╕╕╕ مرحمت فرموده ما را مس کنید ╕╕╕

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
copper-set.jpg



درباره آشپزی در ظرف مسی، دو نظر اصلی وجود دارد؛ یکی آنها را سمی و ناسالم میداند و میگوید اکسید یا زنگ مس، اگر همراه خوراک وارد بدن شود برای سلامتی آدم خوب نیست و در مقدار زیاد ممکن است کشنده باشد.
این گروه، حتی لایه قلع اندود یا سفیدشده توی ظرفهای مسی را هم ناسالم میداند و میگوید این فلز سنگین به مرور با پختوپز و شستشو کَنده و وارد بدن میشود و باعث تماس مستقیم خوراک با مس هم میشود.
نظر دیگر، میگوید با آشپزی در ظرف مسی، مس لازم را به بدن میزنیم (که آن گروه قبلیها معتقدند از اساس غلط است و مس لازم را از راه خوردن خوراکیها بهدست میآوریم) و چون مس از بهترین رساناهای گرماست، خوراک در این ظرفها سریعتر و بهتر میپزد و خوشمزهتر از کار در میآید.
این گروه معتقدند آن قرمهسبزی معروف و هوشربای قدیمی که حالا کمیاب است، از جمله به خاطر پختهشدن در کماجدانهای مسی بوده که اینقدر لذیذ بوده. این گروه با استناد به نسخههای قدیمی که هنوز هم در عطاریها برای بعضی بیماران پیچیده میشود، ظرفهای مسی را «سالمترین ظرفها» میدانند؛ میگویند در گذشته مثلا به بیماران کمخون میگفتند آب را شبی در ظرف مسین نگه دارید و بنوشید.
به هر حال ظرفهای مسی زیبا و خوشرنگ و البته خیلی گران را میشود در آشپزخانه رستورانهای اسم و رسمدار دید. کم نیستند سرآشپزهای معروفی که در ظرف مسی آشپزی میکنند.
ظرف مسی خوب، نمیمیرد و سالها میشود ازش استفاده کرد. هر از گاهی که سفیدیاش کم شد و بدنهاش سیاه و مات، به «سفیدگر» میسپارندش؛ تویش را قلعگرها یا همان «قلنگرهای» معروف (با قلندر اشتباه نشود) سفید و نو میکنند و بیرونش را با ترکیبهایی مثل جوهر نمک (اسید کلریدریک) شبیه روز اول، براق و درخشان میکنند و گاهی هم با چند چکش، کج و کولگیاش را صاف میکنند.
 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
mes-thumb.bmp






معروف است که پزشکان به کسانی که از درد مفاصل رنج میبرند، داشتن یک دستبند مسی را توصیه میکنند و دلیل این امر را هم کمبود یونهای مسی در خون ذکر میکنند که با تماس دستبندهای مسی با پوست بخشی از این کمبود جبران شده و از درد مفاصل کاسته میشود.
از سوی دیگر محققین، یکی از علتهای بروز بیماری آلزیمر را رسوب یونهای آلومینیوم در مغز عنوان میکنند.
تا چند دهه پیش، مردم کشور ما رسم داشتند برای پخت غذا مخصوصاً خورشت و آش از قابلمههای مسی استفاده میکردند و یک کفگیر آهنی داشتند به نام حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار میگرفت ...هیچکس نمیدانست چرا باید این کفگیر درون قابلمه مسی قرار بگیرد، فقط میدانستند برای پخت غذا خیلی لازم میباشد.داستان از این قراره که بدن (مخصوصاً مغز) برای سلامت و نشاط و کنترل اسیدلاکتیک و کورتیزول به ٦ میلیارد یون مس نیاز دارد و به همین نسبت یون آهن.کمبود یون مس باعث میشه شما دائم احساس رخوت و خواب آلودگی و کسالت کنید و مدام دهندره کنید. در ضمن هیچ کارخانه داروئی نمیتونه از یون یک عنصر برای شما قرص تهیه کنه ... و اونی که مثلاً به اسم قرص آهن به خورد شما میدهند شامل مولکول آهن هستش که برای بدن هیچ کاربردی نداره.ولی تا این جا بدونید که غذا موقع پخت در درون قابلمه مسی، از یون آزاد شده این ظرف استفاده میکند و در بدن شما فوقالعاده احساس نشاط و انرژی ایجاد میکنه دیگه از اون دهندرگی و خمیازه و کسالت خبری نیست و باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی مخصوصاً برای خانمها نزدیک به دوران عادت ماهیانه دارد.
ولی یک دفعه توی دهه ٥٠ از این نون خشکیها اومدند و داد میزدند (قابلمه مسی ....... کفگیر آهنی خریداریم .....) و با یک قیمت مناسب این قابلمهها را خریدند و به جاش قابلمه آلمینیومی میدادند که بهش میگفتند روحی. هیچکس توی اون دهه نفهمید این همه قابلمه مسی کجا قراره بره؟

 
بالا