از دستاوردهای پزشکی ایران چه می دانید؟

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
به گزارش فرهنگ نیوز، يك ملت، با اقتدار علمى است كه مىتواند سخن خود را به گوش همه افراد دنيا برساند و با اقتدار علمى است كه مىتواند سياست برتر و دست بالا را در دنياى سياسى داشته باشد. اقتصاد هم به دنبال اين ها به دست مىآيد و دارایی نقدی هم تابع توانايىهاست. علم را مىشود به پول تبديل كرد و از لحاظ اقتصادى هم قوى شد.انقلاب اسلامی ایران که مرهون خون پاک هزاران شهید است، در سالگرد سی و پنجم خود دارای رتبه های درخور توجهی در علوم پزشکی است. دستاوردهای پزشکی ایران هم اکنون در بسیاری از زمینه ها در رتبه های نخست جهانی قابل مشاهده است و این حاصل تلاش و سخت کوشی دانشمندان ایرانی و نگاه به توانایی داخلی است.
در سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تنها 35 مورد از دستاوردهای پزشکی کشورمان جهت نمایش قدرت و توان علمی ایران از نظرتان می گذرد.
 

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
1- ایران، جزو پنج کشور برتر در شاخص انتقال خون
کشور ما به علت پیشرفت هایی که در سازمان انتقال خون حاصل شده در آسیا سرآمد و جزو پنج کشور برتر دنیا است. هم اکنون بیش از بیست داروی مهم و گرانقیمت در کشور از فراورده های خونی تامین می شود. امروز تمام کشورهای اروپایی تمایل دارند با سازمان انتقال خون ایران قرارداد ببندد تا پلاسمای ایران را در شرکت های خود به دارو تبدیل کنند و این به علت استانداردهایی است که فرزندان ملت ایران در سازمان انتقال خون ایجاد کرده اند.

2- ایران در زمره سه کشور پیشرو جهان در پیوند مغز استخوان

ایران در زمینه پیوند مغز استخوان در زمره سه کشور پیشرو جهان قرار دارد و بیش از سه هزار پیوند از این انواع در مراکز پیوند مغز استخوان ایران انجام گرفته است. نحوه درمان در ایران مانند پیشرفته ترین مراکز پیوند جهان و عوارض پیوندها از مراکز خارجی بسیار کمتر است. 40 نوع بیماری به کمک پیوند مغز استخوان و سلول درمانی، بهبود پیدا می کنند.

3- ایران سومین مرکز جراحی کاشت حلزون شنوایی در جهان

سومین مرکز عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی در جهان در ایران شروع به کار کرد. در سال های اخیر بیش از چهار هزار کاشت حلزون در ایران انجام شده است. هم اکنون حدود ده مرکز در ایران عمل کاشت حلزون شنوایی را انجام می دهند.

4- در زمینه درمان ناباروری ها ایران در ردیف ده کشور برتر دنیا

پیشرفت های خیره کننده علمی، تحقیقاتی و دستاوردهای متخصصین و دانشمندان کشور در زمینه درمان ناباروری ها، ایران را در ردیف ده کشور برتر دنیا در این زمینه قرار داده است. پژوهشکده رویان توانسته است به یکی از معتبرترین مراکز ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی در خاورمیانه تبدیل شود. به طوری که علاوه بر هزاران زوج ایرانی نابارور، به طور میانگین سالانه بیش از سیصد زوج نیز از کشورهای خاورمیانه، اروپا، امریکا، افریقا و استرالیا به این مراکز برای درمان مراجعه می کنند.

دانشمند مومن و جهادگر ؛مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی
موسسه رویان که مجمع ارزشمندی از نوآوران و جهادگران عرصهی علوم زیستیست، در پیدایش و رشد و اعتلای خود، مدیون همت و ایمان و پشتکار این دانشمند جوان و بلند همت است.

