ارتقای ارتباطات نوری زیرآبی با متامواد

*ArEzOo*

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"

2



دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سندیهگو نخستین گام را برای ساخت سیستمهای الایدی جهت ارتقای ارتباطات نوری زیرآبی با قابلیت چشمکزدن سریع برداشتهاند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پروفسور ژائووی لیو و همکارانش نشان دادند نوعی متاماده مصنوعی میتواند شدت نور و سرعت چشمکزدن مولکول رنگی پخشکننده نور فلورسنت را افزایش دهد.


لایههای نانوطرحدار سیلیکون و نقره در ماده جدید، سرعت چشمکزدن مولکول را 76 برابر بیش از سرعت معمول افزایش داده و همزمان میزان شفافیت آن را به طور قابلتوجهی ارتقا دادند.

لیو گفت: هدف عمده این برنامه طراحی منبع نوری بهتر برای اهداف ارتباطی است، اما این نخستین گام در این فرآیند به شمار میآید.

وی ادامه داد: ما ثابت کردیم این ماده مصنوعی و ساخته دست انسان را میتوان برای افزایش انتشار و شدت نور طراحی کرد و گام بعدی اعمال آن بر الایدیهای معمولی است.

در صورت پیشرفت، میتوان از سیستمهای ارتباطی بیسیم نوری برای جایگزینکردن سامانههای ارتباطی شنیداری زیرآبی در فواصل کوتاه استفاده کرد.

سرعت کند و نرخ دادههای پایین از محدودیتهای ارتباطات شنیداری گزارش شدهاند و این موضوع موجب اختلال در زندگی نهنگها، دلفینها و دیگر موجودات میشود.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Nanotechnology منتشر شد.

 
بالا