چرا بعد از نصب یک برنامه باید رایانه را ریستارت کنیم؟

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"








اگر دقت کرده باشید متوجه می شوید که سیستم، پس از نصب برخی برنامه ها و یا آپدیت ها نیاز به ریستارت(Restart) دارد. در این مطلب به بررسی علت این فرایند می پردازیم.













به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از صبحانه، برخی برنامه بعد از نصب شدن،حذف شدن و یا آپدیت شدن از شما درخواست ریستارت سیستم را می کنند که در بعضی اوقات بسیار آزار دهنده هستند. اما واقعا علت این ریستارت ها چیست؟ چرا باید حتما سیستم را ریستارت نماییم؟


علت چیست؟
از دلایل مهمی که می توان در این مورد بیان نمود این است که برخی از برنامه ها بر روی فایل های اصلی موجود در سیستم که در حال اجرا هستند تاثیر می گذارند.
به عنوان مثال اگر آنتی ویروسی را پاک نماییم،سیستم حتما نیاز به ریستارت دارد.



چون حذف کننده نرم افزار(uninstaller) در هنگام حذف برنامه،شروع به حذف فایل ها و اطلاعات برنامه که در ویندوز موجود است می کند.در این میان برخی از فایل ها همنطور که گفته شد به فایل های اصلی ویندوز متصل هستند و برای جدا سازی فایل ها از یکدیگر و جایگذاری فایل های اصلی ویندوز، نیاز به ریستارت دارند.



علت این ریستارت این است که ویندوز بتواند فایل های در حال احجرا را تماما غیر فعال نماید تا جایگزینی انجام شود.زیرا زمانی که فایلی در حال اجرا است را نمی توان حذف و یا منتقل نمود.
به عنوان مثال فایل صوتی که درحال اجرا است را نمی توان حذف و یا منتقل نمود.پس می توان بیان کرد که ریستارت کردن ویندوز،یک حالت اطمینان برای ویندوز است تا مطمئن شود که فایل در حال اجرا،متوقف شده و جایگزینی و یا جداسازی با موفقیت انجام می شود.
10%28178%29.jpg



ویندوز چگونه در حالت ریستارت به پاک کردن و یا انتقال فایل ها می پردازد؟



وقتی نرم افزار پاک می شود و به شما درخواست ریستارت را نمایش می دهد،همزمان به ویندوز نیز درخواستی را مبنی بر حذف و یا انتقال فایل خاصی ارسال می کند تا ویندوز در هنگام ریستارت،این درخواست را انجام دهد.این درخواست ها در قسمت رجیستری ویندوز ارسال می شود و از آنجا خوانده می شود.


آدرس این محل که درخواست ها ثبت می شود به اینصورت است که شما باید در قسمت Regedit به دنبال آدرس " HKLM\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\PendingFileRenameOperations "
بگردید.



زمانی که سیستم در حال اصطلاحا "بالا آمدن(Boot UP)" ادرس بالا را نیز چک می کند و درخواست نرم افزار هایی را که نیاز به انتقال و یا حذف فایلی در هنگام بوت دارند اجرا می کند.



توجه: بهتر است که اگر نرم افزاری از شما درخواست ریستارت کرد،آن را اجابت نموده و اجازه ریستارت سیستم را دهید تا تنظیمات جدید،زودتر به روز شوند تا برنامه و یا ویندوز به مشکل بر نخورد.
 
بالا