چگونه برای نماز صبح بیدار شویم؟

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
جزای قضا شدن یک نماز

حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی از پانزده سالگی تا پایان عمرش، هر سال، سه ماه

(رجب، شعبان و رمضان) را روزه می گرفت و شبها را نیز به عبادت سپری می کرد و آرام نداشت.

او می گوید: در تمام عمرم تنها یک روز نماز صبحم قضا شد،

پسر بچه ای داشتم که شب همان روز از دنیا رفت.

سحرگاه مرا گفتند که این رنج فقدان را به علت فوت نماز صبح، مستحق شده ای،

اینک اگر شبی تهجّدم [نماز شبم] ترک شود، صبح آن شب، انتظار بلایی را می کشم.(1)

راز موفقیت


مرحوم حاج شیخ حسنعلی که بحق، عرشی خاک نشین، و دارای کرامات عدیده بود،

راز موفقیّت خویش را این گونه بیان می کند:

«بدانکه در راه حق و سلوک این طریق، اگر به جایی رسیده ام،

به برکت بیداری شبها و مراقبت در امور مستحب و ترک مکروهات بوده است.

ولی اصل و روح همه این اعمال، خدمت به ذراری [و فرزندان] ارجمند رسول خدا (سادات) است.»(2)

: tasavir 38:

 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
در چندين آيه قرآن کريم به نمازهاي پنجگانه و اوقات آنها اشاره شده است.

مانند آيه 114 سوره هود، آيه 78 سوره اسراء و...

در سوره اسراء ميفرمايد: «) أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا؛

نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار و نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره مقرون با حضور فرشتگان است.»

در نمازهاي پنجگانه نماز صبح از اهميت بيشتري برخوردار است که بنابر آيه فوق و روايات، نماز صبح مشهود فرشتگان شب و روز است.

پرسشي که بسياري دارند اين است که چکار کنيم براي نماز صبح بيدار شويم و نماز صبحمان قضا نشود؟

همين پرسش را از محضر حضرت آيت الله العظمي بهجت دام ظله کردند و ايشان در جواب فرمود:

اگر بر نمازهاي ظهر و عصر و مغرب و عشاء مواظبت کنيد و به آنها اهميت بدهيد و آنها را سر وقت بخوانيد

خداي متعال شما را براي نماز صبح بيدار ميکند و نميگذارد نماز صبحتان قضا شود.

: tasavir 39:​
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
برای برخواستن و برپاداشتن نماز صبح به نظرم 3 موضوع خیلی مهم روانی وجود دارد:

1. شخص اقامه نماز را امری واجب وحتمی برای خودش بداند وترک ان را مذموم بداند.

2. توانایی هماهنگ کردن بدن را با روح وفکر خود داشته باشد ؛

یعنی وقتی ذهنش در مرحله قبلی برپاداشتن نماز را واجب دانست و خلاف آن را مذموم ،

اکنون بتواند جسمش را با روح وذهنش هماهنگ کرده و به نتیجه مطلوب برساند.

3. لذت گرایی که در انجام دادن گناه به اوج خود میرسد وشاید دلیل مهمی باشد

که یک مسلمان با وجود اینکه میداند عمل نادرستی است انجام میدهد یا عملی است که باید انجام دهد ، انجام نمیدهد.

: tasavir 38:​
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
بر این اساس نخستین اتفاق پس از انجام دادن عمل مذموم (والبته پیگیری ومداومت برآن) این است

که شخص از عواقب ترک یا انجام عمل غافل میشود و دیگر عمل مذموم برای او به شکل مباح درمیآید ؛

یعنی قبح آن از بین میرود. همین از بین رفتن قبح یکی از عوامل سستی برای برخواستن وبرپاداشتن نماز صبح است.

شخص ممکن است با پرداختن به اموری که انجام دادن آنها را به راحتی مانع سر وقت بیدار شدن در صبح روز بعد میداند

از یک طرف و از طرف دیگر با بی اهمیت شدن برپاداشتن نماز در سروقت خودش ، نتواند نماز صبحش را ادا کند.

برای مثال بیدار ماندن تا دیر وقت ، پرداختن به کارهای بیهوده و ...

از عوامل پیش از هشیار شدن و بی اهمیتی و یا بی حوصلگی پس از هشیار شدن به علت بی توجهی به اهمیت نماز صبح!

اهمیت روانی انجام دادن گناه و از بین رفتن قدرت واراده برای هماهنگ کردن جسم با روح وذهن را باید در این موضوع جستجو کرد

که اصولا تا انسان نخواهد و خواست در او پدید نیاید ، کاری انجام نمیدهد!

وقتی که میزان خواست به حدی پایین میاید که نمیتواند جسم را به یک کار وادار کند آن وقت است

که ممکن است شما فکر کنید که علاقه دارید برای نماز صبحتان بیدار شوید اما نمیتوانید!

عامل دیگر آنکه اساسا شاید بتوان عمده گناهانی را که یک شخص مسلمان انجام میدهد بر اثر لذت دانست!

یعنی موضوعی که سد راه طرف میشود تا عمل مخالف آموزه های دینی را انجام دهد لذت است.

همین لذت گرایی عامل دیگری است که نمیگذارد صبح از خواب شیرین دل بکند و نماز بر پادارد.

به عبارت دیگر انجام بیشتر گناه همان و لذت خوابیدن و به تبع آن بیدار نشدن برای نماز صبح همان.

: tasavir 27:
 
بالا