افزایش چشمگیر سرعت اینترنت با استفاده از فیبر نوری!!!!

  • نویسنده موضوع *IMAN*
  • تاریخ شروع

*IMAN*

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
فیبر نوری چیست؟
رشتهٔ باریک و بلندی از یک مادّهٔ شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که میتواندنوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبر نوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابلهای معمولی میباشد، با فیبر نوری میتوان دادههای تصویر، صوت و دادههای دیگر را انتقال داد.
فیبر نوری در موارد مختلفی مانند شبکههای تلفن شهری و بین شهری، اینترنت و شبکههای کامپیوتری استفاده می شود

فیبر نوری رسانای بسیار قوی است برای انتقال داده ها است بخاطر همین متخصصان در حال جایگزینی این فیبر های نوری به جای سیم های مسی در سیم کشی های تلفن و برق هستند.
به علت اینکه فیبر نوری دارای پهنای باند زیادی است می تواند اطلاعات را در حجمی بسیار گسترده دریافت کند یا انتقال دهد.
این پهنای باند اکنون به ۱۷۰ گیگابایت در ثانیه رسیده و دانشمندان بر این باورند که قابلیت ارتقاء تا چند صد ترابایت را دارد.یعنی شما می توانید
170 گیگ فایل و.... را در یک ثانیه دانلود کنید. اما فعلا در شبکه های محلی و خانگی از این حجم استفاده نمی شود و فقط از حجم 2 تا 5 گیگ برثانیه استفاده می شود.
فیبر نوری در ایران
شرکت مخابرات ایران در ابتدای سال جاری خبر از اجرای پروژه اتصال فیبرنوری به منازل (fiber to home) در دو استان بوشهر و مازندران به صورت آزمایشی داده و اعلام داشته که هنوز اجرای عمومی این طرح در کل کشور مقرون به صرفه نیست.به کارگیری کابلهای فیبرنوری به جای کابلهای مسی سالها است که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا همچون آمریکا، انگلستان، ژاپن و… مورد استفاده قرار میگیرد.
این فناوری به سرعت در جهان رو به گسترش است زیرا برتریهایی نسبت به فناوریهای کنونی دارد که امکان اتصال پرسرعتتر و ظرفیت برد بیشتر نسبت به زوجهای پیچیده رسانا و خطوط DSL از جمله آنها است.
جایگزینی فیبر نوری به جای کابل مسی زمانی مقرون به صرفه است که محتوای دیجیتالی بسیار زیادی روی شبکه تعریف شود و کاربران نیز با محدودیت سرعت اینترنتی، مواجه نباشند.
بر اساس گزارشهای منتشر شده سرعت اینترنت در نسل دوم پروژه اتصال فیبرنوری به منازل حدود ۵ تا ۲/۵ گیگابیت بر ثانیه خواهد بود.با وجود این میزان سرعت، هر کاربری قادر خواهد بود یک کتاب را از یک کتابخانه معروف دنیا فقط در عرض چند صدم ثانیه دانلود کند یا به تمام بازارهای دنیا دسترسی داشته باشد.


220px-Fibreoptic.jpg


 
بالا