نخستین تذکر قرآن درباره رعایت حجاب به چه کسانی است؟

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"

آیه 31 سوره نور نخستین خطاب درباره حجاب را به مردان داشته است تا با کنترل نگاه خود، راه تشویق و تهییج بانوان برای عرضه خود در جامعه را ببندند.


قرآن اولین خطاب را به مردان در خصوص حجاب داشته است. خدواند متعال در آیه میفرماید:
«قُل لِّلمُؤمِنِینَ یَغُضُّوا مِن أَبصَارِهِم وَ یَحفَظُوا فُرُوجَهُم ذَلِکَ أَزکَی لَهُم إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصنَعُونَ»؛ به مردان با ایمان بگو دیده، فرو نهند و پاکدامنی ورزند که این برای آنان پاکیزه‏تر است، زیرا خدا به آنچه می‏کنند، آگاه است، تا مردان با کنترل نگاه خود، راه هرگونه تشویق برای عرضه کردن بانوان در جامعه را بندند.


زنان تا هنگامی که شرایط را برای مردان فراهم نکنند و خود را از عرضه شدن به نامحرم دور کنند، از تعرض در امان خواهند بود.


خداوند در این آیه زنان را خطاب قرار میدهد که
«وَقُل لِّلمُؤمِنَاتِ یَغضُضنَ مِن أَبصَارِهِنَّ وَیَحفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنهَا وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ...»؛
و به زنان با ایمان بگو، دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که طبعاً از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند.


در زمان پیامبر صلیالله علیه وآله وسلم، زنان روسری خود را از بالای گوش به پشت حواله میدادند که پس از آن آیه «وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبدِینَ زِینَتَهُنَّ» نازل شد، که البته آن زمان روسریها نیمتنه زنان را میپوشاند، نه روسریهایی که اکنون رایج است.
/
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
images

 
بالا