۩^^*^^۩-----------------۩^^*^^۩شهید یعنی چی ؟و ؟؟؟ ۩^^*^^۩-----------------۩^^*^^۩

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
بسم رب الشهدا و الصدیقین
200px-Iranian_Soldier_killed_in_Iran-Iraq_War..JPG


  • شَهید یک لفظ تجلیلی است، و برای کسانی به کار میرود که در راه اجرای فرمان دینی اسلام جان خود را فدا کردهاند، یا به خاطر دفاع از عقیده خود یا دفاع از مرزهای حکومت دینی جان خویش را از دست دادهاند.
از نظر فقهی شهید:

  • شهید- که در فقه موضوع احکامی خاص همچون بی نیازی از غسل و کفن قرار گرفته- عبارت است از کسی که در جهاد با کافران یا باغیان در میدان جنگ کشته شود، به شرط آنکه جنگ با اذن پیامبر صلّی اللَّه علیه وآله یا امام علیه السّلام و یا نایب خاص ایشان باشد.

شهید لفظی عربی و صیغه مبالغه از ریشه «شَهَدَ» و به معنای شاهد و حاضر بودن و گواهی دادن است. صیغه مبالغه بر این دلالت دارد که عمل گواه بودن از آن فرد زیاد صادر میشود. در زبان انگلیسی، معادل شهید لفظ Martyr است، که از کلمه یونانی martys به معنای گواه گرفته شده است.
68534_778.jpg

درباره اینکه چرا کشته راه خدا را شهید مینامند، دلایل مختلفی بیان شده است(1)؛ مانند:


  • شهید، برای شهادت به حق قیام کرد و کشته شد.
  • فرشتگان شهید را میبینند (شاهد عمل اویند)، پس او شهید به معنای مشهود است.
  • خداوند و فرشتگانش، در بهشت به نفع شهید گواهی میدهند.
  • شهید مرگش مثل انسانهای عادی نیست تا مرده باشد، بلکه او زنده و شاهد و ناظر اعمال ماست.
  • شهید ملکوت و مُلک خداوند، و نعمتهایی که خدا برایش در بهشت آماده کرده است را مشاهده میکند.
  • شهید روز قیامت -به همراه پیامبر اسلام- گواه برامّتهای دیگر یا گواه بر اعمال امت است.
  • شهید، به طور عملی -نه فقط کلامی- گواهی به حق میدهد(2)
  • بر خلاف دیگر مردم -که ناخواسته جان خود را از دست میدهند، و غالباً مرگ را بالاجبار پذیرا میگردند- شهید، شاهد بر آرمان خود است، و به صورت آگاهانه و اختیاری در راه هدفی مقدّس کشته میشوند.
  • شهید، گواهی بر مظلومیت حق، و نیز پیروزی حق در برابر باطل است.
_________________________________
1)کتاب منزلت شهدا، نوشته اسدالله محمدی نیا
2)تفسیر نمونه، ج۳، ص ۴۶۱


 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
معانی دیگر کلمه شهید:

  • در مجمع البحرین آمده است: «شهید از اسامی خداوند است؛ یعنی آنکه او شاهد و گواه بر همه چیز است، و چیزی از او پنهان نمیماند.»
  • معمولترین معنای این لغت در قرآن، «شاهدعینی» یا «شاهد» در مفهوم حقوقی است.
  • معنای دیگر قرآنی شهید، شاهد و گواه بر اعمال مردم، در آخرت است.

شهادت در دین اسلام:
شهادت در دین اسلام بهمعنای کشته شدن در راه خدا است. و در اسلام شهید به کسی گفته میشود که جان خود را در راه خدا فدا کند. در ایران واژه شهید بعد از انقلاب ۱۳۵۷ نمود بیشتری پیدا کرد. به کسانی که در طول انقلاب کشته شدند تا کشتهشدگان عملیات درگیری با اشرار و قاچاقچیان در شرق کشور عنوان شهید داده میشود.

واژه شهید در این دین دارای تقدس خاصی است. در دین اسلام کسی که به شهادت رسیده نیاز به غسل و کفن ندارد و حتی در بعضی احادیث و روایات از پیامبر اسلام و امامان شیعه بدون هیچ سوال و جوابی جز حقالناس وارد بهشت میشوند.

مسلمانان بطور عام حمزه عموی پیامبر اسلام را سید الشهدا (سرور شهیدان) میدانند و شیعیان به طور خاص این لقب را به امام سوم خود، حسین بن علی نیز نسبت میدهند.(1)

دو آیه از قران که در مورد شهادت از باب نمونه:


  • وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ(2)
«البته نپندارید که شهیدان راه خدا مردهاند بلکه زنده به حیات ابدی شدند و در نزد خدا متنعم خواهند بود.

  • فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ(3)
آنان به فضل و رحمتی که از خداوند نصیبشان گردیده شادماناند و به آن مؤمنان که هنوز به آنها نپیوستهاند و بعداً در پی آنها به راه آخرت خواهند شتافت مژده دهند که از مردن هیچ نترسند و از فوت متاع دنیا هیچ غم مخورند.
G1383849010.jpg


در فقه اسلامی شهید اینگونه تعریف شده:
کسی که در میدان جهاد و قبل از انقضای جنگ و در جنگ در رکاب پیامبر یا امام معصوم یا نایب خاصّ او کشته شده است، شهید است. همچنین هر کس در زمان غیبت به هنگام وجوب جهاد بر مسلمانان، در راه حفظ دین و دفاع از اسلام - نه جهات دیگر- در معرکهٔ قتال (خطّ مقدّم جبهه) کشته شود، حکم شهید بر او جاری است؛ و در غیر این صورت حکم شهید را ندارد، هر چند ثواب شهید داشته باشد. احتیاج به غسل و تیمّم و کفن ندارد و با لباس خود دفن میشود. چنین کسانی غسل و کفن و حنوط نمیشوند، بلکه باید آنها را با همان لباسهایشان بعد از خواندن نماز میت دفن کنند. البته این حکم در بارهٔ کسانی است که در میدان جنگ کشته شده باشند، اما اگر به صورت مجروح او را از میدان جنگ خارج سازند و در بیمارستان یا غیر آن از دنیا برود، گرچه ثواب شهیدان را دارد ولی حکم فوق شامل حال آنها نمیشود.(4)
امام حسین (علیه السلام) با شهادت خود درس زندگی و مقابله با ظلم را بما آموخت و راهد شهید شدن را بما یاد داد.
________________________________
1)ویکی پدیا
2)سوره آل عمران ایه 169
3)سواره آل عمران آیه 170
4)آیة الله جوادی آملی، تفسیر موضوعی قرآن ج ۴ (معاد در قرآن)
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • حکم کشته شدن در جهاد دفاعی در عصر غیبت منجی دوازدهم
آیا بر کسی که در عصر غیبت یا در زمان حضور و عدم امکان اذن گرفتن از معصوم علیه السّلام در جهاد دفاعی (دفاع از اسلام و مسلمانان) کشته شده، احکام شهید بار می‏شود یا نه؟
مسئله اختلافی است.
  1. گروهی از فقها بر کشته در جهاد دفاعی نیز احکام شهید را جاری دانسته ‏اند. [SUP][۱][/SUP] [SUP][۲][/SUP] [SUP][۳][/SUP] [SUP][۴][/SUP] [SUP][۵][/SUP] [SUP][۶][/SUP]
  2. گروهی دیگر، تنها قسم نخست را مشمول احکام شهید دانسته‏ اند؛ [SUP][۷][/SUP] [SUP][۸][/SUP] [SUP][۹][/SUP] [SUP][۱۰][/SUP] [SUP][۱۱][/SUP] بلکه این قول به مشهور نسبت داده شده است. [SUP][۱۲][/SUP]

  • کسانی که اجر شهید را دارند
    شهید به معنای عام به کسی میگویند که در راه انجام وظیفهٔ شرعی و عقلی خود کشته شده و شهید به معنای خاص کسی است که علاوه بر آن در جبههٔ نبرد نظامی با دشمنان اسلام و مسلمین کشته شده باشد. پس، کشتهشدگان در راه حفظ دین، احکام شهید را دارند؛ ولی آنها که در راه دفاع از ناموس و اموال خود یا مسلمین کشته میشوند، هر چند ثواب شهید دارند، ولی احکام شهید را ندارند.

    همه کسانی که عقیده حق داشته، در مسیر حقیقت گام بر میدارند و در همین راه از دنیا میروند در زمره شهدا هستند و اجرشان -نه حکم شان- مانند آنان است. در روایات آمده است(13)
  • «کسی که در راه تحصیل علم از دنیا برود، شهید مرده است»
  • «اگر کسی با وضو بخوابد و مرگ او در خواب فرا رسد، نزد خداوند شهید است»
  • «هر کس بمیرد و حب آل محمد صلی الله علیه و اله در دلش باشد، شهید است»
یکی از شفاعت کنندگان در قیامت شهید است یکی از نمادهای شهید شمع است ؛ یعنی اینکه او میسوزد و آب می شود تا دیگران در روشنایی و امنیت زندگی کنند.


__________________________________________


[TD]۱.[/TD]
[TD] المعتبر ج۱، ص۳۱۱.

[TD]۲.[/TD]
[TD] الدروس الشرعیة ج۱، ص۱۰۵.