5- ساخت ناي مصنوعی به کمک مهندسی بافت توسط محققان کشور

نخستین نای مصنوعی به کمک مهندسی بافت از سوی محققان ایرانی برای نخستین بار در دنیا ساخته شد. تحقیقات برای ساخت نای مصنوعی از حدود 10 سال پیش شروع شد. این پروژه از سخت ترین بخش های ساخت یک عضو بوده است زیرا تولید غضروف نای به همان شکل بسیار عمل پیچیده ای است. ساخت آن به صورت مصنوعی نیز تکنیک ویژه ای می طلبد که محققان ایرانی توانسته اند به این تکنیک دست پیدا کنند.
 

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
6- ساخت نخستین چسب بافتی هوشمند دنیا توسط محققان ایرانی
چسب بافتی که از سوی محققان ایرانی ساخته شده به صورت اتولوگ و از خون خود فرد مشتق شده است.
عنوان هوشمند این چسب بافتی به این منظور اطلاق می شود که غلظت های مختلف برای نسوج نرم، عصب، شریان و حتی استخوان مورد استفاده گرفته است. ضمن اینکه قدرت کشش آن قابل تغییر است و همه شاخه های پزشکی می توانند از آن استفاده کنند. مهمترین کاربردهای این چسب بافتی، امکان پذیر شدن پیوند عروق، اعصاب و استخوان است.

7- تولید رگ مصنوعی به کمک نانوالیاف

رگ مصنوعی از نانو الیاف زیست سازگار زیست تخریب پذیر است. نمونه این رگ که در گردن یک گوسفند پیوند زده شده و پس از گذشت این مدت کارکرد مطلوبی داشت و گوسفند مزبور در زمان ارائه این گزارش به حیات طبیعی خود ادامه داد. این رگ مصنوعی با بهره گیری از تکنیک های نانوفناوری و مهندسی بافت تولید شد.

8- ايران ؛ دومين کشور سازنده داروي رتيپلاس در جهان

«رتيپلاس» جديدترين دارو براي درمان بيماري هاي قلبي و عروقي است که با استفاده از آن فرآيند حل شدن لخته هاي خون به خوبي انجام ميشود . به جرات مي توان گفت که اين دارو يک داروي معجزه گر در رفع لخته هاي خوني است. آمريکا تنها کشور جهان است که تاکنون موفق به توليد اين دارو شده است و ايران به عنوان دومين کشور سازنده داروي رتيپلاس در جهان شناخته مي شود.

9- تولید رده سلول های بنیادی جنینی و قرار گرفتن ایران در میان 10 کشور برتر دنیا

پژوهشکده رویان در سال 80 با تلاش های مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی و همکارانش به عرصه تحقیقات سلول های بنیادی وارد شد که این تحقیقات در سال 1382 به نتیجه رسید و پژوهشکده رویان با تولید رده سلول های بنیادی جنینی نام ایران را در بین 10 کشور برتر دنیا که به این فناوری دست یافته اند، قرار داد. ایران بعد از کشورهای آمریکا، استرالیا، سوئد، انگلیس، هندوستان، کرة جنوبی، ژاپن، سنگاپور موفق به تولید این سلول ها شده است.

10- تولد اولین کودک حاصل از روش لقاح مصنوعی در ایران در سال 71

اولین کودک حاصل از روش IVF در ایران در این پژوهشکده در سال 1371، دومین کودک حاصل از روش میکرواینجکشن در ایران در سال 1373 در پژوهشکده رویان و اولین کودک حاصل از روش PGD در ایران در سال 1383 در پژوهشکده رویان متولد شد.
 

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
11- تولد اولین گوسفند شبیه سازی شده در ایران در سال 85
نخستین گوسفند شبیه سازی شده ایران با تلاش محققان ایرانی به دنیا آمد. رویانا بره شبیه سازی شده از نژاد افشاری است. پس از حاملگی و زایمان، موجود حاصله کاملا همانند موجودی است که سلول پیکری از آن گرفته شده است.

