
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:




حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
دادن وام با رضایت همه اعضاى صندوق به کسى که قرعه به نام او درآمده است، اشکال ندارد و کسر مبلغى از وام اگر با رضایت اعضا باشد، مانعى ندارد.



حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر شرط نباشد و کسی که قرعه به نام او بیفتد با اختیار خود آن مقدار را خرج مسجد کند اشکال ندارد.



حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
منظور از کارمزد حقّ الزحمه اى است که به کارمندان بانک یا صندوق قرض الحسنه و مانند آن به عنوان حقوق در مقابل زحماتى که جهت حفظ حساب ها و سایر خدمات انجام مى دهند داده مى شود. و چنانچه مبلغ اضافى به همین نیّت گرفته شود، و به عنوان حقوق صرف کارمندان و سایر هزینه هاى بانک گردد، مانعى ندارد. و اضافه بر آن حرام است.



حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه دادن وام مشروط به کسر این یک درصد باشد ربا و حرام است ولی اگر قرض مشروط نباشد بلکه خود قرض گیرنده به میل خود کمک کند بلا مانع است.
(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)



منبع: islamquest.net




 
بالا