[TD]۳.[/TD]
[TD] جامع المقاصد ج۱، ص۳۶۵.

[TD]۴.[/TD]
[TD] لحدائق الناضرة ج۳، ص۴۱۵.

[TD]۵.[/TD]
[TD] جواهر الکلام ج۲۱، ص۱۵-۱۶.

[TD]۶.[/TD]
[TD] مصباح الفقیه ج۵، ص۱۱۵.

[TD]۷.[/TD]
[TD] المقنعة، ص۸۴.

[TD]۸.[/TD]
[TD] المبسوط ج۱، ص۱۸۱.

[TD]۹.[/TD]
[TD] المراسم العلویة، ص۴۵.

[TD]۱۰.[/TD]
[TD] الوسیلة، ص۶۳.

[TD]۱۱.[/TD]
[TD] کتاب السرائر ج۱، ص۱۶۶.

[TD]۱۲.[/TD]
[TD] مجمع الفائدة ج۱، ص۲۰۱.

13. سفینه البحار، شیخ عباس قمی، دارالاسوه، ج ۴، ص ۵۱۳.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
شرایط جریان اجکام شهید بر کشته در راه خدا
جریان احکام شهید بر کشته راه خدا مشروط به شرایطی است:
۱. بنابر قول گروهی، جهاد با اذن امام علیه السّلام یا نایب خاص او باشد؛ چنان که در تعریف شهید گذشت.
۲. فرد، در عرصه نبرد کشته شده باشد. در جریان حکم شهید نسبت به کسی که در میدان جنگ زخمی شده و ساعاتی پس از انتقال به پشت جبهه، پیش از آنکه جنگ خاتمه یابد، کشته شده است، اختلاف می‏باشد. گروهی احکام شهید را بر چنین فردی جاری دانسته‏اند؛ [SUP](1-2-3-4)[/SUP]
لیکن برخی جاری ندانسته‏اند.[SUP](5-6-7-8-)[/SUP]
البته اگر مجروحِ منتقل شده به پشت جبهه پس از جنگ بمیرد، احکام شهید بر او جاری نمی‏شود. (9)
3_123968.jpg


  • عدم تفاوت جریان حکم شهید بین زن و مرد و ...
در جریان حکم شهید تفاوتی میان زن و مرد، کوچک و بزرگ و برده و آزاد نیست[SUP](10-11)[/SUP]
هرچند برخی در جریان حکم شهید بر کسی که مکلف به جهاد نیست، همچون کودک و دیوانه تأمّل کرده ‏اند.(12)


____________________
1)الخلاف ج۱، ص۷۱۲.
2)منتهی المطلب ج۷، ص۱۸۵.
3)جواهر الکلام ج۴، ص۸۹-۹۰.
4) العروة الوثقی ج۲، ص۴۰.
5) المقنعة، ص۸۴.
6)الشیعة ج۱، ص۳۲۰.
7)جامع المقاصد ج۱، ص۳۶۵.
8)کشف الإلتباس، ص۲۷۲-۲۷۳.
9)الخلاف ج۱، ص۷۱۲.
10) مدارک الأحکام ج۲، ص۷۱.
11)الحدائق الناضرة ج۳، ص۴۱۸.
12)جواهر الکلام ج۴، ص۹۲.


 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
شهادت در قوانین جمهوری اسلامی ایران:
مطابق قانون بنیاد شهید در ایران افراد زیر شهید شمرده میشوند:


  1. رزمندگانی که در زمان جنگ در مناطق عملیاتی توسط دشمن کشته میشوند.
  2. رزمندگانی که در خط مقدم نبرد با دشمنان خارجی فوت میکنند.
  3. افرادی که به دست دشمنان نظام کشته یا ترور میشوند.
  4. کارکنان نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات که در حال شرکت در ماموریت مبارزه با اشرار، قاچاقچیان، سارقان مسلح و اعضای گروههای ضد انقلاب توسط آنها کشته میشوند.
  5. کارکنان نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات که در هرگونه ماموریت شناسایی رزمی یا ویژه و عملیات جنگی یا بر اثر کمین توسط دشمن یا ضدانقلاب کشته میشوند.
  6. کارکنان وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح که به سبب عضویت در آنها توسط دشمنان نظام کشته میشوند اعم از آن که در ایام خدمت یا غیرخدمت باشند.
  7. کارکنان نیروهای مسلح که حین انجام وظیفه، در حملات زمینی، هوایی یا دریایی دشمن کشته میشوند.
  8. افرادی که حین ماموریت در زمان جنگ در حملات زمینی، هوایی یا دریایی دشمن کشته میشوند.
  9. محافظان شخصیتها و اماکن و اعضای گارد امنیت پرواز که در حال ماموریت توسط ضدانقلاب کشته میشوند.
  10. کارکنان نیروی مقاومت بسیج و نیروی انتظامی که براساس قانون حمایت قضایی از بسیج هنگام برخورد با جرایم مشهود در حین انجام وظیفه کشته میشوند.
  11. افرادی که به تشخیص دادگاه صلاحیتدار در حال انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر توسط مرتکبان جرایم مشهود کشته میشوند.
  12. کارکنان وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح که در حین اسارت دشمن یا در گروگان ضدانقلاب، مخالفان نظام، اشرار، سارقان مسلح، قاچاقچیان یا سایر تبهکاران تحت تعقیب کشته میشوند.
  13. افرادی که به سبب ماموریت در حال خنثی سازی مواد منفجره، شیمیایی و سایر سلاحهای جنگی و پاکسازی میدان مین کشته میشوند.
  14. مجروحان و جانبازانی که براساس نظریه کمیسیون پزشکی ذیربط فوت آنها به سبب جراحات و صدمات ناشی از مجروحیت تشخیص داده شود
  15. کلیه افرادی که مقام معظم رهبری آنها را در فرمان خاص مصداق شهید تلقی نمایند.