12- تولید موش از سلولهای بنیادی جنینی موشی

محققان ایرانی توانستند از سلولهای بنیادی جنینی موش، موش هایی به منظور مدل های حیوانی آزمایشگاهی برای تحقیقات تولید کنند. این حیوانات به عنوان مدل استفاده می شوند و در فاز اول به کمک سلولهای بنیادی تهیه شده اند.

13- خودکفایی در تولید پروتئین فاکتور رشد فیبروبلاستی انسانی

پژوهشگران ایرانی توانستند به فناوری بومی تولید پروتئین فاکتور رشد فیبروبلاست انسانی دست یابند. این مواد دارای هزینه زیادی در خارج از کشور هستند که با تلاش محققان ایرانی با تولید این کار در داخل به خودکفایی برسیم و نیاز کشور را تامین شود.

14- ترمیم آسیب های نخاعی به عنوان یک درمان بی خطر برای نخستین بار در جهان از سوی پژوهشگران ایرانی

پروژه تزریق سلول های شوآن برای ترمیم آسیب های نخاعی به عنوان یک درمان بی خطر برای نخستین بار در جهان از سوی پژوهشگران ایرانی اعلام شد و نتیاج بالینی این تحقیق پس از 10 سال به اطلاع عموم رسید.

15- دستيابي به فناوري توليد چند داروي اساسي

داروسازان کشور با همت و تلاش به فناوري توليد داروهايي همچون داروی نوترکیب فاکتور 8 برای درمان بیماریهای خونی، هموفیلی و داروی تراستوزومپ ،هرسپیتین برای درمان سرطان سینه ، واکسن هموفیلوس آنفولآنزا برای پیشگیری از مننژیت اطفال ،داروی نوترکیب FSH برای درمان ناباروری، داروی هورمونی سینوپار(PTH) برای درمان اختلال غدد پاراتیروئید، پک GCSF برای پیوند مغز استخوان و خون سازی در بدن بیماران پس از شیمی درمانی، اتانرسپت برای درمان تورم مفاصل و داروی هورمونی لوپرولاید برای درمان سرطان پروستات و ریه و وارفارین به عنوان رقیق کننده خون دست يافته اند.

16- توليد چند کيت ازمايشگاهي

این کیتها برای تشخیص بیماریهایی چون هپاتیتC ، سفلیس،نازایی، اختلالات هورمونی و مشکلات خونی وارد چرخه پزشکی کشورمان شدند.

17- توليد دستگاه شتاب دهنده خطي

دستگاه شتابدهنده خطی ایرانی برائ تشخیص و درمان سرطان در کشور ساخته شده است. این دستگاه در درمان بیماران سرطانی و در حوزه رادیوتراپی کاربرد دارد .به طوري که این دستگاه از انتشار یافتن اشعه به بافتهای دیگر جلوگیری میکند کیفیت و دقت را با هم داراست و از خروج ارز جلوگیری میکند.

18- بهره برداری آزمایشی از نخستین سامانه تشخیصی و تصویربرداری کشور

این دستگاه که "پت سی تی” نام دارد یک دستگاه تصویربرداری تشخیصی غیر تهاجمی است که با نشان دادن تغییرات متابولیسم و عملکرد ضایعه، قادر به تشخیص بیماری است. این دستگاه برای تشخیص بیماری های بدخیم ایسکینیک قلبی و بیماری های مغزی کاربرد دارد.این دستگاه در اختیار سه کشور آمریکا، آلمان و هلند است.

19- توليد چند دستگاه سانتريفيوز

دستگاه سانتریفیوژ توبولار؛ سانتریفیوژی با16تا18هزار دور در دقیقه که در تولید دارو و واکسن کاربرد دارد، دستگاه تیلورTSF؛ وسیله ای در جراحی های ارتوپدی، مانیتور علایم حیاتی با قابلیت پلی سومنوگرافی در داخل کشور توليد شده اند.

20- توليد داروي زخم بيماران ديابتي براي اولين بار در جهان

محققان ايراني براي اولين بار در جهان موفق به توليد دارويي به نام "آنژي پارس" براي درمان زخم بيماران ديابتي شده اند. اين دارو يك داروي گياهي است که طي يك پروسه 7 ساله ساخته شده است. داروي آنژي پارس در 3 نوع كپسول، آمپول و پماد عرضه ميشود و مصرف آن در يك دوره دوماه بين 57 تا 88 درصد بهبودي زخم پاي ديابتي را باعث ميشود
 

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"

21- توليد داروي كاملا گياهي درمان ايدز براي اولين بار جهان

توليد داروي درمان ايدز، براي اولين بار در دنيا «آیمود» يک داروي تعدیل کننده ایمنی است.

22- نانوکریستال های موثر در ترمیم بافت های آسیب دیده داخل بدن

تولید نانوکریستالهای جدید برای ترمیم بافت، ایجاد نانوفنجان هایی برای دارورسانی و درمان سل مقاوم به کمک نانو کریستال ها از جمله این دستاوردهای مهم کشور در حوزه مهندسی بافت است.

23- تولید داروهای ام اس در شرایط تحریم

داروهای ام اس، سه قلم داروی بتااینترفرون شامل «اکتوریف»، «اکتوفرون» و «اکتووکس» است. تولید این داروها در کارخانهای صد درصد ایرانی در شرایط تحریم موفقیتی برای صنعت دارویی کشور و گام بزرگی در راستای تبدیل ایران به قطب تولید و تأمین داروهای زیستفناوری منطقه به شمار می رود.

24- داروی ضد آسم سالمترول (Salmeterole)

داروي سالمترول به شکل تنفسي مصرف مي شود و بسته به ميزان بيماري در دوزهاي مختلف استنشاق مي شود. اين دارو به عنوان گشاد کننده راههاي هوايي و داروي ضد آسم کاربرد دارد.

25- ريلوزول (Riluzole)

داروي ريلوزول به شکل قرص مصرف مي شود و براي درمان بيماري ALS يا آميوتروفيک لاترال اسکلروز که نوعي بيماري سيستم عصبي است، کاربرد دارد.اين بيماري مربوط به نورونهاي حرکتي است و تخريب پيشرونده و غيرقابل ترميم در دستگاه عصبي مرکزي (مغز و نخاع) و دستگاه عصبي محيطي را موجب مي شود. اين بيماري منجر به از دست رفتن تدريجي عملکرد عضلات (به ويژه عضلات مخطط) مي شود و با تضعيف ماهيچهها فرد به تدريج به فلج عمومي مبتلا ميشود.

26- لتروزول (Letrozole) تاخير در پيشرفت رشد تومور

داروي لتروزول تبديل آندروژنها به استروژن را از طريق مهار سيستم آنزيمي آروماتاز مهار مي کند. کاهش استروژنها منجر به کاهش توده توموري و تاخير در پيشرفت رشد تومور در سرطان پستان در زنان مي شود. اين دارو هورموني بوده و در پيشگيري از گسترش تومورها نقش دارد.

27- زولدرونيک اسيد (Zoledronic acid)

اين دارو فعاليت استئوکلاستيک آزاد سازي کلسيم در استخوان ها و غضروف ها را مهار مي کند. اين دارو از خانواده بيس فسفونات ها بوده و در درمان پوکي استخوان، سرطان هاي پستان، پروستات و هيپرکلسميا مورد استفاده قرار مي گيرد.

28- توكسين بوتولينوم A

داروي توکسين بوتوليوم داراي مصارف دارويي مختلفي است و به صورت فرآورده دارويي تزريقي به صورت پودر ليوفيليز توليد شده است. اين دارو براي درمان بيماري هاي پوستي و همچنين مصارف زيبايي کاربرد دارد. اين فرآورده دارويي يک فرآورده بيوتکنولوژي به شمار مي رود.