مصادیق عملی در حکم شهید عبارتند از:


  1. رزمندگانی که در زمان جنگ داخل مناطق عملیاتی بر اثر سوانح طبیعی یا غیرطبیعی بدون سهل انگاری و تقصیر یا عدول از مقررات فوت میکنند.
  2. کارکنان نیروهای مسلح که در حال رفت و برگشت از منطقه عملیاتی در زمان جنگ در حال ماموریت کشته میشوند.
  3. کارکنان نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات که در حین آموزشهای رزمی و اطلاعاتی و رزمایشهایی که طبق برنامههای مصوب فرمانده کل قوا اجرای میشود، کشته میشوند.
  4. کارکنان نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در حال ماموریت آزمایش یا تولید سلاح، مهمات و وسایل جنگی کشته میشوند.
  5. کارکنان وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح که به سبب ماموریت در اسارت دشمن یا گروگان ضد انقلاب، مخالفان نظام، اشرار، سارقان مسلح و قاچاقچیان فوت میکنند مگر اینکه عدم پایبندی آنها به آرمانهای انقلاب اسلامی در زمان اسارت ثابت شود.
  6. کارکنان وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح که در حال تعقیب و مراقبت دشمنان اسلام و نظام جمهوری اسلامی کشته میشوند.
  7. افرادی که در حملات هوایی یا موشکی یا بمب گذاری دشمن کشته میشوند.
  8. مهاجران جنگی و کسانی که در مناطق جنگی به علت برخورد با مواد منفجره از قبیل نارنجک، مین، گلوله توپ و نظایر آن کشته میشوند.
  9. افرادی که در حین درگیری بینابین نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات با دشمنان، ضدانقلاب و اشرار کشته میشوند.
  10. آزادگانی که فوت آنها براساس نظریه کمیسیون پزشکی ذیربط ناشی از صدمات مستقیم دوران اسارت تشخیص داده شود.
  11. جانبازان هفتاد درصد (۷۰%) و بالاتر که فوت مینمایند یا کشته میشوند.
  12. افرادی که در دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران یا اموال عمومی یا منابع طبیعی در مقابله با دشمنان نظام، اشرار یا متجاوزان کشته میشوند.
  13. افرادی که به سبب ماموریتهای محوله در پاسداری و حفاظت از مراکزی که نیروهای مسلح بر اساس مقررات یا مصوبات خاص شورای عالی امنیت ملی، شورای امنیت کشور یا شورای تامین استان موظف به حراست از آن مراکز هستند، مورد هجوم دشمن یا اشرار واقع و در اثر مقاومت و درگیری با آنها کشته میشوند
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
زیارت قبور شهدا
80835694-4949458.jpg

زیارت قبر مطهر سالار شهیدان، حضرت امام حسین علیه السّلام و نیز دیگر شهدای کربلا، مستحب مؤکد است؛[SUP](1)[/SUP]
چنان که زیارت قبور شهدا؛ بویژه شهدای احد در نزدیکی مدینه؛ بخصوص قبر جناب حمزه، عموی پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و نیز قبر عمار در صفین، جعفر بن ابی طالب و دیگر شهدای نبرد موته استحباب دارد. [SUP](2-3-4)[/SUP][SUP]

________________________________


1) وسائل الشیعة ج۱۴، ص۴۰۹.
2) وسائل الشیعة ج۱۲، ص۳۵۲.
3)جواهر الکلام ج۲۰، ص۱۰۳.
4)جواهر الکلام ج۲۰، ص۱۰۷

 
بالا