29- فاکتور هفت (Antihemophilic Factor VII)

فاکتور هفت يک فاکتور مربوط به انعقاد خون و ضد خونريزي است که به شکل تزريقي ارائه مي شود. اين دارو در درمان خونريزي هموفيلي A و B موثر است. نام ایران را به عنوان دومین کشور تولید کننده این دارو برای کمک به درمان بیماران مبتلا به هموفیلی ثبت کنند.این دارو جزء داروهای نوترکیب مشتق شده از پلاسما است.

30- "پگاستريم" دارویی برای درمان بيماران سرطاني
این دارو در درمان بيماران سرطاني، نقص ايمني مادرزادي در کودکان و افزايش ميزان گلبول سفيد خون آن ها موثر است . 5سال پيش يک شرکت آمريکايي موفق شد ورژني از اين دارو را توليد کند که تا 15 روز در بدن بيمار فعال است. ما نيز موفق شديم پس از انجام تحقيقات بسيار اين دارو را با همين ويژگي براي مصرف داخلي توليد کنيم.

 

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
31- "سترورلیکس استات” دارویی برای درمان نازایی
داروی "سترورلیکس استات” که برای القای باروری در درمان نازایی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به صورت تزریق زیرجلدی است .درمان سرطان های سینه و پروستات، اندومتریوز، هایپرپلازی پرستات و فیبروئید رحم از دیگر کاربردهای این دارو است.

32- دارویی برای سکته قلبی

رتپلیز RETEPLASE نام دارویی است که برای درمان سکته های قلبی عرضه شده است. این دارو قادر به حل کردن لخته های خون است و در صورتی که تا ۳ ساعت اول پس از سکته قلبی به بیمار تزریق شود ماهیچه های قلب سالم باقی می مانند.
پرمصرف ترین و گران قیمت ترین داروهای مورد استفاده در کنترل و درمان سرطان
محققان دانشگاه شهید بهشتی ماده اولیه داروی ضد سرطان دوسه تاکسل را از درخت سرخدار که در شمال کشور می روید، با خلوص ۹۹.۹۹ درصد تولید کردند.داروی دو سه تاکسل یکی از پرمصرف ترین و گران قیمت ترین داروهای مورد استفاده در کنترل و درمان سرطان های تخمدان، پروستات، سینه و ریه است.

33- تولید رادیو دارویی برای درمان دیابت

این رادیو دارو در دستگاه سیکلوترون با ترکیب فلور رادیواکتیو و گلوکز، رادیو داروی F۱۸ FDG تولید می شود.رادیو داروی تولید شده به فرد مشکوک به سرطان تزریق و سپس با استفاده از دستگاه پت سیتی، هر نقطه از بدن بیمار که دارای متازتاز سرطانی باشد، مشخص خواهد شد.

34- ایجاد خط تولید واکسن تب برفکی

خط تولید واکسن تب برفکی به عنوان یکی از دستاوردهای صنایع «های تک» محققان کشور در شهر مهاباد استان آذربایجان غربی راه اندازی شد. با بومی سازی این فناوری دارویی نیاز به واردات آن به کشور منتفی می شود و این واکسن پاسخگوی نیاز کشور خواهد بود.

35- درمان فلج حرکتی بازو در مصدومان سوانح برای نخستین بار در جهان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ابداع نوعی روش جراحی ترمیمی دست، موفق به درمان فلج حرکتی بازو در مصدومان سانحه موتورسیکلت شد. با ابداع این روش جراحی، درمان فلج حرکتی بازو در اثر آسیب به شبکه عصبی در ۶ نفر مصدوم سانحه دیده موتورسیکلت با موفقیت انجام شد. در پی انتقال بخشی از عضله کشاله ران پا به ناحیه بازو و پیوند آن با شیوه ای منحصر به فرد، اکنون این افراد قادر هستند فعالیتهای عادی خود را به راحتی انجام دهند.

 
بالا